Sällskap till N. Signatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • September 2005
    • 56

Sällskap till N. Signatus

Har 2+2 Signatus i ett 152l akvarie.
    Det sitter två BTN-moduler i karet så simytan är något begränsad.

Är sugen på ett par N. Buescheri, skulle det fungera?
    Eller någon Julle kanske, i så fall, vilken?
    Tacksam för tips!
  • cichlids4fun
    • April 2002
    • 3109

Hej.

Buescheri skulle inte jag ha i det akvariet ens ensamma är aldeles för våldsmma för det, hade ett par i ett 250 och inte nes det var tillräckligt stort..så välj nåt annat, möjligvis en julle om inte signatusen tagit upp hela bottenytan redan....men annars möblera om och gör lite stenpartier som kan ge lite olika revir så blir det nog bra...
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• molehill
      Användare
      • September 2005
      • 56

Har tidigare haft J. Transcriptus och har bara trevliga minnen av dom.
      Blir ju inte så stora heller så det blir troligtvis dom igen.

Tycker Signatusen är realtivt fredliga av sej. De har nu sällskap av 2+4 Nigripinnis
      och det fungerar bra. Neonen ska dock flytta till ett 375 så det blir kanske lite tomt i
      karet med fyra firrar.

Förslag på annat sällskap?

Kommentar

• Christian Alfredsson
        NCS Medlem

• April 2002
        • 4185

Jag har 4 st ensamma i ett 300-liters och funderar på sällskap. Kanske blir någon Leptosoma?
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• molehill
          Användare
          • September 2005
          • 56

Leptosomor är fina men de behöver ju betydligt mer utrymme än vad jag har i 152:an.
          Funderade lite på dom till 375:an men vill inte ha så mkt fisk i det karet.

Ett par av någon trevlig firre, gärna med lite färg skulle passa fint. Just nu ligger J. Transcriptus närmast som sällskap. Kanske inte så färgglad men tycker dom är riktigt fina.
          Fler tips?

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Tycker absolut att du kan testa buescheri. Det är en fisk som jag själv kämpar med och har haft i diverse olika sällskap. Min erfarenhet är att dom visst är aggressiva men inte alls omöjliga. Dina signatus kommer snart bilda en koloni och om du nu skaffar några ungdjur buesheri kan du säkert kunna designa karet till vad som senare kan passa ett blivande buesheripar och en liten signatuskoloni.

Ett gott alternativ, som du är inne på, är några jullar, men transcriptus låter lite blekt. En grupp unga regani som du gör till ett par blir både roligare och snyggare i ditt kar.

Kommentar

• molehill
              Användare
              • September 2005
              • 56

Tack för tipsen Kalle-Maja! Så då kanske det kan fungera då!
              Enligt artbeskrivningen behöver Buescheri minst 100 liter medan Regani behöver 300 liter. Så om man ska titta på den så borde ju chansen att Buescheri ska fungera vara större.

Jag var hos Kent i Nol och kollade förra helgen och han hade båda arterna hemma, ska dit igen om två veckor så till dess måste jag bestämma mej!
              Vill bara ha ett par och tycker båda är lika fina, så frågan är vilken som kan bo i minst volym.

Har som sagt två moduler i karet så det är lite begränsat i inrednings möjlighterna.
              Bifogar en suddig gammal bild, nu är det finkornig råda, mer sten/grottor till vänster och inga växter.
              Hur inreder jag bäst för respektive art, med tanke på att 2+2 Signatus vill ha sin del av botten?
              Senast redigerad av molehill; 24 July 2006, 02:15.

Kommentar

• Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

Nu blev jag lite osäker på signatusens sociala liv, tog den i förbifarten för en multistyp men minner mig att den nog är lite mer parbunden än dessa. Hursomhelst tror jag fortfarande att det kan bli en bra setup tillsammans med buescheri. Fråga Kent i Nol hur han hanterar buesherifiskarna då han verkar leka av dom som ogräs, spolar bara ur deras snäckor då och då.

Ett reganipar behöver inte 300 liter även om dom säkert uppskattar det. Inredningsmässigt måste du avdela karet i längsriktning då signatusarna inte kommer tillåtas vara framför buesheri/reganiparet. Avdelningen behöver inte vara av "stakettyp" utan gör ett grottparti bak i ena ändan åt paret och en avdelning mer i fronten av andra ändan åt signatusarna.

Kommentar

• molehill
                  Användare
                  • September 2005
                  • 56

Mina Signatus "bor" ganska nära varandra. Hanarna har varsin grotta med ca 10cm mellanrum och honorna håller till på ett gemensamt område strax till höger om mitten vid en samling snäckor. Jag tror inte dom skulle ha nått emot att bo ganska tätt, så länge de har ett eget krypin.
                  Men en samling grottor längst in till vänster till buesheri/reganiparet och en grott/snäck -mix till höger mot framrutan borde kunna ge tillräckligt separerade områden.

Ska ringa Kent i veckan och höra vad han tycker.

Sen är ju frågan om det kanske blir trångt med 2+4 Nigripinnis i 375:an tillsammans med de som redan går där, 2+4 C. Pleurospilus och 1+2 L. Caudopunctatus?

Kommentar

Arbetssätt...