Back in biz

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Mycket ska man behöva vara med om som akvarist. Dagens hemtransport av mitt 840-kar var dramatisk men smidig. Hämtade först ett mycket snyggt ihoplimmat helglasakvarium hos Sture i Sundbyberg. Min starke kamrat och Sture bär in det på lastbilen jag lånat. Min kompis får lite kalla fötter när han tänker på att jag bor tre spiraltrappor upp och ringer en ändå starkare kompis till. Vi lånar sugklockor, kör hem bilen och bär upp akvariet. Pust och stön. Hade kunnat blivit lite roliga foton, men vi var så koncentrerade på uppgiften så det glömdes av.

Nu står det på plats. Jag har målat baksidan och ena kortsidan mörkgrå. I morgon ska jag finkalibrera benen och skölja 100 kg rådasand som ska i. Jag är en så´n som tar lite i taget.

Fiskarna har jag inte alls bestämt men vill ha en mix av traditionellt old-school och modernt sofistikerat. Inredningen är oxå oklar. Alla tips och förslag mottas med tacksamhet. Just nu tänker jag mig ett stort stenröse ända upp i bakre hörnet dör jag bygger upp en daffodilkoloni. I främre hörnet(helt bestämt) kastar jag i ett 50-tal snäckor och lite multisar. Sedan finns det ju lite plats däremellan...N cylindricus såg jag på lagret idag och är en fisk jag tänkt på länge. En fin kilesagrupp på samma ställe fick det oxå att börja klia lite i ciklidtarmen. Hur fjolliga är kilesorna egentligen? Får dom spunk av dom ettriga daffodilerna även om dom får en hel del egen sand att husera på?

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Tyvärr kommer nog daffodilerna att piska på dem i längden. Skit i daffodiler .. de tenderar att ta hela akvarium som revir och försvarar det hänsynslöst.
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

Välkommen tillbaka!
        När det gäller hantlar vet jag att VF inte behöver pH 5,0.
        Mina rödskuldrade leker glatt i pH 6,5.
        Förutom rena självklarheter som rent vatten och bra käk (daggmask!) verkar det vara nödvändigt med lugn och ro - både vad gäller cirkulationen och de andra fiskarna.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Anna Österman
          Användare
          • March 2006
          • 282

Skönt att se att du är igång igen Claes. Hörde oroväckande rykten att du tappat sugen och tappade sugar finns det nog av i världen. Lycka till! Hoppas att vi snart får se resultatet.
          Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Kalle-Maja vad är det för mått på 840 burken?
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Ursprungligen postat av deelay
              Kalle-Maja vad är det för mått på 840 burken?
              Ser ut som 200 b x70 d x 60 h.... Bra mått isf!! En fet grupp troffar kanske!?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

deelay, måtten är 200 x 70 x 60. 70 står för djup/bredd. Tycker måtten känns bra med stor yta i förhållande till volymen. Jag ska inte ha några stora fiskar, typ frontosor, och till att börja med underbefolka burken så firrarna bör få gott om utrymme.

Idag har jag bara sköljt 75 kg sand och hystat i så det har inte hänt så mycket.

ozric, troffar är inte min grej. Möjligen ska jag så småningom utmana myten om troffar som stimfisk och testa med en minigrupp om 1+2.

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Inte går det fort för mig. Vatten är i men inredningen går trögare. Jag visar bara ett litet hörn för resten är ganska öde. Just nu är jag lite nervös för akvariet lutar betänkligt. Ena sidan är ca 5 mm lägre än den andra och jag har 100 kg sten som väntar på att jag ska samla mod. Hemförsäkringen ligger hos Länsförsäkringar så jag blir i varje fall ersatt om det brakar ihop...

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Jajaja jag vet att det ser hur tråkigt ut som helst men det är som sagt var inte inrett. Rådasanden ska blandas upp med grövre grus av udda dimensioner och massor av sten ska i. Ett problem jag verkar få är algtillväxten. På bara ett par veckor frodas några slags ljusgröna alger. Jag har aldrig haft problem med alger förut, får man alltid det om man kör utan växter? Jag har i o f s tänkt att ha vallisneria och anubias i men det kommer sist.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9104

Det gör inget om ena sidan är 5mm lägre. Bara det är plant och inte skevt.

Sen är det inget att vänta på. I med stenen!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Jo det börjar väl bli dags. Har modellerat lite på köksgolvet och börjar känna mig nöjd över högen som ska va i vänstra delen. Sprängsten är väl inte det mest politiskt korrekta men tiden kommer vara till dess fördel.

Kommentar

• Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

Uppifrån.

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Kämpa på bara .. upp med fler bilder under arbetets gång.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Tingeling
                              Användare
                              • July 2006
                              • 176

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                              Inte går det fort för mig. Vatten är i men inredningen går trögare. Jag visar bara ett litet hörn för resten är ganska öde. Just nu är jag lite nervös för akvariet lutar betänkligt. Ena sidan är ca 5 mm lägre än den andra och jag har 100 kg sten som väntar på att jag ska samla mod. Hemförsäkringen ligger hos Länsförsäkringar så jag blir i varje fall ersatt om det brakar ihop...
                              Vad är det fö sand?

Råda lr?
                              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Kalle-Maja
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1324

Nu börjar jag bli fisksugen! Måste ha nå´t för algerna! Det får väl bli hästnosar, då som sagt deras stirriga kusiner inte är min väska. Tänkte sakta att nästa drag kunde bli att införskaffa några Synodontis granulosus, eller ett helt gäng petricolor(dvärgarna). Leptosomor får det bli på frivattnet; J regani, N cylindricus och Kilesor står därefter högt i kurs.

Kommentar

Arbetssätt...