Växtblad med bruna kanter. Vad saknas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

    Växtblad med bruna kanter. Vad saknas?

    En fråga till växtpanelen:

    De stora bladen på mina nya växter brukar bli "brunbrända" i kanterna och andra växter har ett litet alglager på bladen. Vad kan det bero på? Saknas någon näring? Det är ett CA-kar som matas rikligt med 1-2 veckors vattenbyte (södra skåne).

    En annan fråga, vad beror det på om mina flytväxter möglar? Är det för att vattnet är för stillastående, eller?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Om de äldsta bladen på nyinköpta växter blir bruna kan det bero på att växterna ställer om sig från sumpväxt till undervattensväxt. De flesta akvarieväxter odlas idag som sumpväxter, så det är helt naturligt att de gör sig av med de gamla bladen när de kommer ner under vatten. Hur ser de nya bladen ut som kommer?

    När du säger att flytväxterna möglar, hur menar du då? Ruttnar de och faller sönder? Eller växer de ok men med mögel på? Om de ruttnar och faller sönder tippar jag på microbrist, då du skriver att du har alger på bladen (antar att det är grönalger, och då finns det kväve i vattnet) samt att du matar bra. Microbrist kan också synas som att de nya bladen är bleka. Växer flytväxterna hyfsat men möglar tippar jag att du inte har tillräckligt med luftcirkulation under täckglaset - det blir helt enkelt för fuktigt för dem. Många flytväxter med "ludna" blad trivs inte då (Pistia & Salvinia t ex).

    Spontant tror jag inte du har kvävebrist i allafall, men kommer inte växterna igång när du tillsätter microgödning så kan det vara kaliumbrist.

    Prova med microgödning först och se vad som händer - många kar där man matar bra och göder med micro funkar bra. Göder du med något idag?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

      #3
      Tack för all info Patrik! Hoppades på att du skulle hugga tråden! =)

      Jo det kan nog vara så att växten ställer om sig till undervattenväxt. Tyvärr har det inte kommit nya blad än, eller så har jag inte lagt märke till dem.
      Ska man klippa bort bladen så fort de börjar bli bruna eller ska man vänta till nästan hela blad är bruna? När man klipper så klipper man av hela stjälken nära roten eller hur? Det är stora anubiasplantor (från zoogiganten).

      Efter din förklaring så låter det som om jag har microbrist då flytväxterna ruttnar och vittrar samman. Detta är i ett mindre öppet kar. Växten ifråga är någon form av Pistia.

      Verkar som om jag har microbrist i alla mina kar. Har du något bra tips på någon microgödning som är enkel och bra (med tanke på växter och fiskar)? Finns det någon "tablett" gödning för plantorna?
      Min far har en liten damm med fiskar och växter som troligen behöver gödas också. Har du några rekommendationer där?

      Tack igen!
      /Kid

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        #4
        PMDD (www.pmdd.se) är bra och billig växtgödning som fungerar bra för mig.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Hmm, Anubias brukar inte ställa om sig såvitt jag vet. Då är det troligen någon form av brist. De växer ju sakta, så nya blad kommer sällan. Med tanke på att flytväxterna ruttnar bort trots öppet kar och att du matar mycket så tippar jag återigen på micro. Enten kan man köra som Johan skriver, med PMDD. Billigt och funkar precis lika bra som den gödning man köper i butikerna. Är du osäker så kan du köpa Tropicas Mastergrow, TMG. Den har jag själv kört med i många år. Lite dyr, men helt ok. Instruktioner finns på flaskan. Du kan lugnt lägga dig i underkant med doseringen, enligt min erfarenhet. Börja med att göda i karet med flytväxter, där bör du se resultatet snabbast. Om det funkar bra i det karet (ge det någon månad iaf), så kan du gå vidare till de andra karen.

          I akvarierna brukar jag klippa bort bruna blad rätt snabbt (och så långt ner det går). Blad som ruttnar i karet avger bland annat ammonium vilket kan ge finfin algtillväxt. Tablettgödning finns, t ex Sieben Kugeln (lerkulor), men jag brukar inte vare sig använda eller direkt rekommendera tablettgödning annat än till Svärdsplantor och Crypts. Till Anubias tror jag det är lönlöst pga deras lite annorlunda rotsystem.

          Gödning till damm har jag ingen erfarenhet av, men spontant tror jag det är klokt att vara mycket försiktig där. Det är rätt många som får algsoppa i dammarna även utan gödning. Har läst om en del som kör i halm i dammen, vilket motverkar alger tydligen - men när halmen förmultnar borde det även komma en hel del gödning från den. Växterna i en damm brukar oftast planteras i någon jord, så microbrist bör de inte ha i allafall. Macroämnena brukar komma i tillräcklig mängd genom matningen och fiskbelastningen. Är dammen nystartad?

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

            #6
            Tack igen Patrick. =)

            Ska beställa pmdd och se om det får mina växter, främst anubiasen, växer bättre. Ska man följa instruktionerna från pmdd eller ska man ta lite mindre om man har fiskar och matar mycket?

            "I akvarierna brukar jag klippa bort bruna blad rätt snabbt (och så långt ner det går). Blad som ruttnar i karet avger bland annat ammonium vilket kan ge finfin algtillväxt."
            Förklarar varför jag har en hel del alger. Brukar låta döda växtdelar flyta omkring för länge innan jag städar. Lat helt enkelt!

            "Är dammen nystartad?"
            Nej, den har varit igång sen förra året. Växterna verkar må ok, men tänkte bara om man kunde hjälpa de att växa bättre och kanske få näckrosen att blomma. =)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              PMDD brukar komma i tre påsar/flaskor. En med kaliumnitrat, en med kaliumdivätefosfat och en med microgödning. Följ de instruktionerna som borde hänga med, och kör bara med micron till att börja med (du borde få nitrat och fosfat via fodret om du matar mycket). Anubiasen lär ta ett tag innan du ser om den reagerar, bättre köra med någon snabbväxare för att se det - Pistian du redan har, flytormbunke eller H. polysperma. På dessa ser man rätt snabbt om gödningen tar skruv, även i kar utan koldioxid.

              Döda grejer alla kategorier är klokt att ta bort så snabbt som möjligt. Dels pga de ämnen de avger när de förmultnar och dels pga att själva föruttnelsen förbrukar en hel del syre.

              Som sagt, jag har ingen erfarenhet av dammar, men har hört/sett en del. Spontant tror jag det är klokt att låta naturen ha sin gång i en utomhusdamm, och inte börja trixa med gödning. Alger kan explodera väldans fort i tillväxt, men kan trist nog ta lång tid att få bort. Om växterna trivs så låt dem växa till sig i egen takt. Har ett flertal gånger lyssnat till föredrag av Peter Gaunitz kring just näckrosor (han är mycket duktig på det), och såvitt jag begriper kommer näckrosen att blomma när den har tillräckligt med näring i rotstocken. Det man kan göra för att gynna näckrosor är två saker: värme och ljus (om de är planterade enligt konstens regler). Näckrosor älskar värme och ljus, så ett gott råd enligt Gaunitz är att ställa den nära vattenytan och inte för djupt medans den tar sig. Ju större den blir desto djupare kan den stå. Går fint att flytta den efter årstiden om den är planterad i korg. Så skulle jag ha gjort, men har ni verkligt bråttom så vill jag inte direkt ge några rekommendationer.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...