Blåa havsliknande baksidor på akvariefoton...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carla
    Användare
    • August 2006
    • 17

Blåa havsliknande baksidor på akvariefoton...

Hejsan!
    Jag har en liten undran och förfrågning över dessa blåa baksidor på akvarier. Dessa får baksidan att se ut som ett stort kristallblått hav och även djupet får en helt ny dimesion. Dessa bilder har jag sett på foton av olika akvarier. Fotografer/akvarieägare som tagit dessa foton är bl.a Tomas Wallengren, Jan Hansen, Christer Carlson och Viktor Sundberg.

Min frågan är helt enkelt hur ni har burit er åt för att få det att se ut så..? Om ni i egen hög person läser detta eller om någon annan kan tänkas veta hur jag menar och har några tips att ge mig så skulle jag bli väldigt tacksam. Gillar verkligen de utseendet och skulle gärna vilja ha det så i min egen tank.

Tack på förhand

Michael Carlström
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Inbillar mig att det vanligaste är blå färg på baksidan av bakrutan.
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Tjenare Michael och välkommen till forumet! Det är aldrig fel med ytterligare en Göteborgare för att sprida den emorma glädje vi besitter!

Om det är mina akvarium du menar så är de helt enkelt målade med färg på utsidan av bakglaset. Halvmatt (halvblank) lackfärg tror jag det är. Sen gäller det då att välja en nyans som verkar trevlig. Min erfarenhet säger att det oftast blir mycket ljusare än på provbiten de har i butiken, så välj en eller två nyanser mörkare än den du tycker verkar lagom...

Gör rent rutan noga med aceton eller nått linkande innan du målar annars kan färgen lossna.

*EDIT* Jag tog bort din dublett...
      Senast redigerad av Zaphi; 09 August 2006, 15:02.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
        Gör rent rutan noga med aceton eller nått linkande innan du målar annars kan färgen lossna.
        Tänk på at det ska vara aceton utan olja.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Carla
          Användare
          • August 2006
          • 17

mmm... det kan tänkas, har just nu ett stort blått pappersark som baksida eftersom jag ej vill ta risken att måla föräns jag är säker på min sak. Men pappersarket har inte riktigt den genomslagskraften som jag har sett på de nämnda fotona... Men om färg är den rätta utvägen så får jag försöka med det när jag samlat lite mod, hehe! Tack för ditt svar iaf

Kommentar

• Carla
            Användare
            • August 2006
            • 17

Här fick man många svar å det snabbt! Stort tack för eran entusiasm och snabba svar... Jag ska samla mod sedan kanske det blir en målning...

Kommentar

• Carla
              Användare
              • August 2006
              • 17

Märkte att den försvann... hehe! Eftersom jag e ny så viste jag ju ej vilket forum å så man skulle välja så jag chansade in den i 2 olika!

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Bättre att låta oss flytta än att skriva i alla..

Men du, du har egentligen 3 alternativ:

1. Gör en egen pappgrej och tejpa på. (sämsta alternativet eftersom det kan rinna vatten mellan, bli fläckigt etc.)

2. Köp en vanlig blå plastaktig bakgrund i zooaffären och klistra på. (bättre men ändå pilligt och dyrt om man har många kar.)

3. Måla. (Billigt om du har många kar och ger en bra täckande bakgrund, speciellt om du målar två lager.)

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Välkommen Carla
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Carla
                    Användare
                    • August 2006
                    • 17

Jo, måla låter ju halt klart bäst å det är väl det som får de absolut renaste å vackraste utseendet, men har jag en gång målat så kan man ju ej ångra sig... De bilderna jag har sett är ju hästlängder mycket snyggare än den pappersbaksidan jag har för tillfället, så det får helt enkelt bli målning. TACK

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Jodå, du kan ångra dig! Det är hur lätt som helst att skrapa bort färgen med rakblad. Se till att maskera alu-ramen ordentligt bara med maskeringstejp så du slipper kladd på ramen.

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Tips: när man har en artificiell bakgrund, vare sig det är färg eller papper, är det vanligen en god idé att se till att den är rejält ur fokus på fotot.

Kommentar

• Carla
                          Användare
                          • August 2006
                          • 17

Kom å tänka på en grej till... Det är inte så att det finns speciella lysrör som framhäver det blåa djupet på det magiska viset? Vilka lysrör kör du med Viktor?

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

Om jag förstår dig rätt så är det detta skimmer man ser på bilderna som fascinerar dig mer än själva färgnyansen =) Måla med en ganska mörk blå färg som zaphi föreslår, och se sedan till att du har rejäl (!) fart på vattenytan. Det är reflektionerna från vattenytan som ger detta vackra skimmer som syns allra bäst just mot en blå bakgrund.

Lycka till!

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

När det gäller lysrör är jag en sån som tager vad man haver! Köper jag nytt blir det dock ofta aquarelle eller grolux.

Kommentar

Arbetssätt...