Byte av hårddisk (OS disk)...+ Grafikproblem.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Byte av hårddisk (OS disk)...+ Grafikproblem.

Jag vet att det finns en hel del datakunniga personer här och jag behöver lite hjälp då jag måste byta ut den hårddisk som jag har mitt operativsystem på då den börjat låta illa (skrapljud). Jag vet inte hur jag ska göra detta så jag är tacksam för tips...

Sedan har jag nyligen fått tag på ett billigt grafikkort av typen Gainward Nvidia Ultra/1780 GeForce6600 256mb, men kortet fungerar inte bra på spel som t ex Far Cry och Half Life 2. Jag får grafikstickningar (ränder)...någon som vet vad som kan vara fel?
    Jag har laddat in en del drivrutiner och annat samt senaste Direct X, men kortet går inte 100%-igt direkt. Någon som har tips om vad jag kan göra?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Hårddiskproblemet löser du lättast genom att skaffa en ny disk och klona den gamla systempartitionen till den nya disken. Program som funkar utmärkt är Norton Ghost.
    Tony Englund

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Ähum...jag har inte Norton Ghost. Finns inget annat sätt att göra det på?

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Till vissa fabrikat följer det med programvara, så man kan föra över allt till den nya disken.
        Maxtor t.ex

Grafikkortet
        Tanka ner den senaste drivrutinen till ditt grafikkort. Ta bort varenda drivrutin du har och installera den nya drivrutinen.

mina små tips
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

1) En hårddisk som börjat låta illa är döende, och kommer att helt lägga av mycket snart.

I vad jag säger nedan antar jag att din dator är mindre än fyra år gammal, och att du använder Windows XP.

En snabblösning är att köpa en extern hårddisk:

och kopiera över alla filer du är det minsta rädd om, t.ex. hela din "Mina Dokument" folder. Då gör det inte så mycket att huvud-hårddisken dör, eftersom du har räddat allt värdefullt.
          Sen är det bara att köpa en ny hårddisk till din dator, ersätta den gamla, och installera windows från start (starta datorn med Windows XP's CD i CD-spelaren, så kommer installationsprogrammet att starta automatiskt).

Du kan sen välja om du vill kopiera över filerna från den externa hårddisken, eller ha bägge hårddiskarna inkopplade samtidigt.

2) Grafikkortet du har borde fungera alldeles utmärkt till de spelen. Det kan för all del vara fel på kortet, sånt händer, men prova att installera de drivrutiner till ditt kort du hittar här (jag antar du har Windows XP):

Gainwards drivrutiner, som följde med kortet, är alltid från vad som i datakretsar ungefär motsvarar sent artonhundratal. Detsamma gäller för övrigt all hårdvara - det lönar sig oftast att kolla hårdvarutillverkarens hemsida & ta hem de nyaste drivrutinerna till skrivare, grafikkort, moderkort, cdbrännare...

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Mike: Jag använder Windows XP Pro...och jag tror att jag kan få låna en extern hårddisk som är "ren". Jag har redan införskaffat en hårddisk till bra pris...en Western Digital Caviar 250GB.

Tack för alla tips och råd...nu har jag lite mer på benen. ;-)

När det gäller grafikkortet så har jag tankat ned och installerat de senaste drivrutinerna, men det fungerar inte tillfredsställande. Jag får se om jag får ordning på kortet...

Kommentar

• Ted
              Användare
              • November 2003
              • 157

kopiera över allt man behöver??? ciklid.se ligger ju på nätet !!!
              /Ted
              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                När det gäller grafikkortet så har jag tankat ned och installerat de senaste drivrutinerna, men det fungerar inte tillfredsställande. Jag får se om jag får ordning på kortet...
                En tanke slår mig... i installningarna till till grafikkort, se om det finns en inställning för "wait on sync" eller "vsync". Prova att slå på det om det finns.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Hittar inget "Vsync"...eller "Wait on sync". Kan man hitta detta någon annanstans där man kan ställa in konfig för grafikkortet? Jag fick med ett program med kortet som heter EXPERTool.

Jag har en Pentium 4 2,4GHz dator med ett internminne på 512mb. Grafikkort är som jag tidigare nämnt ett Gainward GeForce 6600 256mb. Operativsystem Windows XP Professional.

Kommentar

• panna
                    Användare
                    • December 2004
                    • 233

Hur många watt ligger nätagregatet på? Det bör nog ligga på ca 400w, 6600 kortet drar ganska mycket ström. Om det drar mycket ström så sjunker spänningen. Du kan även testa attt dra på graiken på spelen. Hårddisken, du kan ju köra med 2st hårddiskar. Ena som master den andra som slav. mvh. Jouni

Kommentar

• ciklidis
                      Användare
                      • October 2005
                      • 98

har du kollat om grafikkortet behöver extern strömkälla.Dvs mera ström än den får av AGP sloten. Vissa grafikkort har en strömingång för mera "power".
                      Kolla även inställningarna i BIOS samt tempraturen i lådan/grafikkortet.

Du kanske skulle passa på att lägga in XP på den nya hårddisken och köra den gamla som secondary master/slave(eller primary slave lite beroende på övrig utrustning)
                      Datorer samlar på sig så mkt skräpfiler och annat junk så en rejäl rensning är bara bra. Datorerna behöver en extreme make-over ibland.
                      Sedan så kopierar du bara över nödvändigheter från gamla till nya hårddisken och när allt är överfört så tar du bort den gamla.
                      Ghost som ngn annan nämde är jäkligt smidigt, en kopia av din nuvarande hårddisk på några minuter. Nackdelen är att om man haft samma installation i 4år så följer ju även alla skräp filer också med vid en sådan kopiering.

När jag bytt grafikkort och det jäklats så brukade jag välja "fel" drivrutiner/grafikkort så en vga drivrutin installerades och sedan installerade jag in de fräschaste drivrutinerna. Det var liksom svårt att få datorn att lägga in de nyaste drivrutierna ibland.

Kommentar

• m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

Stefan om du har tid kommer jag gärna hem å kollar lite på dina inställningar till kortet. Är ju ett spel freak så jag brukar kunna lösa inställningar på grafik kort.

Sen tyckte jag mig se att du har ju bra hårdvara i övrigt så kortet borde inte bli slött. Utan skulle nog tro att det är inställningar. Har du kört ner nyaste directx? Plus är du säker på att det är rätt drivrutiner du dragit ner till kortet? Brukar ju finnas rätt många å välja mellan. Som t.ex till laptop o annat sjafs.
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Nej helt hundra är jag inte på om jag har bra drivrutiner, men jag har letat runt efter de senaste...

Kortet fungerar bra men sämre på spel...som t ex Far Cry, Half Life 2 och Fear. Det blir ändå små "grafiksticklingar". Har testat att köra med 3dmark 03 och där fungerar det bra på de tre första testerna, men sedan blir det sticklingar och pixelfel. När den testade pixelshader så avbröts testet. Spelade ikväll Fear och då fungerade det bra till en början men sedan så började det komma upp grafikfel.

Du får gärna komma förbi när du har tid Daniel...

Ett problem som kan härröras till grafiken är att jag har drivrutinerna liggandes på den hårddisk som fungerar mindre bra...vet inte om det är någon större orsak till problemen, men ska testa nu ifall det sker ändring när jag flyttar över filerna till en annan hårddisk.

Apropå det...så har jag faktiskt redan en annan hårddisk installerad utöver den som är på väg att ge upp. Så egentligen skulle jag bara behöva kopiera över C: till den disken och sedan byta master och slave på hårddiskarna va?

Problemet är att jag inte har programmet Norton Ghost...

Kommentar

• calle-hallabro
                            Användare
                            • July 2005
                            • 303

Jag rekomenderar att köra en Ghost när man ska byta disk, det funkar nästan alltid.
                            Norton Ghost finns att hitta på nätet.

Ang drivruntinerna har jag just nu inget förslag

//Calle
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Har man problem så e regel 1 att formatera o köra nytt... 99.99% absolut bästa sättet eftersom det oftast slutar där iaf när man itne hittar felet/felen. Ibalnd kan det bli fel vid en innstallation som ger små problem hit o dit så därför e det oftast smartare o formatera o köra i operativet från scratch. Jag har haft det problemet du beskriver Stefan men har för mig att det berodde på att jag inte innstalerat drivrutin till monitorn, men som sagt har man problem så backuppa det man vill spara o blås om burken, det är det smartaste absolut.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...