Förväller ni eran pellets innan ni ger dom? DÅ jag har problem och jobbar skift och har hört att man ska förvälla pelletsen innan man ger den till sina troffar? Så nu förväller jag den innan dom får sin mat.Och så har jag en eheim matare till osi flingorna.Men problemet med osi flingorna är att dom är stora som f-n och sätter stopp i mataren så jag får smula sönder dom innan jag stoppar i dom i mataren.Och då blir det ojämn matning med den. Vore ju lättare om man kunde köra pelletsen i eheim mataren. Och mata manuellt med flingorna i stället.Några smarta råd?
Hjälp med utfodring
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ursprungligen postat av zeke66Förväller ni eran pellets innan ni ger dom? DÅ jag har problem och jobbar skift och har hört att man ska förvälla pelletsen innan man ger den till sina troffar? Så nu förväller jag den innan dom får sin mat.Och så har jag en eheim matare till osi flingorna.Men problemet med osi flingorna är att dom är stora som f-n och sätter stopp i mataren så jag får smula sönder dom innan jag stoppar i dom i mataren.Och då blir det ojämn matning med den. Vore ju lättare om man kunde köra pelletsen i eheim mataren. Och mata manuellt med flingorna i stället.Några smarta råd?
Kan tänka mig att man går misste om en massa näringsämnen mm i denna processen.
Johan -
Förvälla? Nej. Vissa blötlägger sina pellets ett par minuter men att koka dem är inte att rekommendera. Och en sak till, foderautomater fungerar inte med flingor i, däremot med pellets.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Jag förväller mina pellets innan matning eftersom att när man matar fiskarna så stoppar de oftast magen full med pellets. Och när de sen sväller i magen så kan det orsaka problem..Mvh Mikael SchöllinKommentar
-
Menar ni på allvar att ni förväller?
Definitionen av förvälla: "Mjukkoka i lättsaltat vatten."
Att blötlägga är en annan sak, det gör jag också, men att man ska förvälla var något nytt för mig...Kommentar
-
Ursprungligen postat av fred fishMenar ni på allvar att ni förväller?
Definitionen av förvälla: "Mjukkoka i lättsaltat vatten."
Att blötlägga är en annan sak, det gör jag också, men att man ska förvälla var något nytt för mig...Mvh Mikael SchöllinKommentar
-
Försväller menar du?
Vet inte om detta är korrekt Svenska dock
//CalleKommentar
-
Zeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.
Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
För att inte behöva förvälla pellets så har jag provat med stor framgång och mala ner pellets till små korn. Jag har gjort detta under 8 månader och jag ser bara stora fördelar med detta.
Alla individer får mat, stora som små.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Ursprungligen postat av ozricZeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.
Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )Kommentar
-
Ursprungligen postat av Lennart 2Det skall nog vara ett s av bilden och döma FÖRSVÄLLD hoppas fisken klarade sig.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ozricZeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.
Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )450 L med Tropheus Ilangi F1Kommentar
-
Ursprungligen postat av zeke66Ja dom är inkörda på det äter som svin he he...Och ja jag menade att man ska blöt lägga dom innan Sorry all.Man kan ju göra som orzic skriver ställa in så att eheim mataren bara ger en liten dos av pellets.Eller som ett smart tips här mala sönder dom men då kan man inte köra med mataren. Hmm orzic vill ju nu att mina ska bli lika stora som dina orkar inte vänta
Är det då lämpligare att mata med en mindre pellets för att minimera följderna av detta(fiskarna får mindre i sig -alla får mat) ?
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av calle-hallabroÄr det så att vissa pellets sväller väldigt mycket?
Är det då lämpligare att mata med en mindre pellets för att minimera följderna av detta(fiskarna får mindre i sig -alla får mat) ?
//Calle
Precis som jag sa tidigare så är det bästa sättet och mala/krossa pelletsen för att minimera följderna av uppsvällda magar.
Jag har matat mina Demasoni tillsammans med Estherae under 8 månader med stor framgång. Jag tycker inte de får för lite i sig utan snarare lagom med mat.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
Kommentar