Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #91
    Ursprungligen postat av Micke
    Tack, att plåta insekter kräver samma egenskap som behövs vid plåtning av ciklider - tålamod .
    Annars funkar kylspray ganska bra.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • September 2005
      • 527

      #92
      läste digitalfoto för alla idag ( kom ut idag ) där var det en helsida om D80.tidningen var positiv över kameran.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #93
        Ursprungligen postat av akva99
        läste digitalfoto för alla idag ( kom ut idag ) där var det en helsida om D80.tidningen var positiv över kameran.
        Ja det är säkert en mycket bra kamera. Den har samma bildsensor och autofokussystem som D200, och den utsågs till årets kamera 2006/2007 av EISA och årets "expert level" kamera 2006 av TIPA.
        Senast redigerad av Micke; 19 August 2006, 01:02.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #94
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Apropå sökare... Om jag fick önska mig en feature hos en dSLR (förutom 24MPix upplösning och 2x förstorande makrolins!) så vore det live preview på en vinklingsbar LCD - dvs samma som man har på varenda kompakt digitalare. Jag hatar att behöva ha ögat mot kameran när jag skall fota makro, det blir så brutalt oergonomiskt.
          Sökaren länkade jag tidigare, här är ditt andra önskemål - ett makro med upp till 5x förstoring (okej det är Canon): http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
          Exempel hos Fotosidan på bild tagen med objektivet: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4164

            #95
            Ursprungligen postat av Micke
            Sökaren länkade jag tidigare, här är ditt andra önskemål - ett makro med upp till 5x förstoring (okej det är Canon): http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
            Exempel hos Fotosidan på bild tagen med objektivet: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
            Ett visst habegär uppstod. Det står som nästa sak på handlelappen
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #96
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Ett visst habegär uppstod. Det står som nästa sak på handlelappen
              Äsch, det finns väl ingen som har så små fiskar att det kan behövas?
              Tony Englund

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 4164

                #97
                Alla är små i början... även dina monsterfiskar
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #98
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Sökaren länkade jag tidigare, här är ditt andra önskemål - ett makro med upp till 5x förstoring (okej det är Canon):
                  Jo, Canon har en hel serie objektiv med större förstoring än 1:1, och just det har varit på vippen att få mig att skaffa en Canon istället. Hitintills har bristen på spot-mätning samt det faktum att jag redan har Nikon hindrat mig, men...

                  Just det där objektivet har bara manuell fokusering, så det funkar inget vidare på fisk, och 5x förstoring är lite overkill (skärpedjupet blir löjligt litet), men de har som sagt andra.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #99
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Hitintills har bristen på spot-mätning samt det faktum att jag redan har Nikon hindrat mig, men...
                    Va, har dom inte spotmätning?

                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Just det där objektivet har bara manuell fokusering, så det funkar inget vidare på fisk, och 5x förstoring är lite overkill (skärpedjupet blir löjligt litet), men de har som sagt andra.
                    Det är ställbart 1-5x men visst är det overkill.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Frudde
                      Användare
                      • January 2006
                      • 12

                      Canon har spotmätning på 30D och uppåt.
                      Men har dom verkligen fler objektiv som har över 1:1? Det har jag missat. Det enda jag har hittat i deras sortiment är just det ovannämnda men passar inte mina behov så bra. Det kräver ju i princip en rejäl ringblixt samt stativ. Effektiv bländare i 5:1 är ungefär 1/64 har jag för mig . Det jag har funtat på själv är ju att komplettera det canon 100mm USM macro som jag redan har med lite mellanringar, då kan man väl komma upp i 1.8:1 typ. Lite osäker på siffrorna där men det är ju lätt att kolla upp. Jag har för mig att man behåller AF med mellanringar också.


                      Mvh. Fredric

                      Kommentar

                      • pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

                        Ursprungligen postat av Frudde
                        Det jag har funtat på själv är ju att komplettera det canon 100mm USM macro som jag redan har med lite mellanringar, då kan man väl komma upp i 1.8:1 typ. Lite osäker på siffrorna där men det är ju lätt att kolla upp. Jag har för mig att man behåller AF med mellanringar också.
                        Visst har du autofokus men stoppar du emellan en bunt mellanringar har du ingen nytta av den då skillnaden mellan kortaste och längsta fokuseringsavstånd kan bli mycket litet. Dvs du får fixa fokus genom att ändra avståndet till motivet (eller genom att ändra brännvidden om du har ett zoomobjektiv)...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                          Nu när du fotat lite med D200, vilka tycker du är dom största fördelarna med den jämfört med D70, eller det kanske e för tidigt att säga??
                          Så nu har jag testat kameran ett tag och har hittat en hel del fördelar.

                          1. Upplösningen - Pixlar är inte allt men 10 miljoner är en klar fördel mot 6 miljoner.

                          2. Menybankerna - Suveränt att kunna lagra 4 olika kompletta menyinställningar. Jag har t ex. lagt upp Standard, Natur, Akvarie och Porträtt. Istället för att gå in och ändra en massa menyinställningar så byter jag bara enkelt bank. Perfekt med tanke på att jag ofta plåtar akvarier och frun trädgård samt att det dessutom blir en hel del familjebilder. På D70 fick man alltid börja med att göra en massa inställningar, här byter man bara bank.

                          3. Blixtstyrningen - Klart förbättrad mot D70. Nu kan man ställa blixtstyrkan individuellt på den inbyggda blixten och exerna blixtgrupper. Suveränt för akvariefoto.

                          4. Senaste inställningar - Listan senaste inställningar i menyerna underlättar betydligt när man ändrar vissa saker ofta. Istället för att behöva leta i menyerna så går man in i listan.

                          5. Sökaren - Som dag och natt jämfört med D70 - stor, ljus och tydlig.

                          6. Autfokusen - Fler fokuspunkter (går att byta mellan 7 och 11 punkter), snabbare och mer exakt.

                          7. Val av autofokusmetod - Att det går att byta autofokusmetod (AF-S eller AF-C) med vredet bredvid objektivet. På D70 måste man gå in i menyerna.

                          8. Knapp för egen funktion - Knappen som man kan programmera med egen funktion från menyerna.

                          9. Större ISO-omfång - 100-3200 (200-1600 på D70 )

                          10. Auto-ISO - Har jag inte använt så mycket men det är bra att kunna sätta ett tak för ISO och vid vilken minsta slutartid som ISO ska ökas.

                          11. ISO i sökaren - Till skillnad från D70 visar D200 valt ISO i sökaren.

                          12. Större displayer - Båda displayerna är större.

                          13. Histogrammen - Ett perfekt hjälpmedel för att kolla exponeringen, på D200 finns det separata histogram för varje färgkanal.

                          14. Huset - Greppvänligare, knappar och vred bättre placerade samt tåligare med gummitätat magnesiumhus.

                          - Batteritiden är väl egentligen det enda som är bättre på D70. Dessutom har Nikon sett till att det bara går att använda deras dyra orginalbatteri.

                          Det finns säkert mycket mer som jag har glömt eller inte hittat än, men det här är det som jag har reflekterat över den första tiden.
                          Senast redigerad av Micke; 11 September 2006, 12:00.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

                            Micke: Om du fotar en bild som är ljus och innehåller vertikala linjer, och sen tittar på bilden i 100% - ser du någon kromatisk aberration då (grön halo på ena sidan av vertikala objekt, lila halo på andra sidan)?
                            Jag har tittat på de utlagda bilder som finns från D80'n, och _alla_ som innehåller vertikala linjer har påtaglig kromatisk aberration.
                            T.ex. här: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/re...9/01/4521.html
                            Gå in på 100 iso-bilden; aberrationen är särskilt tydlig ut mot kanterna (t.ex. flaggstången ute till höger).

                            Ser du liknande effekter med D200'n?

                            Ingen verkar veta än om det är kit-linsen eller kameran som står för aberrationen. Är det kameran tror jag D80'n just ramlade av min önskelista.

                            Kommentar

                            • doctor
                              Användare
                              • December 2003
                              • 238

                              Hmm hade inte sett de där bilderna innan men jag har inte hört nån säga att något om detta på d70sverige, där är det en del som har fått sina D80s. Jag har inte märkt av nån abberation direkt med min D200. Inte har väl de andra testbilderna uppvisat så markant abberation som de där på båten?

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Nej det har jag inte sett från D200:an och med tanke på att den har varit ute på marknaden i snart ett år så borde någon "pixelgranskare" hittat det om det fanns.
                                Diskussionerna om D80 i fotoforumen verkar mest handla om att den har förvånansvärt lite brus på höga ISO-tal.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...