eller:
Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av RobinDet är ju inte bara vattnet som kommer ut ur pumpen som sätts i rörelse utan hela karets vatten. Det är svårt att få det så att det bara rinner åt ett håll. Pumpen kan ju inte suga in allt vatten som sätts i rörelse och "slår" mot karets kortsida där insuget finns. Det är nog rätt omöjligt att få det så.
Kan det vara nån idé att sätta små Tunzes streamers i skåran så att de får trycka lite fart på vattnet i skåran och inte ha den sluten där pumpen sitter så att vattnet kan gå runt även om pumpen är avstängd? (lång mening)
Här är en liten bild på hur jag menar.
Det finns tva losningar. De ena ar att ge vattnet snurr som Robin foreslar (och jag ocksa). Ett litet exempel: Om man vander en cykel uppoch ner och slar pa framhjulet sa behover man inte sla speciellt hart varje gang for att fa en faslig snurr pa det.
Den andra losningen ar att dra det genom en pump. Da ska det sugas lika mycket som det blaser! Det gar fixa. Jag har sett sadana anlaggningar (anvands i geologi for att studera partikeltransport i vatten) men de for ett hiskeligt ovasen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Då känns det som om min idé verkar vara den att sträva efter.
Här är lösningen!
Tunze Turbelle Nanostream
Senast redigerad av Robin; 12 July 2006, 16:14.Mvh
RobinKommentar
-
Måste säga att det känns om man valt rätt forum
Åter till karet så börjar ja nu förstå att det verkar svårt att få bra fart på vattnet..
Dedär med med en vägg som mitt i karet & två pumar i var ända som du kom med Robin verkar ju bra men frågan är hur det ser ut irl.
Det känns som en smal vägg på ca 5-7cm är bästa lösningen såhär långt även om man inte får så mkt drag som man önskar.
Kanske kan man sätta 2-4 st pumpar på varann bakom väggen som agerar som boosterpumar och får vattnet att cirkulera med bra fart ?
Tack igen för alla svar/ideér
Mvh
ErikKommentar
-
Ursprungligen postat av WesakMåste säga att det känns om man valt rätt forum
Åter till karet så börjar ja nu förstå att det verkar svårt att få bra fart på vattnet..
Dedär med med en vägg som mitt i karet & två pumar i var ända som du kom med Robin verkar ju bra men frågan är hur det ser ut irl.
Det känns som en smal vägg på ca 5-7cm är bästa lösningen såhär långt även om man inte får så mkt drag som man önskar.
Kanske kan man sätta 2-4 st pumpar på varann bakom väggen som agerar som boosterpumar och får vattnet att cirkulera med bra fart ?
Tack igen för alla svar/ideér
Mvh
Erik
Min var med dina sk boosterpumpar bakom väggen.Mvh
RobinKommentar
-
Det var längesedan så jag minns inte var, men jag har sett ett strömakvarium enligt Tropfrogs länk som funkade bra. Skillnaden mellan det karet och ritningen i Tropfrogs länk var att det satt två cirkulationspumpar på ena kortsidan och att det var grova PVC-rör som gick i en slinga runt inne i karet. På motsatta kortsidan av pumparna satt tre insug, vart och ett med skumgummimatta på. Har ju äntligen plats (lokalen) så det kommer bli ett sådant kar när jag fått gjort den sista ställningen.
Har lurat mycket på ett strömakvarie jag också, borde gå att göra sanslöst fräckt. Tänk bara på att ge firrarna ställen att vila på. Även firrar från snabbt strömmande vatten uppskattar lite "lä" då och då.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Robinolas idé med glasruta mitt i karet.
Min var med dina sk boosterpumpar bakom väggen.
Dedär Tunze Turbelle Nanostream verkar va en bra ide också fast vet de kostar lite men ska helt klart kolla upp de alternativet med.
Mvh
ErikKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoDet var längesedan så jag minns inte var, men jag har sett ett strömakvarium enligt Tropfrogs länk som funkade bra. Skillnaden mellan det karet och ritningen i Tropfrogs länk var att det satt två cirkulationspumpar på ena kortsidan och att det var grova PVC-rör som gick i en slinga runt inne i karet. På motsatta kortsidan av pumparna satt tre insug, vart och ett med skumgummimatta på. Har ju äntligen plats (lokalen) så det kommer bli ett sådant kar när jag fått gjort den sista ställningen.
Har lurat mycket på ett strömakvarie jag också, borde gå att göra sanslöst fräckt. Tänk bara på att ge firrarna ställen att vila på. Även firrar från snabbt strömmande vatten uppskattar lite "lä" då och då.
Hilsen,
P
Tack för tippsen.
Mvh
ErikKommentar
-
Så här såg det ut, ungefär. Den vita slingan inne i karet är PVC-rör, 5 cm/diameter. PVC-röret går även under skumgummipatronerna, så att det blir en hel slinga. Tänk på att använda mjuka böjar, och inte 90-graders vinklar - en skarp vinkel stjäl mycket kraft. Det svarta är pumparna, det blå är skumgummipatroner. Pilen visar vattnets färdriktning. Både pumparna och skumgummipatronerna är alltså fästade på själva PVC-slingan - vattnet inne i rören går alltså betydligt snabbare än vattnet i karet.
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 12 July 2006, 17:02.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med rör. Visst stryper de flödet något, men knappas så att det är omöjligt att genomföra. Det gäller bara att hitta pumpar som är tillräckligt starka och dimentionera rören därefter. Tycker man att det är jobbigt med ljud så kan man skaffa deltecpumpar. Jag har sett en deltecpump leverera 6500 liter(uppmätt) i timmen på 1,5 meters höjd genom 32 mm rör utan att låta ett knyst. Sätter man den i höjd med vattenytan kan man säkert få ut 8000 l/h i en sån lösning. I den lösningen (2m*30cm*30cm) som frågeställaren eftersträvar skulle det innebära en strömhastighet på 1,3 m/min. Tror ni inte att det räcker? 32 mm rör är visserligen kraftigt, men det kan ju gömmas i en möbel under karet eller under grusen. Dessa pumparna placerar man dessutom utanför karet så att man kan få ett väldigt cleant utséende. MEN, smakar det så kostar det.
MVH
MagnusSenast redigerad av tropfrog; 12 July 2006, 17:06.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tropfrogJag förstår inte riktigt vad som är problemet med rör. Visst stryper de flödet något, men knappas så att det är omöjligt att genomföra. Det gäller bara att hitta pumpar som är tillräckligt starka och dimentionera rören därefter. Tycker man att det är jobbigt med ljud så kan man skaffa deltecpumpar. Jag har sett en deltecpump leverera 6500 liter(uppmätt) i timmen på 1,5 meters höjd genom 32 mm rör utan att låta ett knyst. Sätter man den i höjd med vattenytan kan man säkert få ut 8000 l/h i en sån lösning. I den lösningen (2m*30cm*30cm) som frågeställaren eftersträvar skulle det innebära en strömhastighet på 1,3 m/min. Tror ni inte att det räcker? 32 mm rör är visserligen kraftigt, men det kan ju gömmas i en möbel under karet eller under grusen. Dessa pumparna placerar man dessutom utanför karet så att man kan få ett väldigt cleant utséende. MEN, smakar det så kostar det.
MVH
MagnusMvh
RobinKommentar
-
Det där får du nog förklara nogrannare. Menar du att pumpen inte kan suga in samma mängd som den spottar ut? Såna pumpar finns inte. Det är samma mängd vatten som går in i insuget som blåses ut på andra sidan. Däremellan transporteras vattnet från insug till utblås. Vad är det jag missat? Eventuella bakströmmar ökar ju bara flödet i andra delar av karet. Bakströmmar finns i naturen också.
MVH
MagnusSenast redigerad av tropfrog; 12 July 2006, 17:14.Kommentar
-
Vatten i rörelse ger ännu mer vatten i rörelse. Det är alltså mer vatten som träffar kortsidan än det som kommer ut ifrån pumpen.
Eller har jag fel?
Jag kan tänka mig att vi inte vill ha vatten som virvlar i karet utan att det går som en jämn ström runt om i systemet.Mvh
RobinKommentar
-
En jämn ström har jag nog aldrig sett i naturen, det förekommer både motströmmar och virvlar i naturen. Som jag sade innan så skapar eventuella motströmmar att det rör sig ytterligare mer i de ställen det faktiskt rinner åt rätt håll.
MVH
MagnusKommentar
Kommentar