Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    #76
    Satan va bra bilder micke! Som sagt, flugan tar priset!
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • September 2005
      • 527

      #77
      Ursprungligen postat av Tony
      Nu är det ju tyvärr så att kameran bara är ett verktyg. För att få bra bilder krävs det mer fotograf än utrustning
      mycket sant!!!! men det underlättar med rätt utrustning

      Kommentar

      • akva99
        Användare
        • September 2005
        • 527

        #78
        och till micke var det menat som en stor komplimang och inget annat .även om det blev felskrivet eller feltolkat

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #79
          Självklart underlättar det med en bra utrustning. Men en kamera som D200 skulle jag nog inte rekommendera för en nybörjare, då är D50 eller D80 klart bättre alternativ som är enklare att hantera och med olika exponeringprogram.
          Jag har varit intresserad av foto i många år och skaffade min första systemkamera när jag var 14 år, en Nikon FG20. Jag fotograferar i princip alltid med manuella inställningar och värdesätter därför att det ska vara enkelt att göra manuella inställningar före automatik. När jag har behov av automatik har jag istället en kompaktkamera som också är mycket smidigare att ha med sig.
          Att ta bra bilder handlar om ett samspel mellan utrustning och fotograf. Det är viktigt att lära sig använda den utrustning man har och använda utrustningens fulla potential. Jag har hittills aldrig lyckats lära mig någon av mina kameror fullt ut ska jag villigt erkänna.
          Jag har sett många bilder tagna med enklare kameror som jag aldrig kommer lyckas ta oavsett vilken kamera jag använder.
          Sen krävs det väl en viss konstnärlighet också. En av tjusningarna med fotografering är ju att man ständigt utvecklas och det är viktigt att komma ihåg att utrustningen bara är ett hjälpmedel för att ta bilderna.
          Senast redigerad av Micke; 14 August 2006, 12:42.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #80
            Ursprungligen postat av Micke
            då är D50 eller D80 klart bättre alternativ som är enklare att hantera och med olika exponeringprogram.
            Jag har alltid undrat om folk verkligen använder exponeringsprogram? För mig känns de som "printa direkt från kameran" funktionen alla kameror har, dvs checkbox-features utan faktiskt värde, eftersom det är snabbare & enklare & bättre att ställa in kameran manuellt... Men jag kanske bara aldrig har förstått vad man har dem till.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #81
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Jag har alltid undrat om folk verkligen använder exponeringsprogram? För mig känns de som "printa direkt från kameran" funktionen alla kameror har, dvs checkbox-features utan faktiskt värde, eftersom det är snabbare & enklare & bättre att ställa in kameran manuellt... Men jag kanske bara aldrig har förstått vad man har dem till.
              Har man inte grundläggande fotokunskaper är väl exponeringsprogram en jättebra hjälp? Precis som guiderna i PS elements är om man inte har kunskaper om efterbehandling så att man kan göra dem utan guidning i PS.
              Med manuella intällningar har man större kontroll (varför jag föredrar det) men det kräver ju också att man kan hantera det, innan dess är väl automatiken ett bra stöd?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #82
                Ursprungligen postat av Micke
                innan dess är väl automatiken ett bra stöd?
                Automatik har jag inget emot, men färdiga exponeringsprogram? Jag har själv aldrig använt exponeringsprogram, och jag undrar om en person utan nån kamerakunskap verkligen letar fram "kvällsfotografering" i menyn?

                Men det är ett sidospår. Det är högst sannolikt att det är jag som använder kameran annorlunda än de flesta.

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

                  #83
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Automatik har jag inget emot, men färdiga exponeringsprogram? Jag har själv aldrig använt exponeringsprogram, och jag undrar om en person utan nån kamerakunskap verkligen letar fram "kvällsfotografering" i menyn?

                  Men det är ett sidospår. Det är högst sannolikt att det är jag som använder kameran annorlunda än de flesta.
                  Av dom som finns på D70, har jag enbart använt sportläget och nån enstaka gång Macro.
                  Oftast när kameran ligger i väskan så står den på P-läge och om jag ska använda den under en längre tid så slår jag över till M-läget....

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #84
                    Bilden på fjärillen i inlägg 53 är brutalt snygg Micke! En makrobild blir ju normalt ganska bra om man sätter skärpan rätt, men där snackar vi riktigt bra kombinationer av färg, form, textur, komposition, ja allt! Den är en fröjd för ögat. Det blir ju inte sämre av att rött är komplementfärg till grönt och smälter in perfekt med en tung central punkt! Suveränt! En av de bättre makro jag sett på länge.

                    Det är lite synd på att inte ena lövet inte är helt och att det lila skär igenom, men ingen bild är ju perfekt!
                    Senast redigerad av Zaphi; 14 August 2006, 16:26.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #85
                      otroligt snygga kort! imponerande.

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        Användare
                        • April 2004
                        • 313

                        #86
                        Håller helt och fullt med Zaphi, bilden på fjärilen är ruggigt fin!

                        Edit: Man blir ju inte så lite sugen på att skaffa macro heller. =/

                        Kommentar

                        • akva99
                          Användare
                          • September 2005
                          • 527

                          #87
                          Ursprungligen postat av akva99
                          helt otroligt!!! vilka bilder man blir helt stum.vill haaaaa
                          skall försöka att förklara vad jag menade med mitt inlägg.
                          det första tror jag är glasklart.
                          det jag har förstått så här långt är det "vill haaaaa" som ställt till det.
                          vad jag menade var, att jag velat att det var jag som tagit bilderna att de skulle varit mina.
                          vart helt lyrisk när jag såg dem.
                          rätt utrustning kom senare och då var min tanke på micro objektiv.
                          men det har blivit några kloka citat skrivna.skall försöka vara mycket tydligare nästa gång.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #88
                            Ursprungligen postat av akva99
                            skall försöka vara mycket tydligare nästa gång.
                            Ingen fara "akva99", jag uppfattade också ditt inlägg som positivt. Kul att läsa din kritik på bilden "zaphi", jag stör mig på den lilla flugan som är på väg att krypa upp på fjärilens ben.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #89
                              Ursprungligen postat av doctor
                              Största fördelarna för mig är den högre upplösningen, bättre sökaren, snabbheten. Skärmen är vassare och bättre placering på knappar och så är den vädertätad. Mycket förtjust i fokussystemet. Micke kommer nog säga liknande saker tror jag när han använt den lite mer.
                              Jag måste lägga till inställningshistoriken i menyerna, jag förstår inte hur jag har klarat mig utan den tidigare.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

                                #90
                                Ursprungligen postat av Micke
                                Ingen fara "akva99", jag uppfattade också ditt inlägg som positivt. Kul att läsa din kritik på bilden "zaphi", jag stör mig på den lilla flugan som är på väg att krypa upp på fjärilens ben.
                                Som jag inte la märke till förräns nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...