Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Intressant tråd

Jag har själv exprimenterat med "långa" akvarium och byggde ett som är 4,5*0,45*0,4m.
    Tanken var att jag skulle ha en biotop med strömt vatten, precis som några andra i diskussionen.
    Jag lyckades aldrig få till det med en "enkelriktad" ström i akvariet.
    Jag provade med att stoppa ner en 7500 liters pump och sätta insugsröret i andra änden av akvariet, visst blev det riktigt"strömt" men bara den första metern, sen avtog det succesivt fram till insuget..
    Så man läser med spänning för att se om det finns något sätt man kan testa för att få samma "ström" i hela akvariet.

Kommentar

• Wesak
      Användare
      • July 2006
      • 13

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Nope, inte testat något än. Bygger fortfarande lokal jue - men jag har beställt en ställning där det får plats ett strömkar med ca 2 meters längd. Övriga mått landar troligen på 50x30 cm. Får se hur mycket plats det blir.

Hilsen,

P

Sedär ja
      Ska bli riktigt skoj detta & tror de kan bli fler som försöker sig på detta när mörkret börjar komma.
      Men du har 50 djupt & 30 högt bara el är det tvärt om ?

Mvh
      Erik

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

50 djupt och 30 högt var tanken.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wesak
          Användare
          • July 2006
          • 13

Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag har ett 400 liters kar som är åttakantigt med ett rektangulärt hål i mitten. Om jag sätter t.ex 2 st Fluval 4+ och ger vattnet samma strömningsriktning, så blir det rejäl fart i karet.
          Detta är alltså ungefär samma sak som Ola skissat på, men ännu bättre iom att det blir lite "rundning i hörnen". Med ett par rejäla cirkulationspumpar kan det nog bli ännu bättre fart på vattnet.
          Detta kompletterat med ett ytterfilter förståss.
          Börja bygg nu & glöm inte kort
          Tror det kan funka mkt bra dedär men själv vill ja ju ha som en "bäck" längs väggen & inte strömmande vatten "runt runt"..

Mvh
          Erik

Kommentar

• Wesak
            Användare
            • July 2006
            • 13

50 djupt och 30 högt var tanken.
            Man har lite koll...hehe

Ska själv dra till brädgårn snart & börja bygga ställning men har gammalt parkettgolv hemma som inte är speciellt jämt & är det någon som vet om det finns "skurvfötter" någon stans man kan köpa så man lätt kan ställa in det ? (typ liknande som på alu ställningarna)

Kommentar

• Ted
              Användare
              • November 2003
              • 157

Inte de billigaste pumparna men ganska bra tryck http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=294&page=1
              Använd 2 så j***ar blir det fart
              /Ted
              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

Ursprungligen postat av Wilhelm

Kruxet är att det inte är ett ciklidakvarium utan ett försök till fortplantningsställe för mina praktbotior. De gillar ju strömt vatten, så då är det kanske ingen idé att söka stipendie.
                Iofs så kan jag ju stoppa i nåra strömlinjeformade ciklider under försöksstadiet.
                Även jag har funderat kring detta med "bäckakvarium" just för att försöka sig på att knäcka nöten med att få praktbotior att leka i "akvarium". Men mina tankar har mest gått åt en ränna som sluttar svagt nedåt för att få vattnet att hamna i en uppsamlingsdamm. Sedan kraftiga pumpar som pumpar vattnet tillbaks till början. Men jag följer debatten med intresse.

Cheers
                Jonne
                Senast redigerad av Perikles; 09 August 2006, 18:37.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

När det gäller att få strömlevande firrar att leka i akvarium, och där man tror att strömmen är avgörande, så behöver ju karet i sig inte se särdeles snyggt ut. Då är det andra behov som får komma i förgrunden. Det går att trixa med inredningen alternativt glasskivor så att man får till i allafall ett parti där vattnet går extremt snabbt. Tänker mig ett kar med både lugnt vatten med virvlar där firrarna kan vila sig samt ett parti om någon meter där vattnet verkligen rusar fram. Att ha hela karet snabbt strömmande behövs ju inte om det gäller att få lek på en del firrar. Kruxet blir att ha vettiga leksubstrat i det snabbt strömmande partiet. Har inte pejl på om botior leker som foreller, dvs lägger rommen i grus/sand, eller om de leker i grottor, lägger rommen i fintrådiga alger eller whatever. En utmaning!! Har tänkt prova dvärgbotian istf praktbotian - det är svårt att få fram verkliga uppgifter när de är lekmogna och vilken size de ska vara. Har ändå läst om att det faktiskt kommit fram en del yngel från spontanlek av praktbotior.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wesak
                    Användare
                    • July 2006
                    • 13

Har kikat på dedär pumparna i butik & de klart intressanta men ska vänta lite & se hur den nya de ska få in funkar. (ska kolla upp märket)
                    Tack för tippset

Mvh
                    Erik

Ursprungligen postat av Ted
                    Inte de billigaste pumparna men ganska bra tryck http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=294&page=1
                    Använd 2 så j***ar blir det fart

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

När det gäller att få strömlevande firrar att leka i akvarium, och där man tror att strömmen är avgörande, så behöver ju karet i sig inte se särdeles snyggt ut. Då är det andra behov som får komma i förgrunden. Det går att trixa med inredningen alternativt glasskivor så att man får till i allafall ett parti där vattnet går extremt snabbt. Tänker mig ett kar med både lugnt vatten med virvlar där firrarna kan vila sig samt ett parti om någon meter där vattnet verkligen rusar fram. Att ha hela karet snabbt strömmande behövs ju inte om det gäller att få lek på en del firrar. Kruxet blir att ha vettiga leksubstrat i det snabbt strömmande partiet. Har inte pejl på om botior leker som foreller, dvs lägger rommen i grus/sand, eller om de leker i grottor, lägger rommen i fintrådiga alger eller whatever. En utmaning!! Har tänkt prova dvärgbotian istf praktbotian - det är svårt att få fram verkliga uppgifter när de är lekmogna och vilken size de ska vara. Har ändå läst om att det faktiskt kommit fram en del yngel från spontanlek av praktbotior.

Hilsen,

P
                      Som jag fattat det så lever och leker praktbotian i grunda, strömmande vattendrag i Sydostasien. Alla praktbotior i handeln är alltså VF, thailändarna måste fiska upp en jädrans massa botior för export. Utfiske??? Varför vet vi så lite om hur de leker? En faktor att trigga dem till lek kan vara monsunen, när regnet kommer så blir vattnet syrerikt och lite svalare. Pang, de leker. Detta är en gissning. Men när jag tänker på bäckakvarium så tänker jag praktbotia. Och Patrik, din idé med ett par lugna partier och en del strida låter bra. Skönhetsupplevelsen kan man vara utan, man kan bygga något i rostfritt eller liknande.

Cheers
                      Jonne
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

Man blir lite sugen när man ser denna tråden...

Kanske skulle testa själv och se om man kan lyckas lite

Har ett tomt kar ståendes som har måtten 100l*30H*45D

Så detta måste testat

//Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

Hej!

Japp, man blir sugen. Jag har funderat endel på problemen och kommit på en del bra lösningar. Blir kanske av någon gång i framtiden?

Mvh
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

Jag är lite skeptisk till att man kan få till någon "riktig" ström i ett akvarium med normala pumpar överhuvudtaget. Om man har ett akvarium som är 40 x 40 cm i höjd och djup, och vill ha en strömhastighet på 1 dm/s . Varje decimeter av akvariet rymma 16 Liter vatten... (4 x 4 x 1 dm) Pumpen skulle då behöva pumpa 16 Liter i sekunden ! Det blir 57600 Liter per timme !

Så enligt mig så får man antingen bygga ett väldigt grunt akvarium, eller skaffa en utombordare ! ;o)

Men å andra sidan, varför inte bygga ett väldigt grunt akvarium ? Typ 15-20 cm.. Det kan ju bli väldigt tufft !

Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Nja det gäller att minska vattnets tröghet i färdriktningen. Helt enkelt att få vattnet att rotera maximalt i en sluten krets. Du kan säkert redan idag se att det roterar vatten i ditt kar.
                              Smula flingfoder och häll i i ditt akvarium. Flingorna sveper iväg längs ytan, rycks ner i "bortre änden", följer sedan botten för att komma upp framför pumpen och svepas iväg pånytt. Detta utan att flingan varit inne i pumpen och vänt.
                              Det sker en rotation av vattenmassan i akvariet som är mycket större än den pumpade volymen helt enkelt.
                              Tricket är att få maximal hastighet på vattenmassan.

Satt och tittade just nu i mitt 130 liters med 800 liter/timme pumpkapasitet.
                              Det är lite svårt att uppskatta men ungefär 50-100 liter vatten i minuten trycks ner i "bortre änden" (d.v.s vid rutan som tar emot vattnet från pumparna)
                              Detta ger en vatten rörelse i karet på mellan 3000 och 6000 liter i timmen. Alltså vattnet i akvariet rör sig mycket mer än den pumpade volymen.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Eller sa skiter man i alla fantastiska losningar och kor rakt av pa bakstromsmodellen.

Den ovre visar "vagrat" cirkulation (akvariet sett uppifran).

Den undre visar "lodrat" cirkulation (akvariet sett fran sidan).

Olas skiss visar vad jag menar (nu är det tvåpumpar placerade för att öka vattnets hastighet ytterliggare men rotationen sker även med en pump)

Typiskt nu kom inte bilden med men den finns i denna tråden på sidan 5 mitt på sidan
                                Senast redigerad av LN; 13 October 2006, 21:07.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...