Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Då försvinner ju trixet med allt.. Vill man ha det så lätt som möjligt är det ju bara att köpa en stor fet BTN och ha insuget på ena sidan och utblåset på andra.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det svara ar att fa till "suget" sa att vattnet aker in bakom skivan. Jag tror darfor att det ar smart att ha alla pumpar dar dvs, flytta den bla pumpen pa Robins bild till vanstra hornet bakom och lat den blasa at hoger.

Sedan har jag sett forsok att ta upp vatten i ena anden och blasa ut den i andra. Det funkar inte. Det ar exakt samma sak som att bara satta in ett kraftpaket. Den sammanlagda vattentransporten fran ena anden til den andra ar bara 8mm i sekunden (7200 L/h, 50x50cm). Det ar absolut ingenting. Om man ska fixa sig ett stromakvarium pa detta sattet sa far vattnet antingen rinna over pa ena sidan eller sa far man sas strypa rorelseenergin i utflodet. Ett satt ar att limma ihop ett stort gang PVSror pa kanske 5 cm sa att de bildar en "vagg" och lata vattnet som pumpas upp hamna bakom denna. Men det gar som sagt at en sjuhelsikes massa pumpar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        .

Sedan har jag sett forsok att ta upp vatten i ena anden och blasa ut den i andra. Det funkar inte. Det ar exakt samma sak som att bara satta in ett kraftpaket. Den sammanlagda vattentransporten fran ena anden til den andra ar bara 8mm i sekunden (7200 L/h, 50x50cm). Det ar absolut ingenting. Om man ska fixa sig ett stromakvarium pa detta sattet sa far vattnet antingen rinna over pa ena sidan eller sa far man sas strypa rorelseenergin i utflodet. Ett satt ar att limma ihop ett stort gang PVSror pa kanske 5 cm sa att de bildar en "vagg" och lata vattnet som pumpas upp hamna bakom denna. Men det gar som sagt at en sjuhelsikes massa pumpar.

I mitt exempel kommer man upp i 1,3 meter per minut, tycker du inte att det räcker? Det borde bli 21,6 mm/sekund om du föredrar den enheten. Givetvis måste man ha rejäla pumpar och inte de leksakerna som säljs i vanliga butiker. Vill man ha större rörelse så är det bättre att minska karets höjd och bredd än att fläska på mer. Vid 20*20 med samma pump blir det 3,3 meter per minut eller 55 mm/sek. Vill man ha större kar så kan man göra det längre, hastigheten påverkas inte särskilt mycket av att karet är längre.

Varför skall man strypa rörelseenergin, är det inte den man är ute efter i ett strömkar?
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av tropfrog; 12 July 2006, 19:20.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Well. Det strömakvarie jag såg som var byggt som min bild visar funkade i vart fall bra. Exakt hur stark ström man ska ha och om det blir virvlar i karet när det är helt "cleant" ger jag mig inte direkt in på. Min tanke är i vart fall att leka mycket med virvlar och strömhastighet från själva inredningen. Har tänkt att ha i ett gäng rötter och eventuellt någon BTN-modul, modell mindre. Grejen blir då att vattnet pressas ihop på vissa ställen och därmed går snabbare. Virvlar med lugnvatten kommer att bildas, där firrarna kan vila lite.

Den verkliga extremen är väl att köra ett lodrätt strömakvarie med fet belysning - och ett bra gäng Pseudogastromycon.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Utblåset från pumpen skapar en jetström som drar med sig mycket mer vatten än det som faktiskt sprutar ur utblåset. Jag ser det som en fördel att utnytja detta för att få vattnet att stömma i rätt riktning genom att leda tillbaka vattnet via en dubbelbaksida. Jag tror att det går att få den effekten genom ett utrymme på säg 7-8 cm i bakkanten av akvariet. Kan man utnyttja detta "extra" djup i akvariet för att skapa en visuell djupkänsla också kan det absolut vara värt utrymmesförlusten.
            Ett långsträckt akvarium ger som Tropfrog säger högre ström hastighet med samma pumpeffekt. Dessutom blir det snyggare.
            Pumparna som Robin länkade till verkar perfekta, säg att man placerar två av de minsta, en i ytan och en nertill i en dubbelbaksida på ett akvarium 200X30X30 + dubbelbaksida på 8 cm. Borde ge bra snurr och ett intryck av att vattnet rinner åt ett håll. En energi förbrukning på pumparna på 2X7 watt är också överkomligt, ungefär som ett ytterfilter. Jag hittade inte de modellerna men här är några ännu kraftigare till ganska överkommligt pris:

Jag hade nog föredragit två något mindre pumpar än en stor för att undvika att vatten rinner motströms dubbelbaksidan.

Avgörande för både funktion och utseende är de galler som hindrar fiskar och skräp från att rinna in i dubbelbaksidan men samtidigt släpper igenom vattnet unan att utgöra för mycket av ett hinder.

Om man tänker sig att i första hand hålla strömlevande fiskar under optimala förhållanden spelar det ju ingen roll om vattnet rinner åt ett håll eller snurrar runt lite godtyckligt. Då kan man leda tillbaka vattnet i rör, men å andra sidan blir det ju det också rätt onödigt om vattnet ändå mest kommer att virvla runt.

Mvh

olof
            Senast redigerad av olof; 13 July 2006, 09:17.
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Du verkar ha förstått mig Olof.

Anledningen till att du kanske inte hittar de pumpar jag länkade till är nog för att de är såpass nya att de inte kommer att släppas förrän i sep/okt. (Vad jag vet)
              Jag såg dem i Nürnberg och de är inte stora. Nästan lite söta.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av tropfrog
                I mitt exempel kommer man upp i 1,3 meter per minut, tycker du inte att det räcker? Det borde bli 21,6 mm/sekund om du föredrar den enheten. Givetvis måste man ha rejäla pumpar och inte de leksakerna som säljs i vanliga butiker. Vill man ha större rörelse så är det bättre att minska karets höjd och bredd än att fläska på mer. Vid 20*20 med samma pump blir det 3,3 meter per minut eller 55 mm/sek. Vill man ha större kar så kan man göra det längre, hastigheten påverkas inte särskilt mycket av att karet är längre.

Varför skall man strypa rörelseenergin, är det inte den man är ute efter i ett strömkar?
                MVH
                Magnus
                21.6mm/s ar ingenting. Ga till en back eller a och slang i en pinne som du klockar, eller varfor inte ga 1.3 meter pa en minut. Det fixar sakert en nagorlunda snabb snigel! Pumpen blaser gissningsvis pa med flera meter per sekund och kommer dominera totalt. Den energin maste bort. Vattnet som transporteras till ena sidan maste tillbaka i samma hastighet till den andra. Du vill ha transport fran ena sidan till den andra, inte vagskvalp.

Varfor inte surfa fram lite siffror om hur malar har det i naturen?

Du har helt ratt i att det finns virvlar, bakstrommar od, men det huvudriktningen som dominerar totalt. Hur man an gor kommer man inte komma upp i de strommar man vill. Vattnet skulle aka ur.

Jag tror att jag har sett akvariet som Patrik skriver om. Det visades upp pa akvariets dag. Visst var tekniken imponerande, men tyvarr var det inget stromakvarium, snarare en flod. Det gick inte blasa pa eftersom att allt vatten hamnade pa ena sidan och rann over. Transporten tillbaka var inte tillracklig.

Pa sid 8 i foljande fil finns ett stromakvarium (ratt langsamflytande). Kolla in placeringen pa propellern. Det tror jag ar smart. Rorelseenergin forsvinner och det sugs in lika mycket som kommer ut. I robins exempel sa skulle man kunna tanka sig att blasa in i den hogra delen och late det rinna ut i den vanstra. Da undviker man kanske de storsta problemen.

Jag blev sjalv valdigt besviken nar jag insag detta. Robins kompromiss tror jag pa om man vill ha det sa snyggt som mojligt.

Sammanfattning: Jag ar ledsen, men bilden Tropfrog hanvisar till funkar inte.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 13 July 2006, 11:04.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke H
                  NCS Medlem
                  • October 2003
                  • 144

vågor

Hejsan

Jag antar att om man inte får balans i rörelsen på vattnet så kommer det att gå vågor i akvariet och antingen rinna över i en kanten eller skapa ordentligt med skvalp i akvariet.

Spännande och se om någon törs prova någon av teorierna i denna länk...

Micke H
                  540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Den har losningen funkar och som sagt, tar man bort rorelseenergin (te x med ett mycket grovt utblas) sa kan man ha det under vattnet. Det maste vara en riktigt saftig pumpkapacitet.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ja det skulle vara kul om någon ville testa detta och presentera resultatet i Ciklidbladet. Glöm inte bort att man kan söka NCS stipenider för den här typen av tester.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Detta ar en annan losning som jag tankt pa: Att bara ha en del av akvariet som strom, och lata vattnet rinna mellan tva "sjoar". Vattenstandet skulle vara ganska lagt mellan dessa och det ar principen som bilden ska visa.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ursprungligen postat av Micke
                          Ja det skulle vara kul om någon ville testa detta och presentera resultatet i Ciklidbladet. Glöm inte bort att man kan söka NCS stipenider för den här typen av tester.
                          Intressant!
                          Jag har ju en burk på 2,15m det är lågt och djupt. Det håller jag på med att "laga" då det nästan gick sönder för ett bra tag sedan.
                          I det akvariet hade jag lite olika lösningar på vattenström, som funkade lite grand, men inte tillräckligt bra. Iom denna disskussion så kom jag på hur jag skulle göra nu för att det skulle bli lite strömt.

Kruxet är att det inte är ett ciklidakvarium utan ett försök till fortplantningsställe för mina praktbotior. De gillar ju strömt vatten, så då är det kanske ingen idé att söka stipendie.
                          Iofs så kan jag ju stoppa i nåra strömlinjeformade ciklider under försöksstadiet.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Det förbättrar oddsen betydligt om stipendieansökan avser ciklider. Men det finns ju så många intressanta Steatocranus-arter så det är ju inga problem
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Jag får väl låta ciklider vara "försökskaniner" innan mina skyddslingar får överta "Strömmande bäcken"

Här en dassig bild på ett försök med strömmande bäck. Utblåset från pumpen uppe vid ytan.
                              All sand försvann i drivor efter ett tag till bortre sidan och baksidan. Strömmen var starkast vid ytan och bilbukarna som fanns stod "stilla" när de simmade motströms.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Eller sa skiter man i alla fantastiska losningar och kor rakt av pa bakstromsmodellen.

Den ovre visar "vagrat" cirkulation (akvariet sett uppifran).

Den undre visar "lodrat" cirkulation (akvariet sett fran sidan).
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...