Ja Tingeling det är rådasand. Väldigt vanligt men oxå av en anledning. Kanske är det bättre känsla med riktig sand. Hade jag valt sand hade jag även där valt en traditionell variant med typ Biltemas blästersand som kan se vulgär ut ibland men som jag ändå gillar.
Back in biz
Kollaps
X
-
-
Hur länge har du haft belysningen på under dagen när du inte haft "befolkat"?
Får du in ljus från sol mot karet?
Oftast när man får en "alg-boom" så beror det på obalans i förhållanden. Regelbundna vattenbyten? Du bör nog släcka ned karet en stund för att få bukt med algfloran annars kan du få ett rent "h-vete"...Senast redigerad av StefanL; 09 September 2006, 02:29.Kommentar
-
Tack Stefan för att du svarade på den frågan, för det verkar faktiskt vara ett stort problem. Dagsljusbelysning finns som reflekterat fönsterljus från fastigheten mittemot men inget pekar på att dom regionerna i akvariet som träffas verkar mer drabbade än andra. Jag är rädd för att det är min relativt kraftiga(3 x 70w + 4 x 9W T5 "blue") MH-belysning som spökar. Har på sistone bara haft tänt från efter jobbet till jag går och lägger mig, men algerna verkar finna sig ganska väl tillrätta ändå. Tidigare kunde det ofta bli 12-14 timmar om dagen.
Jag har alltså precis som du råder mig till släckt ner karet, men kan du utveckla det där om "ett rent "h-vete""?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaTack Stefan för att du svarade på den frågan, för det verkar faktiskt vara ett stort problem. Dagsljusbelysning finns som reflekterat fönsterljus från fastigheten mittemot men inget pekar på att dom regionerna i akvariet som träffas verkar mer drabbade än andra. Jag är rädd för att det är min relativt kraftiga(3 x 70w + 4 x 9W T5 "blue") MH-belysning som spökar. Har på sistone bara haft tänt från efter jobbet till jag går och lägger mig, men algerna verkar finna sig ganska väl tillrätta ändå. Tidigare kunde det ofta bli 12-14 timmar om dagen.
Jag har alltså precis som du råder mig till släckt ner karet, men kan du utveckla det där om "ett rent "h-vete""?Kommentar
-
du , måste, for att minska på aalgarna skaffa en j.....s massa snaabväxnande växtar
typ vattenpest , hygrphilla, o likn , om du har så mycket ljus som du har.
kolla her ,du kan få en massa växtar till en ringa peng
jag har en hal del snabbväxande som du kan pm om
mvh janne200l 1000l på g
<b>
Min Zoon</b>Kommentar
-
Nu har jag fått det ungefär som jag vill. Min modell av stenröse var svår att återskapa men jag blev ganska nöjd, ska bygga ut det lite åt höger men akta mig för "stenmuren". Kanske är det lite väl tillrättalagt och inte så naturligt men jag vill få många gömställen och då blir man ju tvungen att möblera. Vad som återstår är att blanda upp rådasanden med lite grus av udda dimensioner och att halvtäcka skifferkomplexet med sand samt plantera lite mer vallisneria.
I stenröset bor redan N buescheri, på frivattnet ska jag ha leptosomor, och över sanden kilesor. I skiffret ska det gå J regani. Multisar finns redan i snäckhörnet och slutligen ska jag ha en grupp Synodontis angelicus(helst) eller petricola.
Jag antar att det är (mer än?) nog så. Är även sugen på hästnosar och tanganyikakillis, kan dom få plats? Finns det någon(fisk) som uppskattar "jordkällaren" i mitten tror ni?Kommentar
-
-
-
-
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaNärbild vänster
Jäkligt snyggt upplagt tycker jag ,gillar stenröset till höger som attan och undrar vad det är för sten?
Som sagt diggar jätte mycket och vill nu ha ett kar till och det är ditt fel.Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbakaKommentar
-
Tack ska ni ha, det värmer. Tingeling, till vänster är det sprängsten(granit?) som jag plockat i Södertälje där dom håller på att spränga plats för att utvidga ett köpcentrum. Vid den högra sidan är det skifferskivor(måste köpas) som jag gjort våningar av med lite udda sten mellan, mest kalksten. Jag räknar med att högerstenarna algbeläggs ganska snart och då inte sticker ut på samma sätt som just nu.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaTack ska ni ha, det värmer. Tingeling, till vänster är det sprängsten(granit?) som jag plockat i Södertälje där dom håller på att spränga plats för att utvidga ett köpcentrum. Vid den högra sidan är det skifferskivor(måste köpas) som jag gjort våningar av med lite udda sten mellan, mest kalksten. Jag räknar med att högerstenarna algbeläggs ganska snart och då inte sticker ut på samma sätt som just nu.
Jag har oxå nästan ett sådant stenröse ,lite vassare och avlånga stenar ,fast mina är ju svens natursten så dom är ju åt det röda hållet. Jag får vell ta en tur med bilen och leta efter ett annat ställe där man kanske kan hitta granit då ,men det kan bli ett antal mil med en bil som inte funkar pålitligt just nu Men det är det värt om stenen är så snygg.
Men snart är juh vintern här så det är lite brådis.Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbakaKommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-Majajanne dansk, det kanske är smartare men för mig just nu överkurs då jag inte får ihop grejerna överhuvud taget. SA-akvariet är igång nu men jag har problem med CO2-reaktorn. Det är en cylinder med biobollar(se bilden) och med en bruksanvisning som tyvärr som vanligt är både fel och otydlig. Kanske ni kan hjälpa mig:
Var placeras den bäst? Min idé är att skarva in den på insugsslangen till ytterfiltret. Är det bra så saknar jag en slangskarvkoppling då dimensionen på reaktorns in- och utfästen är mindre än de på ytterfiltret.
Min andra fråga handlar om två luftslangfästen som sitter på ovansidan. Den ena ska vara för koldioxidgasen och den andra ska släppa ut restgaser. Till det ena fästet sitter det en slang inne i reaktorn som nästan går ända ned till botten på cylindern. Vad jag undrar är vilket fäste som är till koldioxiden och vilket som är till restgaserna? Funderar även om det inte kommer att läcka ut vatten genom restgashålet? På bruksanvisningen ser det ut som att det ska sitta någon slags vridbar ventil på restgasfästet. Men det kan jag inte se att jag kan få ihop det till(även om ca hälften av delarna som följde med reaktorn för mig är helt oförklarliga).
/Från han med tummen mitt i handen
är inte janne-dansk men kan svara ändå....
du skall placera den på UTBLÅSET på filtret. utblåset skall gå IN där dom 2 ingångarna för CO2 är (en ingång och en utgång för restgas)
den som har slang inuti skall man koppla CO2-n till, och det saknas en ventil på restgas delen..., det du kan göra är att köpa en vanlig luftnippel och sätta där och STÄNGA den... (om du inte har en svart liten kran liggandes...)Kommentar
-
Ursprungligen postat av MagicFingersär inte janne-dansk men kan svara ändå....
du skall placera den på UTBLÅSET på filtret. utblåset skall gå IN där dom 2 ingångarna för CO2 är (en ingång och en utgång för restgas)
den som har slang inuti skall man koppla CO2-n till, och det saknas en ventil på restgas delen..., det du kan göra är att köpa en vanlig luftnippel och sätta där och STÄNGA den... (om du inte har en svart liten kran liggandes...)Kommentar
Kommentar