Blåa havsliknande baksidor på akvariefoton...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Om man jobbar lite på det så kan det nog gå att ta bort färgen igen.
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Någon av de du nämner tror jag har målat med latexfärg och den sägs vara ganska enkel att ta bort om man ångrar sig i framtiden.

Karen blir riktigt snygga med målad bakruta och det ger ett trevligt ljus i karet. Jag gillar det men än så länge har jag inget kar med målad bakruta...men det blir nog med tiden då jag ska skaffa nytt större kar vid tillfälle.

Kommentar

• Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

Jag målade mitt lite grönblått. Har bott vid mälaren så länge att jag tänker på mossfärgat vatten som naturligt :-). Det blev inte så mysigt som jag tänkt mig dock även om det kan ha med det gula lysröret att göra. Helblått är nog finare.
        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Svart/blått

Kanske blått är snyggast på foto, men själv föredrar jag svartmålad bakruta det lyfter fram fisken och man tappar bort känslan av hur grunt akvariet är. Man kan nog säga att bakrutan försvinner. blått är snyggt ett tag men sen ledsnar man på den färgen, det ser ut som vilken zoo-butik som helst.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Inte någon som testat att måla mörkblå? Eller att det går i nyanser...med ljusast högst upp och mörkare ju närmare botten man kommer?

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Konstmåla bakrutan, skitsnygg bakruta, glittrig bakruta.
              Det är väl inte bakrutan som är det viktiga? eller?Tycker det går ut på att få den att försvinna, sen vilken färg eller nyans det är på den spelar mindre roll. Blått = zoo affär. svart = osynlig.
              Gröna nyanser låter det som det inte är så lyckat med. ( hoppas slippa se, det räcker med östersjön )
              Tacka vet jag snygga fiskar, det är viktigt.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Fortfarande lättast och effektivast att gå till en skyltfirma och be att få köpa deras vinyl!
                Den är lätt att sätta opp, och den finns i ett otal varienter, och den är lätt att ta bort!
                Den finns säkert att få fram i toner oxå!!!

Verktyg: gummiskrapa, vatten och några droppar diskmedel!

DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Om man har lite plats bakom karet (10-20 cm eller mer) kan man göra en rätt schysst illusion av öppet vatten bakom. Sätt en blågrön halvgenomskinlig plastskiva bakom karet och lys upp den något bakifrån. Med lite papper eller annat kan man göra skuggor som ser ut som dunkla klippor långt bort. Idén finns beskriven i boken "Inredning av akvarier", författare Jörgen Eggers. Killen har varit rätt insyltad i inredningen av Danmarks akvarium, så han har testat en del. Finns för övrigt bild på ett sådant kar på framsidan av boken. Trist nog är boken mycket svår att hitta idag.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Carla
                    Användare
                    • August 2006
                    • 17

Tack tack...

Tack alla ni för alla fina svar... Jag skriver å berättar vad och hur det blev senare när jag fått tummen ur att fixa till det! Ha det

Kommentar

Arbetssätt...