Hårda vita prickar på sten och stock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • santacruze
    Användare
    • March 2006
    • 9

    Hårda vita prickar på sten och stock

    Hej!
    Har i mitt avkvarie börjat dyka upp små vita hårda "prickar" som sitter på enstaka stenar, men framför allt på en mangroverot. De har dykt upp i små klungor och sitter verkligen stenhårt fast där de satt sig.

    De är ca 1 mm i diameter och känns som en liten gummibubbla, går alltså att trycka in dem lite.

    Fiskarna verkar inte ta någon skada av att de finns, men de blir sakta fler och fler och är inte särskilt vackert att ha i akvatiet.

    Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med dem?

    Tacksam för svar.
    /Svante
  • edlund
    Användare
    • February 2005
    • 152

    #2
    Ursprungligen postat av santacruze
    Hej!
    Har i mitt avkvarie börjat dyka upp små vita hårda "prickar" som sitter på enstaka stenar, men framför allt på en mangroverot. De har dykt upp i små klungor och sitter verkligen stenhårt fast där de satt sig.

    De är ca 1 mm i diameter och känns som en liten gummibubbla, går alltså att trycka in dem lite.

    Fiskarna verkar inte ta någon skada av att de finns, men de blir sakta fler och fler och är inte särskilt vackert att ha i akvatiet.

    Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med dem?

    Tacksam för svar.
    /Svante

    Låter som det e snäckor som lagt ägg.Dom brukar vara små,runda och hårda

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Närmare bestämt är det zebrasnäcke-ägg.

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Närmare bestämt är det zebrasnäcke-ägg.
        Jag har fullt av ägg i akvariet med Nerita-snäckor. Fast det verkar inte bli några nya snäckor av dem - nån som vet varför?
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • santacruze
          Användare
          • March 2006
          • 9

          #5
          Ok, så det är med andra ord ingen fara på taket, och om det skulle bli fler snäckor är det inte problem.

          Tack för all hjälp!

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av daniel60
            Jag har fullt av ägg i akvariet med Nerita-snäckor. Fast det verkar inte bli några nya snäckor av dem - nån som vet varför?
            Japp. Zebrasnäcka är ännu inte odlad i fångenskap, och anledningen är att de har ett långt planktoniskt larvstadium, och larverna måste växa upp i saltvatten. Går förmodligen att odla som man odlar Amano-räkor, fast det tar antagligen 2-3 år innan de blir "försäljningsvuxna".

            Kommentar

            Arbetssätt...