If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
sajican är en underskattad firre enligt mej...har själv ett lite par som gräver hej vilt, vankas lek tror jag
har inte så stor erfarenhet av denna firre...men vad jag vet om mina firrar är att dom är relativt fredliga, lite aggressiva om de andra kommer in i reviret bara.
annars tycker jag det är en charmig ciklid som kommit lite i skymundan.
det beror väl på mina har precis blivit könsmogna så dom är inte så stora än men mina har runt 25-30cm i diameter och om övriga invånare kommer 15-20cm från gropens mitt är dom stenhårda ingen får komma nära den gropen.
Ni som är sajica experter...
Håller sajican ihop i par eller är det vanligt att de letar ny partner?
Jag har ett par som haft några kullar. De har hållit ihop som ler och långhalm och hela tiden simmat sida vid sida. Men så har hanen plötsligt fått för sig att honan inte ska bo i samma akvarium som han. Håller hon sig bakom pumpen så är det ok men kommer hon fram så blir hon snabbt bortmotad. Hon får komma fram och äta...men det är väl bara för han själv är upptagen. Så fort han stillat värsta hungern så motar han bort henne igen. De står och liksom spänner sig mot varandra ibland innan han jagar bort henne. Då håller kroppenlite på snedden, spänner ut ryggfenorna till max och fläktar febrilt med bröstfenorna.
Är det bara att flytta på en av dem, eller vad tror ni?
sajican är en underskattad firre enligt mej...har själv ett lite par som gräver hej vilt, vankas lek tror jag
har inte så stor erfarenhet av denna firre...men vad jag vet om mina firrar är att dom är relativt fredliga, lite aggressiva om de andra kommer in i reviret bara.
annars tycker jag det är en charmig ciklid som kommit lite i skymundan.
En liten fundering. Vi skriver alltid att sajica, zebra, eldbuk och aven paletter ar underskattade samtidigt som alla alskar dem och ingen sager ett ont ord om dem (bortsett fran knorrande om dalig kvalitet).
Eurydike - jag tror detta kan bero på en misslyckad lek, har du mycket gömställen och ett skapligt stort kar kommer nog honan att accepteras så småningom. Blir det för mycket för henne så flytta henne till ett annat kar om du har möjlighet, för att sedan flytta tillbaka henne.
Ola - Dessa fiskar är relativt vanliga och enkla att få till lek, misstänker att många börjar med dessa fiskar och därmed så gillar många dom..!?
Kommentar