nitrifikation i gruset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    nitrifikation i gruset

    Om man har en 23 liters balja med lite yngel i, skulle gruset kunna agera rening nog`om man byter vatten ganska ofta?
    Det går alltid en senare buss.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Mja. Lite kan nog gruset göra, om du har ett tunt lager. Nitrifieringen funkar inte särdeles bra längre ner - tvärtom. Det enklaste är troligen att köra någon form av Tetra Billi-filter. Luftdrivet, smidigt att rengöra, bra kapacitet till ett 23-liters. Överblivet foder kan också samlas på svampen, och då går firrarna där och gnager. Kombinera med någon flytväxt/annan snabbväxare och göd en liten gnutta med microgödning så får du finfint vatten. Byta vatten till yngel är annars oftast bra hur du än gör.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Cthulu
      Användare
      • July 2003
      • 21

      #3
      Mjorå.. i brist på att killioterna inte svarar får väl jag göra ett litet inlägg, Killioterna hatar väl allt som oftast pumpar och det går ju bra i deras kar men man får ju mata därefter. Sen har vi Herr Wester eller vad han heter på Södermalms akvarieaffär, han har ju nåt speciellt röd-brunt grus han hade nå teorier om att det var väldigt bra för nitrifikationen. Var och en blir väl salig på sin tro.

      Kommentar

      • janne dansk
        Användare
        • April 2004
        • 140

        #4
        jag har en burk på ca 28 l som jag har kört med bottenfilter i ca 1/2 år .
        funkar utan problem
        mvh janne
        200l 1000l på g
        <b>
        Min Zoon</b>

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Med ett bottenfilter kan gruset funka bra som filter, men som jag greppade frågan var om det enbart var grus i karet och att det i sig skulle hjälpa till med nitrifieringen. Enbart grus för nitrifiering är ingen höjdare, enligt mig.

          Wester är annars en attans duktig akvarist, och det gruset han pratar om är någon form av bränd keramik. Funkar dels bra som bottensubstrat till växtkar (innehåller massa mineraler) och dels bra som filtermassa iom att det är finporigt.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            ...Wester är annars en attans duktig akvarist, och det gruset han pratar om är någon form av bränd keramik. Funkar dels bra som bottensubstrat till växtkar (innehåller massa mineraler) och dels bra som filtermassa iom att det är finporigt.

            Hilsen,

            P
            Tittar man i hans växtakvarium i butiken blir man lite lätt sugen på att testa det där gruset.

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Bild från en annan vinkel!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Jepps, hans växtkar är mycket trevligt. Det är dock inte bara gruset som gör det i det fallet, han fläskar även på rätt bra med ljus samt ffa kör med CO2. Med CO2 kan man komma hur långt som helst när det gäller vattenväxter.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...