Nikon D80

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Nikon D80

Idag har Nikon släppt en ny DSLR - D80 som kommer att ersätta D70s. Här finns information om den:
    http://www.fotosidan.se/cldoc/5913.htm
    http://www.dpreview.com/articles/nikond80/

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Tack för dom länkarna, är ute efter ny kamera. Har redan ett antal gamla Nikonhus för film.
    Men har nog insett att det är digitalt som gäller numera. Fördelarna är många med digitalt istället för film. Har sneglat på D70s eftersom jag tycker D200 är för dyr, D80 kanske är kompromissen däremellan. Om nu inte vissas övertalningsförsök gör att jag börjar snegla på Canon istället.
    Finns det någon klar skillnad mellan mäkena egentligen?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av tege
      Finns det någon klar skillnad mellan mäkena egentligen?
      Nej det är en smaksak. Har du Nikon sen tidigare har du ju en del optik som kan användas.

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

Fotar du mycket analogt så är det ganska bekvämt med Nikons 2 inställningsrattar, underlättar iallafall för min del.
        Var nog mest det och att D70 greppet passar mig bättre som gjorde att det blev Nikon och inte Canon för min del...

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Här är en test till:
          LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Och en till:
            Nikon D80 review, find out how the D80 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4179

Ska du köpa den eller köra d200 själv?

Beställer man den nu får man den lagom till jul?
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Jag hade i stort sett beslutat att köpa en D200, men nu sket det sig. Nu får jag vänta ett år på att D80 blir tillgänglig istället - D80 är för mig en D200 fast utan de "pressfotograf" funktioner jag inte vill ha (iofs ersatta av nya "turist javisst" funktioner jag inte heller vill ha - och vems smarta idé var det att byta från Compact Flash till Secure Digital?).

Jag är definitivt inte nöjd med min D70'a, men jag kan inte motivera att betala över 20000 för en D200 + objektiv när jag kan köpa en D80 med samma prestanda & objektiv men 2/3-delar av priset om ett år.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 11 August 2006, 21:03.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  Ska du köpa den eller köra d200 själv?

Beställer man den nu får man den lagom till jul?
                  Förhoppningsvis rasar priset på D200 nu . Jag såg att Scandinavian Photo hade prissatt D80 till 9795:-, det är 6000:- lägre än D200.

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Jag hade i stort sett beslutat att köpa en D200, men nu sket det sig. Nu får jag vänta ett år på att D80 blir tillgänglig istället - D80 är för mig en D200 fast utan de "pressfotograf" funktioner jag inte vill ha (iofs ersatta av nya "turist javisst" funktioner jag inte heller vill ha - och vems smarta idé var det att byta från Compact Flash till Smartdisk?).

Jag är definitivt inte nöjd med min D70'a, men jag kan inte motivera att betala över 20000 för en D200 + objektiv när jag kan köpa en D80 med samma prestanda & objektiv men 2/3-delar av priset om ett år.
                    Exakt vad är du inte nöjd med på D70???
                    Bara undrar.....

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Blir intressant att följa prisutvecklingen, en D70s kanske kommer att bli ett riktigt fynd så småningom. Sänker dom priset för mycket på D200 köper ingen D80 och blir D80 för billig köper ingen D200.
                      Dilemmat som köpare är att det hela tiden kommer nya modeller som oftast blir något billigare samtidigt som dom är bättre än sina föregångare. När fan ska man slå till å köpa, man kan ju inte vänta hela livet.
                      D80 eller D200 eller varför inte en D70s men vem vill köpa en gammal modell även om priset kanske är en fördel............frågorna hopar sig.

Vilken kamera är mest fördelaktig för akvariefotografering, förutom Nikonos????
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                        Exakt vad är du inte nöjd med på D70???
                        Bara undrar.....
                        Den har för låg upplösning, har rätt mycket brus även i lägsta ISO läget, men framförallt lider den av moiré när man fotar små saker med fin detalj - som t.ex. en liten fisk med fjäll. Man kan reparera det lite genom att fota i RAW och använda en bättre converter än Nikons egen (Nikonview/Nikoncapture är skräp), men helt bra blir det aldrig.

Nu skall man veta att allt detta är problem man i stort sett aldrig råkar på vid "vanlig" fotografering, men fotar man macro av småfisk, som jag gör, då råkar man på dem.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av tege
                          Vilken kamera är mest fördelaktig för akvariefotografering, förutom Nikonos????
                          Nikonos är bättre under vatten

Kommentar

• doctor
                            Användare
                            • December 2003
                            • 238

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Kan du inte köra med den optik du har nu då eller vill du byta den oxå till nån annan brännvidd eller så?

D200an är fin den, mycket nöjd med mitt köp.

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Ursprungligen postat av doctor
                              Kan du inte köra med den optik du har nu då eller vill du byta den oxå till nån annan brännvidd eller så?
                              Kan kan jag... Det är en 55mm makro från Nikkor, skärpan är bra liksom ljusstyrkan, men autofokusen är under all kritik. Därför vill jag byta till 60mm mikro-nikkorn, den har jag använt förut och var mycket nöjd med.

Jag funderade på nikkors nya 105mm'are med bildstabilisator, men enligt reviewerna på nätet är den inte lämpad som makro för mig (långsam autofokus & bildstabilisatorn funkar inte på närmare håll än en meter eller så). Samma med Sigmas 90mm makro - långsam autofokus gör att den går bort.

D200an är fin den, mycket nöjd med mitt köp.
                              Betvivlas inte alls.

Kommentar

Arbetssätt...