Nån som kan säga vilken växt detta är??
vilken växt är detta??
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Ursprungligen postat av jarinenTycker det ser ut som Heteranthera Zosterifolia.
Mvh Jari
Därimot så börjar den bli riktigt "algig" som syns på bilden, vad göra??Kommentar
-
Den gången jag hade den ( om det nu är den ) så växte den riktigt bra i början för att sedan paja ihop totalt, då hade jag bra lys och gödning, även co2. Växter har jag ingen susning om så vi får vänta in svar från växtexpertertisen på forumet. Är själv nyfiken på svaret.
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenDen gången jag hade den ( om det nu är den ) så växte den riktigt bra i början för att sedan paja ihop totalt, då hade jag bra lys och gödning, även co2. Växter har jag ingen susning om så vi får vänta in svar från växtexpertertisen på forumet. Är själv nyfiken på svaret.
Mvh JariKommentar
-
99 säker på att det är klena Hygrophila polysperma. Heternantheran har smalare bladspetsar och blir aldrig rödaktig. Just H. polysperma är mycket bra som indikatorväxt, då den växer så fort - det syns direkt på den om något saknas. Syns även direkt på den om det man tillsatt funkar.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmo99 säker på att det är klena Hygrophila polysperma. Heternantheran har smalare bladspetsar och blir aldrig rödaktig. Just H. polysperma är mycket bra som indikatorväxt, då den växer så fort - det syns direkt på den om något saknas. Syns även direkt på den om det man tillsatt funkar.
Hilsen,
PKommentar
-
Tycker med den ser ut som en Hygrophila polysperma
Av färgen att dömma ser du ut som för lite kno3.
Om bladen är skrynkliga även calsiumbrist
Kommentar
-
Ursprungligen postat av ixxeTycker med den ser ut som en Hygrophila polysperma
Av färgen att dömma ser du ut som för lite kno3.
Om bladen är skrynkliga även calsiumbrist
http://ixxe.se/images/ca.jpg
Kno3 bör det inte vara brist på eftersom jag pytsar i detta i form av pmdd...Kommentar
-
Ja, någon brist är det, det är nog helt säkert. kno3 brist finns det inget som heter så det kan vi utesluta . Däremot känns både N och p brist troligt. Men för att överhuvudtaget kunna svara får du nog berätta mer om karet, dess invånare och skötselrutiner.
MVH
MagnusKommentar
-
Ursprungligen postat av tropfrogJa, någon brist är det, det är nog helt säkert. kno3 brist finns det inget som heter så det kan vi utesluta . Däremot känns både N och p brist troligt. Men för att överhuvudtaget kunna svara får du nog berätta mer om karet, dess invånare och skötselrutiner.
MVH
Magnus
Bottensubstrat är biltemas blästersand, invånanrna i karet är: 4 st Freddiestahli, 3 ancistrus, 2 siamensis, 1 bottentittare, 1 albino knivfisk och 5 pansarmalar.
Ljuset är 2 st ramper på vardera 2x30 så 4 st 30w rör sitter i. Bakifrån så sitter det Cora-life Super daylight star, Sylvania Daylightstar, Osram Fluora och längst fram Power-glo.
Skötseln är vattenbyte varje söndag och då åker det i veckodos v PMDD.
Matningen består av olika flingfoder 2-3 ggr dag, ev nån räkmix då o då.
Slänger med en helhetsbild över karet....Kommentar
-
HAr till och med fått fart på Limnophila sessiliflora som står till vänster men inte Hygrophila polysperma som bara vill stå still o dra till sig alger verkar det som...Kommentar
-
Ursprungligen postat av tropfrogJa, någon brist är det, det är nog helt säkert. kno3 brist finns det inget som heter så det kan vi utesluta . Däremot känns både N och p brist troligt. Men för att överhuvudtaget kunna svara får du nog berätta mer om karet, dess invånare och skötselrutiner.
MVH
MagnusKommentar
-
Min erfarenhet är att limnophilian klarar sig under extremt mycket lägre makronivåer än hygrophila. Kör du med standardereceptet från pmdd.se?
Jag ser inget om co2, om du inte har co2 så är ditt ljus lite i överkant, vilket förståss också hjälper makroupptaget och ger makrobrist. Så en ökning av gödningsdosen och/eller en sänkning av ljusmängden skulle kunna hjälpa dig.
MVH
MagnusKommentar
-
Ursprungligen postat av tropfrogMin erfarenhet är att limnophilian klarar sig under extremt mycket lägre makronivåer än hygrophila. Kör du med standardereceptet från pmdd.se?
Jag ser inget om co2, om du inte har co2 så är ditt ljus lite i överkant, vilket förståss också hjälper makroupptaget och ger makrobrist. Så en ökning av gödningsdosen och/eller en sänkning av ljusmängden skulle kunna hjälpa dig.
MVH
Magnus
Så du tycker att jag ska öka gödningen eller minska på ljuset??Kommentar
Kommentar