matningstimerpryl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    matningstimerpryl

    Jag vill ha en maskin som stoppar mina pumpar i typ 10 min när jag matar och sen startar dom automatiskt. Jag stänger alltid av vid matning men är rädd glömma starta dom igen. Jag har sett sånna här på saltvattenssidor där dom är inbyggda i styrdon för hela saltkaret men vet någon en sådan här fristående apparat?
  • Mikael_S
    Användare
    • May 2006
    • 246

    #2
    Det skulle kanske gå med en vanlig timer
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael_S
      Det skulle kanske gå med en vanlig timer
      hurdå?

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • May 2006
        • 246

        #4
        Man kan ju ställa in en timer när den ska vara på eller inte.. Det har jag när jag reser bort under flera dagar.. Men då till ljusrampen.. det är ju en massa pluggar som man trycker in när det ska komma ström eller ej..
        Senast redigerad av Mikael_S; 02 August 2006, 20:27.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          jo men jag vill lixom att den stänger av när jag trycker på knappen och sen automatiskt startar 10 min senare. det är svårt göra med timer.

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • May 2006
            • 246

            #6
            Ursprungligen postat av cougar
            jo men jag vill lixom att den stänger av när jag trycker på knappen .
            Jaja du menar såå.. Men det skulle ju bara funka med en timer om man har fasta matningstider.. tex 08.00 ; 15.00 ; 20.00 ..

            Men det fanns nånting som jag hittade när jag googlade lite.. Tunze stream 6060


            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • Micke H
              NCS Medlem
              • October 2003
              • 144

              #7
              Hejsan

              Har du ingen kompis eller känner någon elektriker ?
              Det är ganska enkelt att koppla in ett tidrelä , där du tex har en knapp som du trycker på och då bryts strömmen i tex 10 min och därefter återgår relät och strömmen kommer tillbaka till pumpen. Antingen så tar man ett tidrelä som klarar att bryta den ström som pumparna drar eller också så sätter man in en enklare tidrelä med en kontaktor till som klara bättre av att bryta strömmen. ( beror på hur många ampere det man vill bryta drar )

              I butiker så är det ganska vanligt att man har tryckknappar som låser upp dörrlås i några minuter efter man tryckt på en knapp. Tex när man ska gå ut från lagret och in i butiken.
              Det är precis samma princip fast omvänt, dvs strömmen är bara på i några minuter.

              Hälsningar Micke
              540 liter +222 +222 +100

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael_S
                Jaja du menar såå.. Men det skulle ju bara funka med en timer om man har fasta matningstider.. tex 08.00 ; 15.00 ; 20.00 ..

                Men det fanns nånting som jag hittade när jag googlade lite.. Tunze stream 6060


                http://www.saltvattensguiden.se/foru...hp/t-3525.html
                ok men jag har väldigt spontana matningstider

                jo tunze är helt grymma men det jag vill stoppa är mitt ytterfilter och min cirkulationspump

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke H
                  Hejsan

                  Har du ingen kompis eller känner någon elektriker ?
                  Det är ganska enkelt att koppla in ett tidrelä , där du tex har en knapp som du trycker på och då bryts strömmen i tex 10 min och därefter återgår relät och strömmen kommer tillbaka till pumpen. Antingen så tar man ett tidrelä som klarar att bryta den ström som pumparna drar eller också så sätter man in en enklare tidrelä med en kontaktor till som klara bättre av att bryta strömmen. ( beror på hur många ampere det man vill bryta drar )

                  I butiker så är det ganska vanligt att man har tryckknappar som låser upp dörrlås i några minuter efter man tryckt på en knapp. Tex när man ska gå ut från lagret och in i butiken.
                  Det är precis samma princip fast omvänt, dvs strömmen är bara på i några minuter.

                  Hälsningar Micke
                  hmm får skaffa sån kompis jo det är verkligen en enkel funktion men ändå lite klurig fixa om man inte är en elkille

                  Kommentar

                  • Micke H
                    NCS Medlem
                    • October 2003
                    • 144

                    #10
                    " hmm får skaffa sån kompis jo det är verkligen en enkel funktion men ändå lite klurig fixa om man inte är en elkille "

                    Det jag menade var att det är lätt för en elektriker, men man ska inte ge sig på det själv om man inte har kunskapen.

                    Det finns ett tidrelä som säkert funkar på Clas Ohlson för 399 Kr

                    Micke
                    540 liter +222 +222 +100

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke H
                      " hmm får skaffa sån kompis jo det är verkligen en enkel funktion men ändå lite klurig fixa om man inte är en elkille "

                      Det jag menade var att det är lätt för en elektriker, men man ska inte ge sig på det själv om man inte har kunskapen.

                      Det finns ett tidrelä som säkert funkar på Clas Ohlson för 399 Kr

                      Micke
                      jo precis, jag med skulle aldrig pilla med sånt själv.
                      hittat lite alternativ nu iaf i olika prisnivåer.

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • July 2005
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke H
                        " hmm får skaffa sån kompis jo det är verkligen en enkel funktion men ändå lite klurig fixa om man inte är en elkille "

                        Det jag menade var att det är lätt för en elektriker, men man ska inte ge sig på det själv om man inte har kunskapen.

                        Det finns ett tidrelä som säkert funkar på Clas Ohlson för 399 Kr

                        Micke
                        Inte för att jag hittar någon sådan som funkar rakt av ...
                        Vilken menar du på Clas Ohlson?
                        Kanske menar du tidrelät för Din-skena, som man då får komplettera med en kapsling, trycknapp för att relät ska dra-> bryta.

                        Har inget behov av detta själv, men en timer för kaffekokare, fast tvärt om skulle man ha, har någon sett en sådan?

                        //Calle
                        Senast redigerad av calle-hallabro; 03 August 2006, 00:21.
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • panna
                          Användare
                          • December 2004
                          • 233

                          #13
                          Tittade på clasolson. Till cougar: art nr 32-2197 och 32-2198. Till calle-hallbro art nr 32-2263. mvh. Jouni

                          Kommentar

                          • Micke H
                            NCS Medlem
                            • October 2003
                            • 144

                            #14
                            hej igen Cougar

                            Den länk du hänvisar till på Clas Ohlson har nog inte den funktion du efterfrågar för den gör precis tvärtom. Den slår på strömmen för en kortare stund på upp till 30 minuter, men du vill väl ha funktionen tvärtom? att den slår av en kortare stund

                            Det Panna föreslår har samma funktion dvs. slår på en bestämd tid.

                            Som Calle sa så måste man ha lite mer grejer i mitt förslag för att det ska vara komplett

                            Micke
                            540 liter +222 +222 +100

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              nej du har rätt, den kaffetimern behöver inverteras så den gör tvärtom och det går väl på nått vis. men problemet är inte löst ännu, närmaste sättet att lösa det är fortfarande tunzes dyra pryl.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...