Papegojventilen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Och i det fallet bedrar snålheten visheten, för en stor anledning till att MAC certifiering blev till var att få stopp på cyanidfångsten, och få fångstmännen att börja fånga fisk med håv & slurp guns istället.
    Ja och många företag som jobbar med saltvattensfisk är idag MAC-certifierade - dock inget i Norden ännu (vad jag vet - lär dock vara ett på gång i Norge). En stor anledning till detta är självklart att det kostar väldigt mycket att vara MAC-certifierad vilket innebär att man måste ta ut lite högre priser, men eftersom konsumenterna här skiter i miljön om det kostar nåt så har man själv inte nytta av en MAC-certifiering (även om miljön har det)

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Mm, ska man vara verkligt miljömedveten (och kunna få in en hel del stålars också) så skulle man satsa på odling av saltvattensfirrarna. En hel del arter går redan bra att föröka, och det verkar som om man har framgång med en del andra svårare arter. Såg ett intressant program för längesedan om en fransman som "odlade" saltvattensfisk på plats. Dök ner och plockade upp rom som han sedan kläckte i sina tankar. Allt vatten kom direkt från havet och pumpades bara genom anläggningen. Slugt sätt att lösa fodertillgången. Kunde man dessutom på allvar knäcka att föda upp tonfisk kommersiellt så hade man sedan lugnt kunnat låta pengarna rulla in med gott samvete.

Det med anmälning gäller fö också kräftor, som vi varit inne på i en annan tråd. Snokade en del i lagstiftningen och i artskyddsförordningen hittar man texten om kräftor. Det är förbjudet att hålla/sälja alla kräftarter utom signalkräfta och flodkräfta. I lagtexten står det "enbart" att tre familjer kräftor är förbjudna, så jag fick lite hopp för en del tropiska arter ett tag - men dessa tre familjer täcker in alla nu levande kräftor, om jag greppat det rätt.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Det är förbjudet att hålla/sälja alla kräftarter utom signalkräfta och flodkräfta.
        Så var vi där igen... Som jag sagt förr är de där lagarna anpassade för import av kräftor till mat och utsättning, och det blir bara bizarrt när de kolliderar med akvariehobbyn. Don't worry, be happy - fiskeriverket kommer att börja mullra via pressen i god tid innan de faktiskt börjar bötfälla folk för att de har yabbies hemma, om de nånsin gör det.

Kommentar

• Gabbi
          • April 2002
          • 897

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ja och många företag som jobbar med saltvattensfisk är idag MAC-certifierade - dock inget i Norden ännu (vad jag vet - lär dock vara ett på gång i Norge). En stor anledning till detta är självklart att det kostar väldigt mycket att vara MAC-certifierad vilket innebär att man måste ta ut lite högre priser, men eftersom konsumenterna här skiter i miljön om det kostar nåt så har man själv inte nytta av en MAC-certifiering (även om miljön har det)
          Problemet som jag har sett det med MAC-certifiering är att det är svårt att hålla kedjan obruten. För att en fisk ska vara MAC-certifierad när kunden får den i handen måste alla fångare, karantänhållare, mellanhänder, exportörer och butiker den vandrat mellan vara MAC-certifierade. Bryts kedjan blir inte fisken MAC-certifierad igen även om den tas om hand aldrig så bra.

Utöver detta kostar det såklart pengar, pengar som jag inte tror att alla kunder förstår nyttan av, även om jag märker att det finns en hel del som gör det.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Gabbi
            Problemet som jag har sett det med MAC-certifiering är att det är svårt att hålla kedjan obruten. För att en fisk ska vara MAC-certifierad när kunden får den i handen måste alla fångare, karantänhållare, mellanhänder, exportörer och butiker den vandrat mellan vara MAC-certifierade. Bryts kedjan blir inte fisken MAC-certifierad igen även om den tas om hand aldrig så bra.
            Nej, men det blir ju fler och fler företag som blir MAC-certifierade och det finns redan en hel del fångststationer och exportörer som är det och tar man från dom (vilket man kan göra) så är det ju bara en själv som bryter kedjan i så fall.
            Ett stort steg på vägen vore dock om man bara köpte VF från MAC-certifierade företag och sedean kompletterade detta med odlat - bara detta vore ju något att använda i sinv marknadsföring även om det bästa självklart vore om man själv också blev MAC-certifierad.

Ursprungligen postat av Gabbi
            Utöver detta kostar det såklart pengar, pengar som jag inte tror att alla kunder förstår nyttan av, även om jag märker att det finns en hel del som gör det.
            Nej tyvärr är det ju som så att väldigt många är miljömedvetna i ord men inte när det handlar om den egna plånboken. En MAC-certifiering kostar en hel del och om man då inte kan kompensera detta i antingen ökad försäljning eller genom högre priser så är det ju inte så kul.

Kommentar

Arbetssätt...