Fisk psykologi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Fisk psykologi

Har ett ett mycket märkligt fenomen som pågår, detta är andra gången i mitt liv som jag ser detta. Ett par C. euchilus hane 16cm hona 10cm, Honan simma i burken 5dagar innan hanen släpptes i, jag övervakade fiskarna när jag släppte i honom för jag va lite orolig för att han skulle jaga livet ur honan. Han började tukta henne lite redan efter 30s men det avtog efter 1timme o han blev resonlig så han fick vara kvar över natten, när jag kommer dagen efter för att titta så har belysningen gått på och jag går o tittar till dom,
    ser henne och tänker va skönt att hon ser fräch ut men så kollar jag närmare och tänker att hon ser inte ut som vanligt utan hon har blivit alldeles guldfärgad o ser lite tuffare ut än vanligt,
    jag börjar kolla etfer hanen... då sticker hon som ett spjut upp i hörnet o börjar jaga den nästan dubbelt så stora hanen, skumt tänker jag o sätter mig och tittar ens tund till jag funderar på att ta bort han så han inte dör.
    Jag släcker burken ist tänkte jag o så blev det, 5s senare började ha jaga henne! va händer tänkte jag o tände igen... 5s senare jagar hon honom... wow skumt.
    Nu är det så att när det är släckt jagar han henne och när rampen är tänd jagar hon honom, en kompis kom förbi och kollade på fenomet eftersom det lät lite otroligt.
    Nu undrar man ju är detta vanligt och varför blir det så här?
    Hade ett gäng P. virgatus hanar i samma burk en gång där 2 hanar dela på kungariket beroende på om det va tänt eller släckt men dom var iaf lika stora plus att det va 2 hanar nu handlar det om 1 hona och en dubbelt så stor hane...
    har någon nån förklaring?
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Intressant fenomen, men någon förklaring har jag inte. Sorry!!

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ska försöka filma det... det låter lite märkligt men när man ser det så är det ännu märkligare, att ljuset påverkar vem som är dominant.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Jo, det låter märkligt helt klart. Funderar på om bägge firrarna "vet" att det inte blir någon lek när det är mörkt. Då kan honan dänga tillbaks. Eller om de uppfattar volymen på karet annorlunda när det är mörkt, om nu volymuppfattningen kan spela in. Vet inte hur de firrarna skulle bete sig i ett verkligt stort kar, eller i naturen.

Hilsen,

P

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Fenomenet har jag ju även haft mellan 2 likvärdiga hanar av samma art... den gången gällde det Protomelas.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Kanske kan det vara så att det i mörkret är svårare att uppfatta storleken/beteendet på en kontrahent. Om man då stöter på någon av samma size, så dänger man till. När det däremot är ljust så ser man tydligare vilken motståndare man har och blir tveksam?

Hilsen,

P

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Ursprungligen postat av deelay
              Jag släcker burken ist tänkte jag o så blev det, 5s senare började ha jaga henne! va händer tänkte jag o tände igen... 5s senare jagar hon honom... wow skumt.
              Nu är det så att när det är släckt jagar han henne och när rampen är tänd jagar hon honom,
              Hos oss är det tvärtom, så fort det blir mörkt så jagar jag tjejen, å när solens strålar tittar fram så jagar hon mig med en massa jobb.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

Arbetssätt...