Tetratec EX 1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • July 2004
    • 71

    Tetratec EX 1200

    Hej!

    Har ett 720 liters där jag nu har två BTN-moduler med filtermatta, biobollar och varsitt powerhead (2000 l/h och 1000 l/h), cirka 10 liter filtermaterial i varje modul. Nu har den större pumpen börjat låta väldigt mycket ibland, och jag funderar därför på att byta ut den mot ett ytterfilter (har inte varit riktigt nöjd med ljudnivån tidigare heller).

    Jag har tittat på bl.a. Tetratec EX 1200 och den verkar ju bra och prisvärd ...
    * Så jag undrar om någon har provat den och har synpunkter på den?
    * Har diskus, skalarer, dvärgciklider och lite tetror och malar i karet. Tror ni det filtret kommer att räcka till mitt kar (tillsammans med den powerhead som är på 1000 l/h)? Genomströmningen kommer ju att minska en hel del men det borde väl vara ok, eller? Men filtret kanske är för klent?
    * Det står att filtervolymen är 12 liter, men den innehåller 4 korgar för filtermaterial på 1 liter var. Det blir ju bara 4 liter, vad gör man med övriga 8 liter? (Den mindre pumpen på 700 l/h har också 4 1-literskorgar, men bara 6,6 liter i filtervolym.)

    Finns det något annat ytterfilter som skulle fungera bättre till mitt kar, eller ska jag kanske fortsätta köra med powerhead och bara byta mot ett annat?

    /Mattias
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

    #2
    Jag har ett Tetratec EX 1200 till ett 540 och jag måste säga att jag är VÄLDIGT nöjd med filtret... Det är snyggt, ljudlöst och kommer ju komplett med filtermaterial så det är bara att plugga i och köra... Kvaliteten känns också mycket bra... Helt i Eheim-klass faktiskt...
    Jag har ett likvärdigt JBL CristalProfi 500 till ett annat 540 men jag tycker det är betydligt bättre drag i Tetratecen...
    Vet inte om jag är rätt man att säga om det räcker till ett 720... Jag kör ungefär den konstellation som du beskriver men det är ju alltså till ett 540... där funkar det ypperligt men jag tycker nog att det skulle kännas lite klent för ett 720... Fast å andra sidan vill väl dina firrar ha lite mindre drag i karet än mina (CA)... så då kanske det blir lämpligt ändå...
    Hur som helst så kan jag iaf varmt rekommendera Tetratec EX 1200... Ett kanonfilter...
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • Mmm
      Användare
      • July 2004
      • 71

      #3
      Men då kör du bara det filtret i ditt 540, eller? Jag kommer ju även att ha kvar en BTN-modul med filtermaterial och powerhead, så ytterfiltret blir ju inte den enda filtreringen... Det låter ju annars helt klart som ett bra filter .
      Hur är det med filtermaterialet då, har du bara filtermaterial i korgarna (dvs 4 liter) eller utnyttjar du resten av filtervolymen också? Vad kommer med filtret (slangar, dubbelkranar, strilrör m.m.)?

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • February 2004
        • 390

        #4
        Nej jag har Tetratecen + en Aquaclear Powerhead 70 som pumpar 1500l/h... det blir iofs lite mindre iom att jag har en filterpatron monterad på...
        Det där med att filterkorgarna bara rymmer 1l styck verkar lite konstigt... De fyra korgarna fyller ju tillsammans ut hela filtrets innervolym så något annat filtermaterial än det som ryms i dem finns det inte plats för... har inte mätt men nog tror jag de rymmer mer än 1 liter...
        Filtret kommer komplett med filtermaterial, slang, strilrör och kranar... så det är bara att plugga i det som sagt...
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Vart får man tag i den billigast?

          Kommentar

          • Pangaea
            Användare
            • February 2004
            • 390

            #6
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Vart får man tag i den billigast?
            Jag köpte min här... http://www.aquaristikshop.com

            vet inte om den går att få tag på billigare i Sverige...

            Tetra External Filter Complete Kit EX 1500 Plus,4004218302785,Tetra,302785,,complete kit for aquariums up to 600 l,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop
            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

            Min zoon

            /Magnus

            Kommentar

            • Mmm
              Användare
              • July 2004
              • 71

              #7
              Har sett den på CichlideCentret i Köpenhamn för 799 DKK (cirka 1000 kr). Dvs billigare än i Tyskland. http://cichlidecentret.biz/product.a...5&sub=0&page=1

              Hmm, är lite tveksam på om den kommer räcka då... Är det någon annan som har någon om uppfattning om ifall den räcker eller ej?
              Senast redigerad av Mmm; 15 July 2006, 23:19.

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

                #8
                Jag skulle satsa på större filter volym.

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

                  #9
                  Jag har två tetratec ytterfilter av den modellen, ett stort och ett mindre (700l/h)och jag måste säga att jag är grymt nöjs med kvalitet och prestanda. Jag köpte mina på www.akvarielagunen.se
                  Tidigare har jag även kört med Am-top ytterfilter i samma klass och även om jag bara har gott att säga om dem med tycker jag att tetratec filtren har en bättre konstruktion och jag inbillar mig att det bibehåller samma kraft även om filtret är ganska igensatt av skit.
                  En stor fördel gentemot Am-topen tycker jag också är pumpen på filtrets ovansida som man kan pumpa ut luften med. Det gör det extremt lättstartat.
                  Eheim är ju alltid eheim men tetratec är ett mycket bra lågprisalternativ!
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • Mmm
                    Användare
                    • July 2004
                    • 71

                    #10
                    Ursprungligen postat av Leopoldi
                    Jag skulle satsa på större filter volym.
                    http://www.akvarielagret.se/fx5.jpg
                    Tycker den känns lite för kraftig med tanke på mina diskusar, 3500/2300 l/h. Står att den är för akvarier upp till 1500 l och den kommer ju inte vara enda filtreringen. Eller skulle den bli lagom?
                    Det är samma sak med FX5, det står att den har en filtervolym på 20 liter, men en biologisk volym (filtermaterial) på 5,9 liter. Gäller detta alla ytterfilter, dvs att filtervolymen som anges inte motsvarar hur mycket filtermaterial man kan stoppa i?

                    Men problemet med Tetra-pumpen är att det blir lite för liten filtervolym, eller? Styrkan på pumpen borde väl räcka? Kan jag inte göra så att jag har kvar filtermatta och biobollar i modulen och kör insuget till ytterfiltret i modulen så vattnet först måste passera det andra filtermaterialet. Det borde väl öka filtervolymen, eller tänker jag fel?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...