Köp och sälj, krämarnas marknad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Jo, det är nog svårt att komma åt detta kanske ja. Får hoppas att de berörda läser denna tråd och inser det förkastliga. Nu har jag inte sett detta beteende på senare själv men ser jag det drar jag nog iväg ett mail eller två .

Mvh Jari

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Vi pejlar väl läget då...

Mvh
      Robin

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Jag funderar nu på det här med "auktion" apropå vad du skrev Torsten. Du har nog delvis rätt. Jag tycker det är okej att skriva "ge ett bud" om man är osäker på värdet eller kanske inte bryr sig så mycket om vad man får.

Men det är en jäkla skillnad på "ge ett bud" och "högstbjudande". När högstbjudandeprincipen dessutom kombineras med en "sista budgivningsdag" som görs i en aktuell annons tycker jag att det är osmakligt. Då har vi lämnat hobbytanken och ska bara ha ut mesta möjliga, skäligt eller ej. Då kan lika gärna företagsannonserna ligga ihop med privatannonserna...
        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Håller med dig Per. Jag har också gett stöd för "icke bumpning" i omröstningen.

Jag skrev också där som tips att en liggande annons endast kan uppdateras en gång och att den har en fast tid (vald av säljare i ett för NCS utplockat tidsspann). På det viset kan säljaren endast korrigera annonsen en gång och måste sedan låta annonsen ligga tiden ut.
          Det finns risk för dubbelannonsering, men då tycker jag att de annonser som upptäcks/anmäls ska raderas med en medföljande varning om att varan endast kan säljas i en annons.

Det finns säkert andra som har bra idéer så fram med dom nu så förbättrar och utvecklar vi alla Köp och Säljavdelningen (med Robins/styrelsens godkännande förstås ).

Kommentar

• Havs
            Användare
            • December 2004
            • 607

Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Jag funderar nu på det här med "auktion" apropå vad du skrev Torsten. Du har nog delvis rätt. Jag tycker det är okej att skriva "ge ett bud" om man är osäker på värdet eller kanske inte bryr sig så mycket om vad man får.

Men det är en jäkla skillnad på "ge ett bud" och "högstbjudande". När högstbjudandeprincipen dessutom kombineras med en "sista budgivningsdag" som görs i en aktuell annons tycker jag att det är osmakligt. Då har vi lämnat hobbytanken och ska bara ha ut mesta möjliga, skäligt eller ej. Då kan lika gärna företagsannonserna ligga ihop med privatannonserna...

Det är klart man kan vara osäker på att sätta ett pris. Betänk dock att säljaren iaf någon gång har införskaffat fisken eller odlat på dem, så en viss aning bör säljaren ha om priset, oavsett hur införskaffandet har skett.
            Jag anser fortfarande att säljaren skall begära ett pris.
            Min zoon

Kommentar

• Guy_P
              Användare
              • April 2002
              • 301

Hittade 2 annonser på samma vara, skall dessa inte raderas enligt gällande regler ?
              Annonsen raderas om:
              - den inte har med akvariehobbyn att göra (ex. kamerautrustning och likande som har
              direkt koppling till hobbyn är naturligtvis ok)
              - om annonsen inte är en annons eller bryter mot övriga forumsregler
              - obligatoriskt innehåll saknas, eller missbrukas
              - det finns dubbletter av samma annons
              - rubrik/innehåll består av stora bokstäver eller specialtecken för att synas bättre
              Guy

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Maila annonsnr till mig...
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Ni som är väldigt glada i att kontrollera, ex:
                  Ta en avgift för annons nr2 nr3 osv för samma produkt om det sker inom 7dagar.
                  Första gratis sen kostar det... lär bota problemet.
                  Ni får tänka på vem som skall göra dessa kontroller, ingen i NCS styrelse eller moderatorerna har lön för sitt arbete, och att ständigt sitta och kontrollera annonser blir ett hästjobb. Men om det finns någon frivillig så kanske ni skall anmäla ert intresse till styrelsen
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Även om man anmäler sitt intresse att bistå med hjälp...smått eller stort...så är det verkligen inte alltid som man får någon som helst respons tillbaka.

Kommentar

• m[A]use^
                      Användare
                      • December 2005
                      • 909

Stefan varför är inte du moderator lr forumsvärd? Alltså du höjer ju alltid ribban här på forumet! Är för mig oförståligt. Om det nu är så att du själv inte hinner med så...
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                        Även om man anmäler sitt intresse att bistå med hjälp...smått eller stort...så är det verkligen inte alltid som man får någon som helst respons tillbaka.
                        Om jag inte minns helt fel Stefan så fick du i uppdrag att ansvara för medlemsgalleriet och fototävlingen (uppdrag du senare valde att avsäga dig) så visst har du väl fått respons?
                        Senast redigerad av Micke; 06 August 2006, 22:40.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

Bilbo, det finns säkert många som är beredda att jobba ideellt med olika saker, tex kontroll av annonser. Det bästa är väl ändå om ansvariga frågar de personer de tycker passar för olika uppgifter när behovet uppstår. Att personer anmäler sitt intresse för att få vara med och styra har jag dålig erfarenhet av från andra forum.

Men eftersom jag anade viss ironi så kan jag meddela att tex jag själv inte är rädd för att hjälpa till på en nivå som inte tar alltför mycket tid från mina studier.
                          mvh Per

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Att personer anmäler sitt intresse för att få vara med och styra har jag dålig erfarenhet av från andra forum.
                            sedan kommer...
                            Men eftersom jag anade viss ironi så kan jag meddela att tex jag själv inte är rädd för att hjälpa till på en nivå som inte tar alltför mycket tid från mina studier.
                            hur ska detta sluta =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Micke
                              Om jag inte minns helt fel Stefan så fick du i uppdrag att ansvara för medlemsgalleriet och fototävlingen (uppdrag du senare valde att avsäga dig) så visst har du väl fått respons?
                              Oj oj Micke...den där var lite under bältet tycker jag. Ni vet anledningen till varför jag ville sluta med den delen av ciklid.se. Menar du verkligen att om jag väl varit inne i NCS och hjälpt till och sedan avsagt mig en bit av föreningsjobbet att jag aldrig får assistera med något när jag säger att jag kan hjälpa er vid tillfällen då belastning är stor. Men det är givetvis ni själva som avgör om ni behöver hjälp och vilka ni önskar ta det av.

Ursprungligen postat av eraserx
                              Stefan varför är inte du moderator lr forumsvärd? Alltså du höjer ju alltid ribban här på forumet! Är för mig oförståligt. Om det nu är så att du själv inte hinner med så...
                              Har inte den kylan att hålla mig lugn och behärskad i diskussioner. Det är ett krävande arbete att sköta forumet...kanske inte nu...men det har definitivt varit det...och det krävs både personer som har fingertoppskänsla och även den respekt som krävs för den biten.
                              Tack för orden Daniel!

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Sluta nu deelay. Eraserx räknar ju poäng.

Jag är faktiskt inte ett dugg intresserad av mer jobb. Men det är svårt att motstå provokationer som går ut på att man inte får föreslå förändringar utan att ta ansvar. Hela snacket om att det är så synd om folk som jobbar ideellt, så att man därför inte kan införa förbättringar, suger.
                                mvh Per

Kommentar

Arbetssätt...