Scalar med utstående öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    Scalar med utstående öga

    Hej jag har 2 par scalarer i mitt 375L kar och för ett par dagar sen såg jag att honan i ena paret har ett öga som står ut på ena sidan. Det första jag tänkte var glosöga, men det är inte själva hornhinnan eller linsen som står ut. Det är hela ögonkapseln eller vad man kallar den.

    Är det nån som har någon ide vad det kan röra sig om? Fisken visar inga andra tecken på sjukdom och hon och äter och är pigg som vanligt.
    Janne
    Min Zoon
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    har haft lite firrar med liknande symptom. Med tiden har det visat sig att de inte mår så bra.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • B-mark
      Användare
      • October 2005
      • 95

      #3
      Några fiskar jag har haft har råkat ut för detta symptom, om jag förstått dig rätt.
      Två tänkbara orsaker:
      1) En skada efter att fisken gått i närkamp med annan akvariemedborgare? Skadan läker med tiden.
      2) Dålig vattenkvalitet (Jag har märkt detta när jag hållit palettciklider och slarvat med vattenbyten. Efter att vattenkvalite´n återställts gick symptomen helt tillbaka).
      / Stefan

      Kommentar

      • anna-karin
        Användare
        • August 2006
        • 51

        #4
        Hej !

        Satt o kolla in mina fiskböcker, vet att jag hade läst om just det problemet du skriver om...

        Där står det att problemet är bakterier, virus, svamp kanske en blandninig av alla. Det kallas enligt boken för Exoftalmus. Medicin finns i handeln, kopparsulfat...Tilläggs att det ibland kan vara svårbehandlat.

        Hoppas det här hjälper dig lite på traven, med vänlig hälsning Anna-Karin
        En glad amatör vid namn Anna-Karin

        Kommentar

        Arbetssätt...