Papegojventilen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Svar till LN: JAg har ocksa varit inne pa den men sa sag kjag att nagon ville salja en korsning mellan citrinellum och jag tror det var nagon vieja, alla var deformerade pa papegojvis. Annars ger ju bade inavel och uselt med mat papegojsyndromet. Jag har sett det hos en massa olika ciklider.

Svar till Zaphi: Jag tror att alla dessa diskus ar korsningar. Inte har man brytt sig vilken av diskussarterna (beskrivna och obeskrivna) som man kort ihop. Enligt mig ar en korsning mellan populationer i princip lika illa som en korsning mellan arter. Arten ar inte helig pa nagot satt och skilnaden mellan population och art ar extremt flytande sarskilt om det handlar om olika geografiska populationer/arter. Samma galler svardbarare och platy. Dessa ar korsningar idag (med varandra men aven med mollies).
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Ursprungligen postat av Björn

Gäller denna nolltollerans alla djur och växter vi kommer i kontakt med dagligen, eller gäller det bara akvariefiskar? Ska vi kräva att ICA kan visa papper på att biffen vi ska lägga på grillen kommer från en "uroxe" eller möjligen från någon av våra gamla svenska lantraser? Var går gränsen?
      Mvh
      Björn
      Det gäller akvariefiskar och i det här fallet ciklider närmare bestämt "papegojciklider". Det andra vill jag inte ens diskutera, det blir en neverending story.

Mvh Jari

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Lutt hette han nog Ola men det är helt ok.

Håller med Zaphi att gränsen är passerad sedan länge när det gäller fiskhållning av papegojciklid.
        Fiskens kropp är deformerad. Visst är det sött att titta på ett yngel som har s-formad ryggrad och saknar mun och lyser orange. Men jag tycker att det är nödvändigt att tala om att detta är fel.
        Ja plockar bort de fiskar ur mina kar som på något sätt har def. kropp. Har haft yngel av SA, Tanganyika och Malawi som har haft defekter. Det är inte gulligt med ett bolivianyngel som har samma rörelsemönster som en papegojciklid sen att den kan vara söt när den kämpar för en matbit tycker jag är helt orelevant.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Traden ar flyttad till ovrigt da den har breddats ratt langt utanfor att endast handla om papegojfisken.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Svar till LN: JAg har ocksa varit inne pa den men sa sag kjag att nagon ville salja en korsning mellan citrinellum och jag tror det var nagon vieja, alla var deformerade pa papegojvis. Annars ger ju bade inavel och uselt med mat papegojsyndromet. Jag har sett det hos en massa olika ciklider.

Svar till Zaphi: Jag tror att alla dessa diskus ar korsningar. Inte har man brytt sig vilken av diskussarterna (beskrivna och obeskrivna) som man kort ihop. Enligt mig ar en korsning mellan populationer i princip lika illa som en korsning mellan arter. Arten ar inte helig pa nagot satt och skilnaden mellan population och art ar extremt flytande sarskilt om det handlar om olika geografiska populationer/arter. Samma galler svardbarare och platy. Dessa ar korsningar idag (med varandra men aven med mollies).
            jaja de flesta säger korsning men endel säger inavel....asiaterna säger ju inget om deras ursprung.

har sätt på någon annan sajt att det skulle vara en blandning mellan labiatum och någon hantelciklid men ja har svårt att se en hantel fatta tycke för en labiatum.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jag menar att yngel ar sota och jag haller med om att det inte ar gulligt nar fisk far papegojsyndromet. Dessa fiskar avlivar jag ocksa. Annars tror jag min ilska over att akvarieaffarerna bredvid leksaksaffaren i kopcentra ar fyllda med golfbollar, teleskopogen, ballongmolly, discofiskar (tatuerade solabborrar) och papegojfiskar var tydlig. Trenden med "roliga" missbildade fiskar ar sjuk. Fast jag har svart att se papegojfisken som varsta exemplet. Golfbollar och "star gazers" ar nog varst. Fast de stympade fargade hjartformade papegojorna ar farstas helt vansinniga, fast dessa har jag lyckligtvis inte sett i Sverige.

Som sagt sa tror inte jag heller pa hantel (och annu mindre pa guldfisk som pastods i borjan). Jag tror att denna korsning skulle bli steril, men visst, det kanske den var i stor utstrackning i borjan.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 20 July 2006, 16:35. Anledning: abllongbolly bytt mot ballongmolly
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

ja slöjstjärtar är inte heller kul att se framför allt de slöjstjärtar som har stort fel på simblåsan och de kämpar för att simma ner hela tiden

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag menar att yngel ar sota och jag haller med om att det inte ar gulligt nar fisk far papegojsyndromet.
                  Aulonocara jacobfrebergi kan få väldigt liknande (papegojfisken) drag just runt käken o skallen när man urvalsodlar dom hårt, nu menar jag inte att dom skulle ha nått med papegojsiken att göra i övrigt men när ni var inne på innavelsteorin så kan det stämma kanske just med tanke på att som Ola skriver förekommer fenomenet ofta hos andra arter med.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• AndyH
                    Användare
                    • June 2005
                    • 69

Verkligen intressant hur folk resonerar. Avla fram en fisk som är "anpassad" för akvariemiljö och som inte känner till något annat är inte ok då den inte är ren art. Men att sätta viltfångade fiskar i ett litet akvarium är helt ok. Har själv akvarium så jag kan inte klaga men visst funderar man ibland.

Kommentar

• olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

Hej!

Min inriktning för min hobby är i första hand att ha någon form av modell av naturen hemma. Jag är dessutom intresserad av att odla mina fiskar och att de ska vara vackra. I det sammanhanget är förståss papegojciklider helt ointressanta.

De flesta på detta forumet tror jag har liknande inriktning som jag på sin hobby. Problemet är att vi som är genuint intresserade av fisken, biotoperna och odling inte står för någon stor del av akvariebranchens omsättning. Där är det helt andra intressen råder.

Jag brukar jämföra med krukväxtbranchen. De som är genuint växtintresserade handlar inte mycket krukväxter, deras växter dör aldrig och de byter växter med varandra. Branchen går runt på dem som köper en blomma och har på köksbordet tills den dör, då köper dem en ny. Det är samma med akvariefisk folk köper några fiskar, så konstiga och färgglada som möjligt, och har dem tills de dör. Sen köper de några nya fiskar i nya färger och nya former. De här människorna är inte och kommer i de flesta fall aldrig att bli intresserade av fiskarnas välmåga, ursprung eller miljökrav.

Sammanfattningsvis så tycker väl jag också att det är tråkigt att det är så här. Jag försöker dock koncentrerar mig på det jag tycker är roligt i hobbyn istället för det jag tycker är tråkigt. Dessutom, om man vill förändra värden, finns det större problem att ta itu med än uppfödningen av papegojciklider.'

Mvh

olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Ursprungligen postat av Lutt
                          kan det inte vara så att papegojfisken är en extremt inavlad variant istället för en korsning. för jag menar den ser ju så krokig ut
                          Jag tror inte det är en fråga om inavel. Linjeavel har säkert spelat roll, men krokigheten kommer troligen av att det är just en hybrid. Alla känner ju till den (felaktiga) gamla slagdängan att arter inte kan para sig och få livsduglig avkomma? Nå, det verkar som om vissa korsningar av mellanamerikanska arter inte är livsdugliga i naturen för att de blir papegojor. Om det stämmer skulle papegojornas utseende vara ett resultat av UTavelsdepression, inte INavelsdepression.

En annan möjlighet, som stöds av att det finns andra fiskar med samma utseende (ballongmolly!) är att det rör sig om en specifik genetisk defekt, kanske en variant av den bland fisk ganska vanliga missbildning som kallas 'mopsskalle'.

Eller möjligen är det alltihop på en gång. Tror inte nån vet säkert.

Att det rör sig om en hybrid mellan olika mellanamerikanska ciklider får nog däremot anses säkert.

Min personliga åsikt är att jag anser folk väl får hålla dem så mycket de vill, det gör knappast nån skada annat än möjligen etiskt, fast själv tycker jag både flowerhorn, papegojor, fancy goldfish, och ballongmolly är bland de fulaste och "tackiest" djur som alls existerar, och skulle inte under några omständigheter hålla några i mina akvarier. Jag ser dem som akvaristikens motsvarighet till skära trädgårds-plast-flamingos.

Kommentar

• olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Min personliga åsikt är att jag anser folk väl får hålla dem så mycket de vill, det gör knappast nån skada annat än möjligen etiskt, fast själv tycker jag både flowerhorn, papegojor, fancy goldfish, och ballongmolly är bland de fulaste och "tackiest" djur som alls existerar, och skulle inte under några omständigheter hålla några i mina akvarier. Jag ser dem som akvaristikens motsvarighet till skära trädgårds-plast-flamingos.
                            Håller med förutom att jag gillar flamingos både plast och riktiga.

Mvh

olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Maste papeka att alla som laser den har traden bor ga in pa den har lanken!
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Off topic, men i allafall: jag har bestämt för mig att Boulengerochromis microlepis från Tanganyika räknas som den största cikliden, i vart fall i längd.

On topic: jag är inne på Olas linje med att så länge fiskarna kan fungera någotsånär naturligt så är avel och färgformer ok. Många levandefödare landar i någon slags gråzon, då de absolut inte skulle kunna överleva i naturen men mycket väl kan simma, fortplanta sig och äta.

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...