Ursprungligen postat av Mike_Noren
Papegojventilen
Kollaps
X
-
-
Mm, ska man vara verkligt miljömedveten (och kunna få in en hel del stålars också) så skulle man satsa på odling av saltvattensfirrarna. En hel del arter går redan bra att föröka, och det verkar som om man har framgång med en del andra svårare arter. Såg ett intressant program för längesedan om en fransman som "odlade" saltvattensfisk på plats. Dök ner och plockade upp rom som han sedan kläckte i sina tankar. Allt vatten kom direkt från havet och pumpades bara genom anläggningen. Slugt sätt att lösa fodertillgången. Kunde man dessutom på allvar knäcka att föda upp tonfisk kommersiellt så hade man sedan lugnt kunnat låta pengarna rulla in med gott samvete.
Det med anmälning gäller fö också kräftor, som vi varit inne på i en annan tråd. Snokade en del i lagstiftningen och i artskyddsförordningen hittar man texten om kräftor. Det är förbjudet att hålla/sälja alla kräftarter utom signalkräfta och flodkräfta. I lagtexten står det "enbart" att tre familjer kräftor är förbjudna, så jag fick lite hopp för en del tropiska arter ett tag - men dessa tre familjer täcker in alla nu levande kräftor, om jag greppat det rätt.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoDet är förbjudet att hålla/sälja alla kräftarter utom signalkräfta och flodkräfta.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanJa och många företag som jobbar med saltvattensfisk är idag MAC-certifierade - dock inget i Norden ännu (vad jag vet - lär dock vara ett på gång i Norge). En stor anledning till detta är självklart att det kostar väldigt mycket att vara MAC-certifierad vilket innebär att man måste ta ut lite högre priser, men eftersom konsumenterna här skiter i miljön om det kostar nåt så har man själv inte nytta av en MAC-certifiering (även om miljön har det)
Utöver detta kostar det såklart pengar, pengar som jag inte tror att alla kunder förstår nyttan av, även om jag märker att det finns en hel del som gör det.Kommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiProblemet som jag har sett det med MAC-certifiering är att det är svårt att hålla kedjan obruten. För att en fisk ska vara MAC-certifierad när kunden får den i handen måste alla fångare, karantänhållare, mellanhänder, exportörer och butiker den vandrat mellan vara MAC-certifierade. Bryts kedjan blir inte fisken MAC-certifierad igen även om den tas om hand aldrig så bra.
Ett stort steg på vägen vore dock om man bara köpte VF från MAC-certifierade företag och sedean kompletterade detta med odlat - bara detta vore ju något att använda i sinv marknadsföring även om det bästa självklart vore om man själv också blev MAC-certifierad.
Ursprungligen postat av GabbiUtöver detta kostar det såklart pengar, pengar som jag inte tror att alla kunder förstår nyttan av, även om jag märker att det finns en hel del som gör det.Kommentar
Kommentar