If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Lite off topic, men är det bara jag som tycker att AF på D70 kan vara lite slö ibland???
Eller kan detta bero på mina objektiv??
Tamron 55-200 4-5.6
Nikkor 50 1,8
Nikon 70-210 4-5.6
Lite off topic, men är det bara jag som tycker att AF på D70 kan vara lite slö ibland???
Tamron 55-200 4-5.6
Nikkor 50 1,8
Nikon 70-210 4-5.6
Jag har inte just de objektiven, men jag har som sagt märkt en STOR skillnad mellan micro-nikkor 60mm AF och micro-nikkor 55mm AF.
55'an tar ofta uppemot två sekunder för sig att fokusera, 60'an låg normalt under sekunden.
Som jag förstår det (obs!), så finns det ett antal standard för snabbhet på AF som kamerakroppen måste stödja för att objektiv som klarar av det skall kunna fokusera i maxfart, men eftersom D70 stöder upp till näst högsta standarden så beror eventuell långsam AF på objektivet.
Tamron 55-200 4-5.6
Nikkor 50 1,8
Nikon 70-210 4-5.6
Har använt de två nikon gluggarna du nämner och båda har rätt slö af prestanda. Båda konstruktionerna har några år på nacken. De blev dock en aning snabbare med senaste mjukvaran i kameran så kolla vilken du har i din kamera.
Visst är den härlig?! Men testa att komprimera neffarna. Väldigt svårt att se skillnaden på komprimerade och de som inte är det.
Provat commanderläget på blixten än? Bra att man kan få ljus från den inbyggda samtidigt som den triggar den trådlösa.
Visst är den härlig?! Men testa att komprimera neffarna. Väldigt svårt att se skillnaden på komprimerade och de som inte är det.
Provat commanderläget på blixten än? Bra att man kan få ljus från den inbyggda samtidigt som den triggar den trådlösa.
Jo det får nog bli Komprimerade NEF:ar, det har jag kört tidigare så det får det nog bli nu också. Jag har inte hunnit köra comanderläget på D200:an men har gjort det en hel del på D70 och tycker att det funkar riktigt bra. Skulle vilja ha två blixtar (eller fler) för att dra full nytta av funktionen, men nu får jag hålla igen på kamerabudgeten ett tag.
Nu när du fotat lite med D200, vilka tycker du är dom största fördelarna med den jämfört med D70, eller det kanske e för tidigt att säga??
Jag får återkomma med det senare, hinner tyvärr inte tetsa kameran mer idag. Det jag kan säga direkt är att det är mer känsla i kameran med perfekt grepp och mer tyngd än D70. Autofokus är också betydligt bättre med 11 punkter istället för 5. Reglagen är också mycket smartare och så slipper man alla onödiga exponeringsprogram som jag ändå aldrig använt. Också dispayen som ligger i en annan division än den på D70. Återkommer som sagt med mer senare.
Det funkar ännu bättre på D200an eftersom den inbyggda blixten inte bara triggar utan skickar lite ljus när den man styr löser ut, kan såklart stängas av så det funkar precis som på d70n. Hur som helst grattis till nya kameran!
Kommentar