Arter, vem bestämmer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Jag forsoker inte vara dryg pa nagot satt nu, men det ar lite svart att hanga med i vad du egentligen vill da det galler flera saker pa en gang och allt ar utspritt. Jag tror att du har fatt svar pa varfor fuscotaeniatusen ar var den ar pa vart artregister, CoF, Fishbase och Cichlid Press. Nar det galler den andra sa ar det nog bara Kjell som lyckas halla reda pa vilka fiskar du skriver om. Kan du inte sammanfatta detta at mig?
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Zzzit
      Användare
      • January 2006
      • 253

Ok, skall dra det kort!
      Som du säger så har jag fått svar på fusco. Det handlade bara om en reflektion grundad på att den har mer likheter, både utseendemässigt och beteendemässigt med Tyrannochromis än Nimbochromis! Men som du sa så förstår jag att det inte ligger i någons intresse att flytta den, även om det skulle vara på det viset!
      Jag är nöjd vad det gäller den! (ville nog egentligen bara höra fler åsikter)

Vad det gäller T. intermedius så hävdar jag att den som finns i handeln här är en O. tetrastigma!

Och slutligen, O. sp "silver torpedo", eller som många kallar den M. ensatus. Är det samma fisk eller inte?
      De flesta sidor jag tittat på påstår att det är samma fisk som nyligen bytt namn till det senare! Och samtliga bilder jag hittat på ensatus är identiska med de jag har hittat på torped!
      Men enligt vissa så skall ensatus ha en obruten linje, och isf rör det ju sig förmodligen om två arter!? Men jag har inte hittat någon bild på en ensatus där man ser denna linje!
      Skulle gärna vilja se en sådan bild!
      Främsta anledningen till detta är att jag har toped/ensatus och vill självklart reda ut vad jag har!
      Så som jag nämde tidigare, så hoppas jag ingen tolkar mig som dryg heller, utan det rör sig enbart om intresse!
      Och jag är mycket tacksam för all hjälp!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Jag vet som du kanske forstar inte ett smack om dessa fiskar utan for en principdiskussion.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Vad det gäller T. intermedius så hävdar jag att den som finns i handeln här är en O. tetrastigma!
          Vad får dig att tro det? För det första så är Tramitichromis intermedius synonymt med Lethrinops intermedius. För det andra så har jag läst att Otopharynx tetrastigma är i det närmaste fridlyst...

Jag kan hålla med dig om att arterna är väldigt lika, men det skulle vara intressant att veta hur du kan säga att de som finns i handeln är just O. tetrastigma och inte T. intermedius/L. intermedius?

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Zzzit
            Och slutligen, O. sp "silver torpedo", eller som många kallar den M. ensatus. Är det samma fisk eller inte?
            Samma fisk som vad? Undrar du om dessa tre ar samma?

Mylochromis ensonatus
            Mylochromis "torpedo"
            Otopharynx sp. "silver torpedo"
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Zzzit
              Användare
              • January 2006
              • 253

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Vad får dig att tro det? För det första så är Tramitichromis intermedius synonymt med Lethrinops intermedius. För det andra så har jag läst att Otopharynx tetrastigma är i det närmaste fridlyst...

Jag kan hålla med dig om att arterna är väldigt lika, men det skulle vara intressant att veta hur du kan säga att de som finns i handeln är just O. tetrastigma och inte T. intermedius/L. intermedius?
              Jag kan bara gå från mina egna observationer, och då stämmer inte formen framförallt! Och om man tittar på denna som de kallar O. tetrastigma så tycker jag att det stämmer bättre överens jämfört med den vi kallar T. intermedius!

Som sagt, jag är inte säker, men tycker det stämmer bättre!

Kommentar

• Zzzit
                Användare
                • January 2006
                • 253

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Samma fisk som vad? Undrar du om dessa tre ar samma?

Mylochromis ensonatus
                Mylochromis "torpedo"
                Otopharynx sp. "silver torpedo"
                M. ensatus och O. sp "silver torpedo" undrar jag om det är samma ja! Det hävdas så på de flesta sidor, och jag är benägen att hålla med!
                Men som jag sa så skall det tydligen röra sig om en annan fisk som kallas M. ensatus enligt en del, och jag skulle gärna vilja se en bra bild på en sådan isf! Det verkar inte finnas!?
                Jag vill få reda på vilken sort jag har!

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Enligt min uppfatning är tex alla olika Auloncara uppfunna i komersielt syfte av en biolog och en fisk exportör vad tror ni själva?

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

"Uppfunna"!??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Det jag menar är för att lite skiftning i färg blir det en ny art vissa bör ej hållas i samma kar då det lätt blir korsningar.
                      Kan någon förklara varför detta ej skulle ske i sjön?
                      Så har vi okså dom urvalsodlade dom räknas ej heller som korsningar så det ända stället
                      fiskar skulle kunna korsas är i ett akvarie!?!
                      Ta tex två gäddor med olik täckning inte fins det någon biolog som döper om dom fördet

Kommentar

• Zzzit
                        Användare
                        • January 2006
                        • 253

Vad det gäller aulonocaror så är det väl så i de flesta fall att det är en och samma sort, men de skiljer sig i teckning beroende på lokal! Och de heter samma, fast med lokalens namn på slutet! Tex. A. stuartgranti Mdoka!
                        Visst skulle de kunna korsa sig i sjön, men de flesta är nog endemiska!

Kommentar

• Zzzit
                          Användare
                          • January 2006
                          • 253

Jag har fått ett svar som jag är nöjd(?) med, iaf tills vidare. Det verkar som att det är svårt att bestämma om O. sp "silver torpedo" är samma som M. ensatus, och det verkar som att de som skall veta är aningen oense!

Jag fick ett mail där det ganska utförligt beskrev de olika turerna kring denna/dessa fisk/ar!

"In Oct. 2001 described Turner & Howarth Mylochromis ensatus, and stated in their
                          description, that this is the species which is called in Turners book "Offshore Cichlids of
                          Lake Malawi" Mylochromis "torpedo" (p.143).

In April 2002 wrote Spreinat in DATZ that this is the species which was called by Baasch
                          (Cichlid Yearbook 6: 32-33) "silver Torpedo".

Later (Cichlidae 28 (5) 2002: 136) Geerts wrote, that it is not sure that these two species are
                          really the same and one should be careful with this statement.

Snoeks & Hansen (2004: Identification Guidelines non-Mbuna. In: The cichlid diversitiy of
                          Lake Malawi... p.287) wrote: M.ensatus could well be conspecific with M.sp."Silver Torpedo"
                          as illustrated by Konings (1995, 1996), though in his latest book Konings (2001) states that
                          he observed this species to have elongted blotches rather than an oblique stripe. In the
                          latter case, maybe M.sp."silver torpedo" may correspond to Otopharynx sp. "productus
                          sharp snout". We agree with Turner & Howarth (2001) that M.sp. "torpedo blue" (Konings,
                          1995, 1996) is not conspecific with M.ensatus.

Well, it is even for scientist not clear if or if not this two species are the same. I am not
                          aware of any other, newer statement.

Best Wishes"

Så tills någon kommit fram till något som avgör saken så får vi anta att det finns två olika. Men att i handeln så rör det sig om O. sp "silver torpedo", även om den kallas för annat!

Därmed är jag nöjd med det jag fått reda på om denna fisk! :-)

Bara O. tetrastigma/T. intermedius som är kvar! Men jag tror inte jag kommer någon vart med den eventuella förväxlingen!? Så det är kanske lika bra att avsluta tråden!

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

I Tyskland kallar många den för -Mylochromis spec. silver torpedo Senga Bay-
                            Det verkar finnas många namn på den i dagsläget.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...