Arter, vem bestämmer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • January 2006
    • 253

Ja med en beskrivningen så va ju allt löst!
    Skall villigt erkänna att jag inte förstod allt! Men av det jag förstod så va det inget som skilde dem åt!
    Har varit inne på fler sidor där det står att O. torp. har nyligen bytt namn till M. ensatus!
    Den beskrivning som du hänvisar till är 5 år gammal, varför skulle det inte kunna ha hänt något sedan dess? Typ att den har hittats vid andra platser, och att den numera heter M. e.

http://www.malawi-cichlids.de/news.htm På denna sida står det att den bytt namn

http://www.iodigi.com/article_view.asp?id=151 Inte för att jag förstår vad det står, men bilderna talar sitt tydliga språk, och bägge namnen nämns

http://wetpetz.com/silvertorpedo.htm Även denna sida hävdar att det är en och samma fisk, som bytt namn

http://www.worldfish.de/sci02-3.html Ännu en sida där man hävdar att det rör sig om samma fisk

Har nu gått igenom alla sidor jag hittat om denna fisk, och jag har fått nog med bevis att det rör sig om samma fisk! Gör det inte det så är det nog dags att någon tar tag i saken på allvar och ser till att det blir riktigt utrett!

Jag skall heller inte ta upp N. fuscotaeniatus eftersom det isf skulle behövas en grundlig vetenskaplig undersökning för att flytta den, och en sådan kan inte jag göra, och de som kan verkar inte vara så intresserade av att göra det!

Däremot vad det gäller T. intermedius/O. tetrastigma så tycker jag inte att sista ordet är sagt! Hävdar fortfarande att det rör sig om fel fisk med fel namn!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Det intressanta är ju att titta på honorna och jämföra deras teckning. Jag har i böcker och på CD-skivor hittar foton på såväl ensatus resp. silver torpedo-honor. Samtliga ensatus-honor jag sett har haft ett brett svart band som löper från stjärtfenans bas till ryggfenans främre del (kännetecken för Mylochromis) medan silver torpedo-honorna inmte har haft något band alls.
      Jag tycker skillnaden är markant

Läste vidare i lite böcker och det verkar vara en del förvirring runt dessa arter och det verkar som om "silver torpedon" har tre mycket svaga fläckar på kroppen vilket jag tror kännetecknar Otopharynx men att sedan dessa fläckar med lite god vilja är placerade efter varandra snett uppåt och då skulle det vara en Mylochromis.
      Om man ser till de foton jag kollade på så verkar det mest vara en enda röra och jag kan mycket väl tänka mig att det rör sig om flera arter som har blandats ihop vilket ju inte direkt underlättar artbestämningen.
      För teckning och färgning vid artbestämningen är det alltid viktigare att titta på honornas kroppsteckning och inte på hanarnas färger eftersom dessa varierar ganska mycket individuellt.

Med detta tackar jag för mig i denna fråga då jag inte kommer längre.

Rent generellt gäller dock att man inte skall hitta på egna namn utan hålla sig till de vedertagna tills dessa har motbevisats vetenskapligt
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 July 2006, 22:35.

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

På Reference Service står följande:

Turner, G. (1996) pag. 166 and 167 as Mylochromis "torpedo". Note that this species is not conspecific with Otopharynx sp. "silver torpedo".

Om detta är Konings personliga åsikt eller hämtat från den vetenskapliga beskrivningen av arten vet jag dock inte.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zzzit
          Användare
          • January 2006
          • 253

Till att börja med, vad betyder conspecific? Och jag tror att M. torpedo är en annan fisk!? M. Gracilis!?!?

Det där med tre punkter resp. linje titta på denna bild av en ensatushane! Jag ser tre punkter, ingen linje! Men som det sagt om torpeden så är de sällan synlliga, och kan på en del nästan gå ihop!
          Senast redigerad av Zzzit; 17 July 2006, 23:31.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ett kort slutinlägg då trots det jag lovade ovan

Turner, G. (1996) pag. 166 and 167 as Mylochromis "torpedo".
            Fotona i Turners bok (dvs då på M. ensatus) visar en fisk med ett klart längsgående obrutet band.

Det där med tre punkter resp. linje titta på denna bild av en ensatushane! Jag ser tre punkter, ingen linje! Men som det sagt om torpeden så är de sällan synlliga, och kan på en del nästan gå ihop!
            Enligt artbeskrivningen så visar då det fotot inte den fisk som vetenskpligt beskrivits som Mylochromis ensatus

vad betyder conspecific
            Ungefär "samma art"
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 July 2006, 23:01.

Kommentar

• Zzzit
              Användare
              • January 2006
              • 253

Kan du inte bifoga en bild på en M. ensatus?
              Alla bilder jag hittat på ensatus ser ut som denna!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Zzzit
                Kan du inte bifoga en bild på en M. ensatus?
                Alla bilder jag hittat på ensatus ser ut som denna!
                Jag har inte copyrighten till dom fotona så jag har inte rätt att sno dom och lägga in i ett forum

Det står ju förövrigt i artbeskrivningen ovan att arten har ett band och inte några fläckar som ditt foto visar
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 July 2006, 23:09.

Kommentar

• Zzzit
                  Användare
                  • January 2006
                  • 253

Då läste jag fel, eller förstod fel, för jag tyckte att det stod att linjen slutade mitt på ungefär, och att den hade en fläck efter det och ett band efter det! (inte så lätt att förstå den sortens engelska)
                  Eftersom samtliga bilder på M. ensatus inte finns tillgängliga, så är det inte så stor ide att fortsätta detta!
                  De bilder som förekommer om man söker på M. ensatus på nätet visar samma fisk. (den jag bifogade) Då är det verkligen dags att någon tar tag i saken och reder ut detta!
                  På sidan http://www.worldfish.de/sci.htm så står alla ändringar som är gjorda, och jag antog att de va korrekta. Men tydligen så är det inte så!?
                  Så jag låter torpeden vara tills det är utrett vilken fisk det är!

Till sist så vill jag säga att jag hoppas att ingen tycker jag uppfattas som uppkäftig! Jag vill bara få reda på hur det ligger till! Och lyssnar på alla åsikter utan förakta dem på något vis!

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Zzzit
                    De bilder som förekommer om man söker på M. ensatus på nätet visar samma fisk. (den jag bifogade)
                    Har du upphovsrätt till den bilden?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zzzit
                      Användare
                      • January 2006
                      • 253

Nej, och jag tog bort den nu, satte in den bara för att visa!

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Pa Turners hemsida http://www.hull.ac.uk/cichlids/Fish.html finns en del bilder: http://www.hull.ac.uk/cichlids/benthic_gallery.html
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Om jag skulle ta och fraga George kanske. Han kom just och avbrot mig nar jag satt och surfade pa arbetstid.

Vilka fiskar ar det som ni vill veta nagot om?
                          Mylochromis ensonatus
                          Mylochromis "torpedo"
                          Otopharynx sp. "silver torpedo"
                          T. intermedius/O. tetrastigma

Kan nagon reda ut vilka fiskar som det ar fragetecken runt.

Nar det galler Nimbochromis vs Terannochromis sa gjordes det ju nyss en uppdatering (Snoeks 2004) sa det ligger nog inte sa hogt upp pa folks agenda. Det som skulle kravas ar en genetisk studie och man far inte pengar (och ingen vill lagga ner tid pa det) om det endast handlar om "vilket slakte jor den har fisken till". Man maste ha en storre fragestallning.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Det undre av de två fotona på Mylochromis-släktet visar en Mylochromis torpedo-hane (enligt hans bok) och skall då nu vara en M. ensatus

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Om jag skulle ta och fraga George kanske. Han kom just och avbrot mig nar jag satt och surfade pa arbetstid.
                            Det är väl lite fusk ändå

Kommentar

• Zzzit
                              Användare
                              • January 2006
                              • 253

Tittade på hans bild av en ensatus, och tycker att det är väldigt svårt att avgöra med en död(?) fisk som ligger på land, men, nog ser det ut som att det är en och samma fisk!
                              Jag beklagar kvaliteten på bilderna, men de är säkert bättre än inget!
                              Oavsett vilken fisk detta är så vore jag tacksam för er åsikt!

Kommentar

• Zzzit
                                Användare
                                • January 2006
                                • 253

Här är på en annan där fläckarna syns. Svårt att se på denna bilden men den främsta fläcken är långt utdragen!

Kommentar

Arbetssätt...