Yngel i ytterfiltret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • February 2004
    • 63

    Yngel i ytterfiltret

    Hej på Er!

    Vill bara berätta en intressant sak som hände mig i helgen när jag skulle rengöra mitt ytterfilter. I filtret (som är ett Eheim 2222) simmade ett litet yngel av Sajica-ciklid. Till saken hör att Sajica-paret lekte senast för över en månad sedan och ynglet måste i princip vart i filtret sedan dess. Ytterfiltret står under akvariet i ett skåp i totalt mörker vilket gör att ynglet inte kan ha sett någonting. Den yta ynglet kunnat simma runt på var uppskattningsvis 18*18*4cm. Vattnet måste ju iofs vart bra syresatt och en del mat måste ju ha slunkit ner till filtret via filtrets inflöde. Men jag är ändå djupt imponerad av den livskraft som finns hos detta djur.

    En annan intressant iaktagelse är att ynglet skiljer sig åt från sina syskon. Förutom att det är väldigt litet för att vara en månad gammalt saknar det den färgsättning som de andra ynglen har. Det här ynglet är i princip vitt med enbart svagt orange ryggfena och ytterst svaga lodräta band på kroppen.

    Efter jag upptäckte ynglet har det fått flytta in i en av mina SA-burkar med mindre fiskar. Ska bli intressant att följa hur ynglet utvecklas. Kommer det kunna nå upp till normal storlek eller har den matsnåla starten satt sina spår? Kommer färgen på ynglet återgå till det normala nu när det åter utsätts för ljus?

    Är det någon som vart med om något liknande? Hur tror ni ynglets utveckling kommer att se ut? Kom gärna med kommentarer.

    Mvh

    Pär
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Jo, ett och annat yngel har slunkit ned i ytterfilter för mig. Oftast killis. Verkar inte ha gått någon nöd på dem, och de har blivit helt normala som vuxna. Första gången jag hade räkor i ett kar var dock lite annorlunda. Humle-räkor får rätt små yngel som tar sig in överallt, och när jag rengjorde filtret hade jag inte bara EN räka därnere - det var en hel koloni.

    Jag tror sajica-ynglet kommer att klara sig fint.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • December 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av gryni
      Hej på Er!


      En annan intressant iaktagelse är att ynglet skiljer sig åt från sina syskon. Förutom att det är väldigt litet för att vara en månad gammalt saknar det den färgsättning som de andra ynglen har. Det här ynglet är i princip vitt med enbart svagt orange ryggfena och ytterst svaga lodräta band på kroppen.


      Är det någon som vart med om något liknande? Hur tror ni ynglets utveckling kommer att se ut? Kom gärna med kommentarer.

      Mvh

      Pär
      Jorå, tyvärr så händer det fast det var ett tag sedan. Den gången hade ett rödzebrayngel hittat ner i filtret och jag tror att det rör sig om en 6-månadersvistelse i mörkret. Ynglet var, precis som i ditt fall mycket mindre än sína syskon, cirka 90 % mindre och var nästan albinofärgad? Albinofärgad???? Ähh, den var utan färg. Det började nästan bli "Plex" Petterson över det hela. Han som kommenterade konståkning med "hon har en mörkvit dress på sig" Men så vitt jag vet så lever han och har hälsan, ynglet alltså. Sven "plex" Petterson vet jag inte så noga med.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      Arbetssätt...