Ursprungligen postat av Jorsa
Någon som håller Cryptoheros Sajica?
Kollaps
X
-
Med vänliga hälsningar
Ola -
Ursprungligen postat av Ola SvenssonDet var det jag menar och anda sa kallar vi dem underskattade (jag ocksa).Bara ekonomin och boytan sätter gränser...Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av JorsaEurydike - jag tror detta kan bero på en misslyckad lek, har du mycket gömställen och ett skapligt stort kar kommer nog honan att accepteras så småningom. Blir det för mycket för henne så flytta henne till ett annat kar om du har möjlighet, för att sedan flytta tillbaka henne.
Men jag hoppas det löser sig av sig självt då inom några dagar, annars flyttar jag henne.Kommentar
-
Underskattade i den meningen att den i tankevärden inte har samma genomslagskraft.
Smeknamn som jaggor, troffar, poffar o liknande gör att dessa fiskar liksom hamnar i svängen så att säga.
Sen tror jag att namn som Altum, Discus, L-mal 046, Demasoni på något sätt ringer lite mer i akvarievärlden, naturligt vis helt orättvist men ändå.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Eurydike - nu är jag ingen fena på sajica, men prova att möblera om lite runt hannens revir så kanske det löser sig. En del ciklidhanar får man helt enkelt byta ut om hackandet går för långt.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Bara för att jag skrev och frågade här så verkar det gå bättre idag. Kortare stunder så simmar de sida vid sida igen nu idag. Men bara korta stunder sen är det som att han kommer på att han ju inte gillar henne och motar bort henne igen.
Men ett steg i rätt riktning verkar det ju som. Ev flyttar jag henne ett tag i alla fall. Kanske inte skadar att han får vara utan hona lite, till han vet hur han vill ha det. Ja se karlar!Kommentar
-
Lita aldrig på domDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Mina sajica visar lekbeteende. Jag tror att dom är lite för små men man vet aldrig.
Honan står och knycker hanen svarar. Han har grävt ur en av mina lergrottor som ja placerade i karet för ancistruslek. Han spänner sig rejält och är småförbannad på alla andra fiskar. Akvariet är bara på 130 liter så jag hoppas att reviret runt boet inte blir för stort.
Hur kul som helst att följa. Ska föröka plåta lite utan att störa leken för mycket.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
Finfin.
Hur stor är han där på bilden?Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
-
Kommentar
-
Japp då har man frisimmande yngel av sajica i karet.
Ihop med ett hundratal ancistrus yngel som hannen släppte från sin grotta igår.
Så för tillfället går det 100 ancistrus, 20 cardinalteror, 30-40 sajica, 10 bolivianska fjärillsciklider i samma 130 litare.
Suck o yngelkaret är redan fullt av bolivianyngel och ancistrusar.
Antingen blir invånarna väldigt feta av yngelkost eller måste ett ytterligare yngelkar igång.
Bifogar en lite suddig bild karet, med en yngelkasse full av anc. Vill inte förstöra sajica`s första yngelvårds försök genom att slanga ur ynglen. Men lite kluven är man eftersom inte ett yngel kommer att överleva i karet på egen hand.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar