Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    Ja, folk har av nån anledning helt snöat in på eventuellt brus vid höga ISO. Aberration vore ett mycket större problem för i alla fall mig än om man får mer brus när man fotar med ISO 1600 eller högre än vad en XTi får.

    Här är ett annat exempel: kolla flaggstången. http://www.dcresource.com/reviews/ni...w/DSC_0088.JPG

    Dcresource bilder är annars mycket bättre än de flesta bilder folk lagt ut på dpreview; på de flesta av dcresource bilder ser jag ingen aberration alls.

    Jag hoppas innerligt att det är kit-linsen som står för aberrationen.

    EDIT:
    Ett till exempel som postats på dpreview:
    Senast redigerad av Mike_Noren; 11 September 2006, 13:35.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      Länken funkar inte.

      Moiréproblemet från D70 verkar man i alla fall ha löst, det går inte ens att provocera fram med den här typen av bilder: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        Hmm... bägge länkarna funkar för mig. Prova att kopiera & klistra in i browsern ifall det är nån slags länk-hindrar-funktion.

        Ja, moirén var ett jätteproblem för mig, mina första bilder med D70'n (efter D100) var en riktig kalldusch, det var inte förrän jag köpte Raw Magick som jag nästan kom ifrån problemet. Jag tycker fortfarande inte att D70 har bra bildkvalitet (framförallt är den väldigt brusig), och hade höga förväntningar på D80'n.

        EDIT: Hoppsan, insåg just varför dcresource-länken inte funkar: dcresource har tagit bort hela sitt exempelgalleri med D80 bilder.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 11 September 2006, 13:47.

        Kommentar

        • doctor
          Användare
          • December 2003
          • 238

          Hur står abberationen är beror väl mycket på vilken optik man använt och lite på hur ljuset faller in i det? Känner att jag är ute på tunn is här så nått kameraäss vet nog bättre. Enda gången jag drabbats av problemet var när jag fottade i motljus med ett extremt billigt och värelöst sigma objektiv.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            _Förhoppningsvis_ beror det helt och hållet på kit-linsen som D80'n säljs med. Jag har dock inte lyckats hitta några exempelbilder tagna med andra objektiv (de flesta säger inte ens vilket objektiv de använt).

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              Mike: Om du inte bestämt dig än så har du ännu ett alternativ att välja på nu:

              Köp din systemkamera hos oss, stort utbud av systemkameror för både proffs och nybörjare. Årets e-handlare 14 år i rad i kategorin foto enligt konsumenterna!


              Det verkar vara en riktigt genomtänkt kamera till ett riktigt bra pris.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                Bra kamera, säkerligen, men inte tillgänglig förrän tidigast i November. Det vore betydligt billigare att köpa en K10D & Pentax 100mm makro än en D80 m 105mm/2.8VR, men jag har fortfarande inte alls bestämt mig - jag behöver t.ex. veta att bildstabiliseringen funkar med makro.
                En snabbsök på nätet antyder att Pentax 100mm makro inte är lika skarpt som Nikons & Canons, och om det stämmer är det en dealbreaker.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 13 October 2006, 16:46.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  Men Pentax K10D är på pappret ett betydligt bättre hus än både 400D och D80 (på många punkter även 30D och D200). Sensorn från Sony ska vara samma som sitter i t ex. D80 och D200. Det kanske kan vara värt att leta efter något bra makro från andra tillverkare.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Guzrob
                    Användare
                    • October 2004
                    • 389

                    Hej alla glada fotointreserade...

                    Idag kunde jag inte låta bli längre. Var nere på stan här i stan och köpte en D80 med ett Nikkor 18 70mm objektiv. Och jag måste säga att jag än så länge är supernöjd. Har tidigare haft vanliga traditionella systemkameror så för min del är detta en helt ny värld av möjligheter. Min sambo har en nikon F601 så valet av kamera var enkelt. Så nu kan vi använda hennes objektiv oxå.

                    I morgon blir det en heldag bara för att lära sig var man hittar de olika inställningarna och vad de olika knapparna mm är till för.....
                    :D:D:D:D

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Ursprungligen postat av Guzrob
                      Idag kunde jag inte låta bli längre. Var nere på stan här i stan och köpte en D80 med ett Nikkor 18 70mm objektiv.
                      Grattis till en bra kamera och en mycket prisvärd optik! Du kommer säkert att bli mycket nöjd. För ciklidbilder rekommenderas ett Nikkor 60mm makro och en extern blixt.

                      Ursprungligen postat av Guzrob
                      Min sambo har en nikon F601 så valet av kamera var enkelt.
                      601:an var jag också mycket nöjd med.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Guzrob
                        Användare
                        • October 2004
                        • 389

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Grattis till en bra kamera och en mycket prisvärd optik! Du kommer säkert att bli mycket nöjd. För ciklidbilder rekommenderas ett Nikkor 60mm makro och en extern blixt.

                        601:an var jag också mycket nöjd med.
                        Hej!

                        Har använt karmeran endel nu och jag måste säga att den är hur bra som hälst. I alla fall för mig.

                        Micke du vet ingen som har ett sådant objektiv till salu? Och blixt oxå kanske.....
                        :D:D:D:D

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Guzrob
                          Micke du vet ingen som har ett sådant objektiv till salu? Och blixt oxå kanske.....
                          Nej men det brukar gå att hitta på olika annonssajter (t ex. fotosidan.se och blocket). När det gäller blixt tycker jag att man klarar sig långt med den mindre modellen SB-600 och kan spara en slant där.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            Nästa modell från Nikon ser ut att bli en lågprismodell:
                            Senast redigerad av Micke; 03 November 2006, 23:23.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Guzrob
                              Användare
                              • October 2004
                              • 389

                              Ja den verkade ju inte lika avancerad som D80. Men fukar säkert bra till en nybörjare som inte vill vara så avancerad...
                              :D:D:D:D

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Guzrob
                                Ja den verkade ju inte lika avancerad som D80. Men fukar säkert bra till en nybörjare som inte vill vara så avancerad...
                                Men enligt rykten blir priset bara drygt hälften av D80.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...