Tavelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Tavelakvarium

    Tanken att bygga ett tavelakvarium har frestat mig en längre tid, så det är väl bäst att fråga om tips, råd och erfarenheter från er kära debattörer.
    Jag vill ha bara framsidan i glas...vad är det bästa och billigaste alternativet?
    Någon som har försökt sig på detta?
  • nikmatts
    Användare
    • April 2002
    • 57

    #2
    Akvarie leasing hyr ut tavelakvarium (57lit tror jag).
    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Jag vet inte om jag vågar prata mer moral på detta forum, men jag informerar dock om att det kan finnas sådana kring tavelakvarium också.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Jag byggde tavelakvarier på 70-talet, då de var lite populära.
        1dm djupa 2,5 höga och 40 långa med en snygg träram.
        Svårskötta som tusan och absolut inget att ha fisk i. Möjligen någotsånär bra om man bara ska ha växter i "akvariet".
        De flesta som jag vet om som hade sådana, hade akvarierna bara några månader, sen åkte dom ut, när det bara var en grön illaluktande sörja i dom.

        Så ett gott råd Flipper. Bygg ett riktigt och rejält akvarium istället. Du kommer att ha mer glädje av ett sådant.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          På MAF:s senaste utställning hade Lyngdorf ett egenhändigt byggt tavelakvarium som verkar funka bra. Tippar att måtten var 70x70 framifrån och ca 20 cm djupt. Som jag ser det handlar det om hur man inreder och vilka firrar man ska ha i det. Lyngdorfs kar var det rätt bra snurr på vattnet i, ett fett gäng pilrötter samt ett stim Danios om jag inte missminner mig. Just Danios, en hel del andra mindre stimfiskar samt många killis måste funka bra i ett tavelkar. Däremot blir jag olycklig när jag ser Scalarer i sådana kar.

          Djupet bör nog i vart fall inte underskrida 15 cm ens för de firrar som kan tänkas funka i ett tavelkar. Det lär också väga en del i vilket fall, om du ska ha upp det på väggen. Har också greppat att de inte är särdeles lättskötta om de sitter i normal tavelhöjd.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

            #6
            något som annars är trevligt är ju väggakvarier men dom tar ju lite mer plats..

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Flipper
              Tanken att bygga ett tavelakvarium har frestat mig en längre tid, så det är väl bäst att fråga om tips, råd och erfarenheter från er kära debattörer.
              Jag vill ha bara framsidan i glas...vad är det bästa och billigaste alternativet?
              Någon som har försökt sig på detta?
              Här har du en länk till ett par grabbar som gör de snyggaste tavelakvariumen:
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              Arbetssätt...