Värmeslag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Värmeslag

Det har med all önskvärd tydlighet visat sig att många av debattörerna/ordfäktarna påverkas av den rådande värmeböljan. Många trådar ballar ut helt fullständigt. Kan jag få be er hålla huvudet lite kallt och kontrollera rubriken på tråden, och om ni ser att ert inlägg inte passar in under den så skapa en ny tråd. Skriv t.ex "Hallå din korkade tomte, jag skapar en ny tråd som heter 3:e världskriget där ska du få se på F-N. Vi möts där om du törs"

Cheers
    Jonne
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Jag har inte märkt något...

Sen är det väl inte så att man skriver ett inlägg och sen ser vilken tråd det passar bäst i?
    Mvh
    Robin

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Robin . Tycker precis som Perikles att man kan kontrolläsa sitt inlägg, och passar det inte så lägg det någon annan stans. Och visst måste det vara värmen, eller att semestern är slut eller pengarna eller luften i cyckeln eller läcka i akvariet.
      Men å andra sidan - tänk vad kul vi ska ha när hösten kommer här på forumet. Kan med glädje dessutom säga att jag har beställt 7 nya kar som kommer inom två veckor (märkväl att detta nog inte skulle ha stått här, men en sån sak kan man ju inte hålla tyst om eller hur)
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Jag förstår fortfarande inte vad det är för inlägg som inte passar in! Man skriver väl inte ett inlägg som inte hör till diskussionen eller? Har jag fel? Är det bara jag som inte riktigt förstår problemet?

Jag förstår vad ni menar och visst förekommer det fumliga inlägg men jag kan inte hålla med om att de aldrig är relevanta för diskussionerna. Jag tror nog att författarna till inläggen en gång haft för avsikt att delta i diskussionerna och om de inte klarar av att hålla sig till ämnet så ska inte en ny tråd startas bara för att inlägget är lite knepigt.
        Förstår ni mig?

(oj vad varmt det blev - får nog sätta på AC'n)
        Mvh
        Robin

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Till exempel i stället för att diskutera fiskmat så diskuterar man åldern på någon inläggare.
          Inte för att det är fel att diskutera någon ålder utan att det inlägget kanske passar bättre i en åldringstråd. Jag tycker att alla diskusioner är bra så länge det finns någon som helst röd tråd och den kan vara hur tunn som helst. Men ibland kan det i värmen vara svårt att skilja på saker och ting. Så att det kan vara bra att ibland tagga ner, gäller nog framför allt mig själv.
          Senast redigerad av LN; 07 August 2006, 11:23.

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Tycker det hade varit onödigt att skapa en ålderstråd bara för det.

Jag förstår vad du menar men håller inte med om att det är ett problem.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Åldern är nog inte problemet utan tonen i tråden kan göra att ..att ..att man hellre låter bli att yttra sig än riskera att bli offentligt uthängd. Trots att det kan vara en kanontråd som många dessutom kan ha erfarenheter som man vill dela med sig av.
              Ännu tråkigare blir det dessutom om det startas en slags undersökning om personerna som yttrar sig. Alltså ett slags bevis på att "de andra" kan ha talat emot sig själva.
              Jamenar att om man tittar på mina inlägg bakåt i tiden så ändrar jag åsikt om saker då och då. Kanske för att jag är förvirrad eller att jag helt enkelt skaffat mig nya erfarenheter som ev. gjort mig visare.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Det här är ju inget som behöver diskuteras eftersom det redan finns forumregler som säger att man ska hålla sig till ämnet, där är vi nog alla överens. Sen är det upp till forumvärdarna att göra gränsdragningen och av erfarenhet brukar det vara bättre att fria än fälla. Det är ju snarare så att denna tråd ligger utanför forumreglerna eftersom diskusioner om moderering ska ske per e-post till forumvärdar eller direkt till styrelsen och inte i forumet.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Bara för att hålla liv i tråden så ska jag inte hålla med dig Micke.
                  Jag tycker att det tvärtemot dig är nödvändigt att diskutera sånna hära saker ibland.
                  Dessutom tycker jag att vi hittills inte har ens har berört regler eller forumsvärdar i denna tråd (ja förutom Micke´s inlägg då ).

Måste bara fälla in att Moderatorerna och Forumsvärdarna ja alla Ni som jobbar kring sällskapet gör ett alldeles strålande jobb här på Ciklid. Utan Er hade iallafall min vardag varit betydligt gråare. För att inte tala om allt man lär sig här och i Ciklidbladet.

Men åter till ämnet. Jag vet att när jag började skriva här så var jag ibland lite rädd för att bli "dissekerad". Men efterhand hand har jag lärt mig hur folk uttrycker sig vilket gjort att man vågar blotta sig själv genom att förmedla sina egna erfarenheter. Och det är just det som är intressant - andras erfarenheter. Därför håller jag med Perikles i att ibland behövs det trådar som denna där man kan signalera """tagga ner en tusendel""" så att vi inte behöver diskutera forumsregler och moderering och hur man uttrycker sig i varje(lätt överdrivet) ny tråd.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av LN
                    Dessutom tycker jag att vi hittills inte har ens har berört regler eller forumsvärdar i denna tråd (ja förutom Micke´s inlägg då ).
                    Denna tråd tar ju upp hur §4 i forumreglerna efterlevs. Det är forumvärdarnas uppgift att bedömma var ribban ska läggas och diskussioner om hur deras arbete utförs ska ske per e-post enligt §16. Detta är regler som har beslutats av NCS årsmöte.
                    Själv är jag tacksam att jag avsagt mig forummoderering eftersom den här typen av trådar har en tendens att fortsätta i det oändliga. Dock anser jag att det börjar bli hög tid att ersätta de forumvärdar som har slutat.

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Jag är en av de som lider av värmeslag vilket jag bland annat visade i tråden om Troffe-foder. Jag håller med om att det kan skena ibland men samtidigt är det nog nödvändigt att olika diskussioner liksom vävs in i varandra. Men ibland försvinner tyvärr den ursprungliga diskussionen om kärnfrågan. Men alternativet att strikt hålla sig till ämnet förskräcker.

Micke, regeln om diskussioner om moderering har väl tillkommit för att inte hänga ut moderatorer i enskilda beslutsfrågor? Att diskutera allmänt om regler, regeländringar och moderering måste ske öppet i forumet där alla deltagares åsikter förhoppningsvis leder utvecklingen framåt. Sådana diskussioner kan rimligen inte begränsas till årsmötet eller till brevväxling med styrelsemedlemmar.
                      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Pricipfrågor borde kunna diskuteras (jag är inte forumvärd och gör den bedömningen), jag ville mest påminna om att det finns en regel redan som säger att man ska hålla sig till ämnet. Att säga att denna diskussion bryter mot forumreglerna gjorde jag med viss ironi (därav min smiley). Men trots allt så menar man ju att moderatorena inte sköter sin uppgift om man säger att allt för många inlägg ligger utanför ämnesområdet, eller?

Ursprungsinlägget påpekade att man skulle hålla huvudet kallt och tänka på vad man skriver, vilket jag anser är en mycket bra synpunkt. Svara aldrig direkt nu du blir uppretad av ett inlägg, låt det sjunka in ett tag och tänk igenom om du kan ha misstolkat inlägget på något sätt. När du sedan svarar så visa respekt för andras åsikter även om du inte delar dem. Det tycker jag kan vara bra att tänka på.

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Jag fattade det som att Perikles med flera tycker att många på forumet pratar extra mycket skit nu i värmen.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Hahahahahaaaa.

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Det blir nog lätt så när det är skitvarmt!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...