matningstimerpryl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Är inte det allra enklaste/billigaste att fortsätta stänga av pumpen manuellt, men i samma veva sätta en äggklocka modell väldigt kraftig på 10 minuter? När klockan ringer = pumpen på. Enkelt att montera en strömbrytare på sladden till pumpen, så du inte ens behöver böja dig ner. Lurade också ett tag på inverterad kaffetimer, men kom inte på något bra sätt att invertera den. Kanske kan du köpa en och skruva sönder den - någonstans måste strömmen passera när man vrider på den, och det kanske går att koppla om inredningen i den lite så att den funkar tvärtom.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Är inte det allra enklaste/billigaste att fortsätta stänga av pumpen manuellt, men i samma veva sätta en äggklocka modell väldigt kraftig på 10 minuter? När klockan ringer = pumpen på. Enkelt att montera en strömbrytare på sladden till pumpen, så du inte ens behöver böja dig ner. Lurade också ett tag på inverterad kaffetimer, men kom inte på något bra sätt att invertera den.

      Hilsen,

      P
      kanske billigast, men inte enklast

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • April 2004
        • 313

        #18
        Snacka med en elektriker å se vad han har att säga kanske?

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av ZakatH
          Snacka med en elektriker å se vad han har att säga kanske?
          jo kanske det. måste bara hitta en först vill ju ha en pryl som funkar direkt helst
          finns iaf fler som letar efter samma sak:

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • December 2004
            • 233

            #20
            Som jag uppfattade den timern till cougard som jag föreslog var att man kan programera den hur som helst. Framåt, bakåt eller kombi. Ring till clas. Berätta får oss alla vad de sa. mvh. Jouni

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • July 2005
              • 303

              #21
              Allt går att lösa, frågan är bara till vilka kostnader.

              Är det ett stort problem, ja då får en lösning kosta lite.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Det löste sig!
                Den timern jag har 7! st av hemma, dvs clas ohlsons art.nr 32-8618 har en nedräkningsfunktion som gör precis det jag vill. Jag hade ingen aning om det, inte läser en karl en bruksanvisning

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ah, där ser man vad läsning av bruksanvisningen kan göra... men visst, bruksanvisningar är för mesar. Och i hälften av fallen när man väl LÄSER bruksanvisningen, så är den skriven av en tekniker som inte lever på min planet i allafall. Då begriper man den ändå inte.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • ovsor
                    Användare
                    • January 2005
                    • 55

                    #24
                    Annars kan jag bistå med en lättbyggd timer som jag använder till mitt 400-kar.
                    Tryck på knappen, pumpen(arna) stannar, mata fiskarna, pumpen startar automatiskt efter ca 8 minuter. Tiden kan bestämmas efter eget önskemål. Är baserad på den välkända timerkretsen NE-555 som är mycket pålitlig och driftsäker. Om intresse finns så skicka ett pm med mailadress så returnerar jag schemat som jag gjort i Paint.
                    Ove

                    Kommentar

                    Arbetssätt...