Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Hej!

Visst klarar rören att leda tillbaka vattnet. Det är inte det som är problemet. Problemet är att skapa en cirkulation så att väldigt mycket vatten sätts i rörelse i rätt strömriktning. Då behövs det rejält utrymme för att leda tillbaka vattnet.

Om man vill använda PVC rör istället för Dubbelbaksida borde man kunna lägga rör i bottnen (minst 2) med en diameter på minst 10 cm. I inloppet på varje rör monterar man en kraftig pump som blåser in i röret. Röret är alltså inte kopplat till pumpen utan pumpens utblås är centrerat i mitten av röret. Hela jetströmen från utblåset blir då innesluten i röret. Rören avslutas i andra änden av akvariet där de är snedsågade för att öka ytan på utloppet.
    Förslagsvis täcker man hela härligheten med stenar och struntar i att använda sand. Sand blir nog mest ivägen.

Jag vet inte om någon förstår vad jag menar, det är lite svårt att förklara utan att rita.

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Jodå jag fattar.

Detta är en av de mest intressanta trådar i detta eminenta forum.

Så fortsätt o spåna !
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Blir det inte ett rikligt porlande i ett sånt här akvarium oavsett hur lösningen ser ut. Jag vet ju själv när vattennivån sjunker i mina kar vilket ljud det blir. När man sen byter vatten upptäcker man hur skön tystnaden kan vara...

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Japp, det ar det jag menar. Ett breddavlopp pa ett stromakvarium ar inget porlande, det ar en fors som skulle overosta 100 billiga power head skulle jag gissa. ZickZacklosningen var smart, men jag tror inte att den racker i detta fall (fast kanske kan man trixa till det, vad vet jag).
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• janne dansk
            Användare
            • April 2004
            • 140

Ursprungligen postat av tropfrog

Vad jag inte riktigt förstår är vad som är skillnaden mellan pump/pvcrörs lösningen och sump/pump/pvcrörslösningen. Samma "problem" uppstår med att mer vatten än vad som pumpas kommer i rörelse och slår mot rutan samt skapar bakström och virvlar.

MVH
            Magnus
            det är nog ingen större skillnad . vad jag menar är att alla inte har utrymme till sump o dyl, det är inte alla som här ett speciellt fiskrum, och skall man ha det i en ett rum så störs man nog rätt mycket av "porlade"
            mvh janne
            200l 1000l på g
            <b>
            Min Zoon</b>

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ett 50mm rör kommer inte att räcka långt. Arean på sugröret måste motsvara arean i "bäcken". Gör den det så för man någorlunda det literantalet i bäcken som pumparna ger. Säger någorlunda för att det finns alltid förluster i form av friktion.
              En kul grej att prova skulle ju vara att sätta enbart ett extrarör säg 50mm från sugsidan till utblåssidan. För att se om man kan få ejektorverkan från pumparna, alltså självdrag i den extra kretsen.

En annan kul grej som man skulle kunna prova är att sätta en extra pump i sugen för att öka vattentrycket till den ordinarie pumpen. Seriekoppla två pumpar med 1,5 meters mellanrum och gärna någon 90 graders böj så att vattnet hinner lugna ner sig innan det kommer till orinarie pumpen. Allt för att öka vattnets hastighet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jag tror det inte funkar att "skjuta" strömmen frammåt. Jag skulle satsa på att "suga" igång farten och rikta utblåsen mot rutan eller nått så de inte påverkar strömmen alls, utan bara suget av vatten ger fart.
                fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Men alltså. Om vattnet i rören går många gånger snabbare, kan inte insugseffekten bli tillräckligt stor då? Om man kör med flera insug? Nu får jag baske mig renovera färdigt så jag kan experimentera!!

Nå. Kanske enklast och snyggast (i lösningen med ett enda kar) att köra med någon form av dubbel botten, typ bottenfilter fast med enbart insug och utblås. Sand tror jag är rätt lönlöst att köra i denna typ av kar, förmodligen virvlar den runt så att pumparna skär. Sten, rötter och grövre grus rular, enligt mig.

Sedan det med att köra fritt fall för vattnet i lösningen med ett strömakvarie och en stor sump är ju inte särdeles slugt. Varför inte fylla den delen med blå filtermatta? Det lär låta betydligt mindre i vilket fall, och vips har man ett fett filter också. Visst, en liten bit fall blir det hursomhelst (och är nog önskvärt), eftersom breddavloppet måste kunna svälja mängden vatten. Utöver det, om man satsar på allvar på ett strömakvarie så vill i vart fall jag ha maximal syrehalt i vattnet - en bit fritt fall i början torde ge bra effekt där. Det som kommer att låta mest om man löser det på ovanstående sätt är om utblåset från pumparna skvalar i ytan. Tror jag. *funderar*

Ett annat problem lär bli avdunstningen, men i exemplet med sump är det ju sumpen vattnet tas ifrån. I ett enskilt kar får man nog hålla mer koll.

Hilsen,

P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 July 2006, 17:39.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

Bäckakvarium

hej på er

Jo då jag hade en gång i tiden en ide om bäckakvarium inomhus.
                    Det gick ut på att bygga en stålställning i trappstegsmodell och sedan
                    oppanpå dessa steg limma glas i olika etage.Detta bygge skulle fixeras
                    vid den ena ytterväggen i källarens gillestuga.

Vattnet skulle sen ledas med en kraftig pump upp i det högsta etaget
                    för att sedan rinna ut i ett dike på tomten.
                    I detta fallet var det pumpning av å-vatten(har å på tomten), men det
                    borde väl gå att få vattnet att återcirkulera?Krävs förståss kraftiga pumpar,
                    men jag tror det är fullt möjligt.

I detta fall va det fråga om att ha öring etc.dvs.kallvattensakvarium med
                    vattenkylare.Mycket problem med kallvatten(enl.expertis)kan det bli.
                    Fukt,mögel etc.Hade man en "slottskällare" skulle det säkert fungera.

Hade faktiskt en ritning på detta och även glasmästare och svetsfolk
                    konsulterade.Kan dock idag inte hitta ritningen.(20 år sen)!
                    Gjorde ett budgetöverslag på detta och hamnade på ca.45000:-!!
                    Min dåvarande hustru tyckte det va väl magstarkt.Kan man kanske förstå!

För 20 år sen va 45000 väldigt mycket pengar.Men det är ju klart att blir man
                    oförhappandes miljonär tas säkert projektet upp igen.
                    I mindre skala, typ det ni skriver om skulle det säkert fungera väldigt bra.
                    Men det är nog inte helt lätt.

Det är säkerligen betydligt lättare med ca-ciklider,dvs.varmvatten.
                    Allt är ju som bekannt fråga om slantar,men stora vattenbehållare inomhus
                    kan ju också vålla bekymmer.Kanske man skall tänka på.Det tillkommer ju
                    ventilation med dyrbara fläktar etc, för att leda ut fukt ur huset.
                    Jag har skrämmande exempel på detta.

Jag tycker dock att projektet med strömakvarium är mycket intressant och
                    önskar därför fortlöpande rapporter.

Kan bara önska lycka till

Håkan

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Ursprungligen postat av Daniel Odell
                      jag tror det inte funkar att "skjuta" strömmen frammåt. Jag skulle satsa på att "suga" igång farten och rikta utblåsen mot rutan eller nått så de inte påverkar strömmen alls, utan bara suget av vatten ger fart.
                      Det är ju typ så jag menar med streamers i "rännan" bakom den synliga baksidan av karet med dubbel baksida.

Vattnet pumpas/sugs runt av streamers medans huvudpumpen sköter filtrering.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Muhni,
                        det du beskriver är en gammal dröm för mig också. Har funderat en hel del på om man kunde leda in vatten från t ex en å eller bäck i källaren på huset och så pumpa ut det igen. Där pratar vi bäckakvarium...

Fast jag har ju inte ens huset än, så det lär få ligga i idélådan ett tag till.

Hilsen,

P

Kommentar

• Håknil
                          Användare
                          • December 2005
                          • 484

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Muhni,
                          det du beskriver är en gammal dröm för mig också. Har funderat en hel del på om man kunde leda in vatten från t ex en å eller bäck i källaren på huset och så pumpa ut det igen. Där pratar vi bäckakvarium...

Fast jag har ju inte ens huset än, så det lär få ligga i idélådan ett tag till.

Hilsen,

P
                          Hej

Kul att det är fler än jag som har "tokiga" ideer!

Mvh

Håkan

Kommentar

• Wesak
                            Användare
                            • July 2006
                            • 13

Hej alla.

Ingen som testat lite ang detta med strömmande kar än ?
                            Har själv mest vart ute i solen men va förbi a-lagret för ca två v sen & fråga om prisuppgift men har ej fått svar än fast de lova ringa nästa dag..

Aja när ja va där så fick ja iaf nys om en ny "superpump" som de ska få in som klarar upp till 7500 l tim. Förutom timer på den så kunde man även programera in så trycket på vattnet ändrades samt koppla fler pumpar till en kontrollpanel så man lätt klunde ljustera in alla pumpar ihop vilket kan va mkt bra.

Ville mest skriva av mig lite efter ha läst om allas fina kar här

På återseende

Mvh
                            Erik

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Nope, inte testat något än. Bygger fortfarande lokal jue - men jag har beställt en ställning där det får plats ett strömkar med ca 2 meters längd. Övriga mått landar troligen på 50x30 cm. Får se hur mycket plats det blir.

Hilsen,

P

Kommentar

• Havs
                                Användare
                                • December 2004
                                • 607

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                eller:

Jag har ett 400 liters kar som är åttakantigt med ett rektangulärt hål i mitten. Om jag sätter t.ex 2 st Fluval 4+ och ger vattnet samma strömningsriktning, så blir det rejäl fart i karet.
                                Detta är alltså ungefär samma sak som Ola skissat på, men ännu bättre iom att det blir lite "rundning i hörnen". Med ett par rejäla cirkulationspumpar kan det nog bli ännu bättre fart på vattnet.
                                Detta kompletterat med ett ytterfilter förståss.
                                Senast redigerad av Havs; 09 August 2006, 06:05.
                                Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...