Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Nu maste jag jobba, men sa har ser ett RIKTIGT stromakvarium for hemmabruk ut! Har skulle vi kunna komma upp i riktiga hastigheter utan bisarra pumpkapaciteter od. Det ar sa nara detta som mojligt som man ska foroka astakomma.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

Ok, Ola. Jag vet kanske inte så mycket om strömbiotoper. Tyckte nog att 3,3 meter per minut lät rätt så bra. Hur mycket anser du att det skall röra på sig för att kvalificeras som strömakvarium? Räcker inte 3,3 meter per minut för att få de flesta strömlevande ciklider att trivas? Farten på vattnet är väl bara en visuell effekt och inte direkt nödvändigt för fiskarna, eller?

Din lösning med två sjöar och en grund ström emellan kommer nog bara att leda till att fiskarna ligger i sjöarna och vilar och går sällan upp i strömen.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag mins inte vad som ar stark strom men det handlar snarare om meter per sekund (enheten ar meter per sekund). Man kan alltid surfa lite och kolla. Pa http://el.erdc.usace.army.mil/elpubs...nsrp-v04-1.pdf star det att "plecos" fixar mer an 1m/s. Vettiga sokord ar fisken man ar intresserad av velocity och m/s. Det verkar som om 0.1-0.5 m/s ar vanliga varden pa mattligt strommande vatten.

For att fiskarna ska trivas sa kan det sakert racka med att kora i ett par power heads. Poangen ar att rorsystem mm ar helt meningslosa.

NAr det galler mina tva tankar sa beror det ju pa vad det ar for fisk och det var som sagt principen som var grejen. Sedan star det ofta smafisk i strommen. Jag skulle tro att vissa fiskar skulle stalla sig dar.

Det jag menar ar att man kan strypa flodet pa ett stalle for att fa den riktade strommen + bakvatten och grejer.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 13 July 2006, 13:41.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Kruxet är att det inte är ett ciklidakvarium utan ett försök till fortplantningsställe för mina praktbotior
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...praktbotia.htm
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Tack, men den artikeln har jag läst så många ggr att jag kan den utantill snart.

mitt bidrag http://botia.blogspirit.com/
            Senast redigerad av Wilhelm; 13 July 2006, 14:48.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wesak
              Användare
              • July 2006
              • 13

Hej igen!

Det lite skoj att läsa att även ni duktika akvarister har lite "bekymmer" med hur man skall få det att fungerna på ett bra sätt.

Verkar iaf inte som jag är helt fel ute i mina tankar & är ju såklart medveten om att det kommer bli mkt testande av olika varianter innan man får det som man vill.
              Men det är väl en del av tjusningen? Iaf för mig.

Det känns just nu som det är smartast om jag beställer ett kar utan dubbelsida för har inte hittat nån sida än när ja "googlat" som har just dubbla baksidor men tror det kan funka..

Tanken är ju att det skall se ut som det rinner en bäck längs väggen & kommer såklart ha en del stenar, btn i karet & placeringen utav dessa kommer nog göra stor skillnad på strömmandet.

Aja tack för era svar & synpunkter & det uppskattas mkt

Mvh
              Erik

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Efter att ha haft det i bakhuvudet ett tag kom jag på var jag sett karet: Loaches online.

Mindes dock fel, insugen var fler än tre - det var fyra. Dessutom verkar han inte komma upp ens i närheten av de strömhastigheter det skrivits om tidigare. Fast en total pumpkapacitet på 3300 liter i ett 200-liters kar ÄR mycket i vilket fall.

Lite mer om firrarna:

Olas länk till det vetenskapliga dokumentet var intressant. Månne är det så det ska se ut om det ska bli verklig fart på vattnet. Har haft mina funderingar kring att bygga om mitt 600-liters till ett strömakvarium med två/tre pooler och snabba passager däremellan också, men med tanke på hur mycket plats jag skulle slösa av karet iom inredningen så har jag skippat tanken. Inspirationen därifrån kom från Danmarks akvarium, som ett tag hade en liten bäck med bra snurr på vattnet. I det karet gick ett gäng Danios som stormtrivdes. För Danmarks akvarium var det dock inget problem att ordna ett bra flöde, då bäcken var ihopkopplad med Piraya-tanken på ca 15 000 liter... bara att ordna schyssta pumpar och dra på.

Kanske är en väg till framgång mot ett verkligt strömakvarium att koppla ihop två kar, dels själva strömakvariet (överst) och dels ett betydligt större kar (under strömakvariet) som teoretiskt funkar som "sump" - fast man självklart kan ha fisk i det också.

Hilsen,

P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 July 2006, 17:58.
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Blev bara tvungen att rita. Med en sissadar 5-10 cm vattendjup sa kan det nog bli riktigt intressant! Jag forsokte rita ett breddavlopp pa hoger sida. Och sa ska det pupas sa in i helsike. Fast det lar lata en del.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Då kommer vi till trixet att göra "avrinningen" lika stor som pumpens styrka. Känns inte helt lätt i praktiken.
                    Helt klart en intressant teori med "sump" men behöver det bli så avancerat?
                    Det måste vara en sju helsikes pump iaf. =)

*edit*
                    Jag tar tillbaka det där med trixigt... Har kommit på det nu.
                    Senast redigerad av Robin; 13 July 2006, 19:12.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• janne dansk
                      Användare
                      • April 2004
                      • 140

anledningen till att han får ett strömakvarie ,är att han tager vattnet genom rören i botten.
                      det innebär att pumparna sugar lika mycket vatten som det kommer ut. om du kopplar en pump på 3000 l men retur en bara sväljar 2000l ,vad händer med dom 1000 l som returen inte sväljar , jo det blivar en massa motström ,så det blivar bare turbulent
                      mvh janne
                      200l 1000l på g
                      <b>
                      Min Zoon</b>

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Ursprungligen postat av Robin
                        Då kommer vi till trixet att göra "avrinningen" lika stor som pumpens styrka. Helt klart en intressant teori med "sump" men behöver det bli så avancerat?
                        Det måste vara en sju helsikes pump iaf. =)
                        Avrinningen behöver inte justeras efter pumpkapaciteten bara efter ytans höjd. Det är det som är vitsen med ytavrinning.

Vad jag inte riktigt förstår är vad som är skillnaden mellan pump/pvcrörs lösningen och sump/pump/pvcrörslösningen. Samma "problem" uppstår med att mer vatten än vad som pumpas kommer i rörelse och slår mot rutan samt skapar bakström och virvlar.

Problemet med ljud som Ola försöker att påskina går att lösa, det finns ljudlösa pumpar om man bara har en plånbok för det.

Ju mer jag tänker på det ju mer verkar avdelat akvarium med streamer lösningen bäst. Om man kör dubbelglas och svart silikon emellan kan de bli riktigt snyggt. Det går troligen att få bättre fart med avrundade hörn baktill, då har man ett perfekt ställe att sätta filter och ev värmare också.
                        MVH
                        Magnus
                        Senast redigerad av tropfrog; 13 July 2006, 19:22.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

olas exempel med det runda akvariet har ja sett irl på en sportfiskemässa, det var byggt i tunn plast/akryl med ungefär måtten;höjd 40 cm bredd 40 cm och en diameter på cirka 150 cm, det simmulerade på ett utmärkt sätt en ström med bäcköring-riktigt coolt.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av tropfrog
                            Avrinningen behöver inte justeras efter pumpkapaciteten bara efter ytans höjd. Det är det som är vitsen med ytavrinning.

Vad jag inte riktigt förstår är vad som är skillnaden mellan pump/pvcrörs lösningen och sump/pump/pvcrörslösningen. Samma "problem" uppstår med att mer vatten än vad som pumpas kommer i rörelse och slår mot rutan samt skapar bakström och virvlar.

Problemet med ljud som Ola försöker att påskina går att lösa, det finns ljudlösa pumpar om man bara har en plånbok för det.

Ju mer jag tänker på det ju mer verkar avdelat akvarium med streamer lösningen bäst. Om man kör dubbelglas och svart silikon emellan kan de bli riktigt snyggt. Det går troligen att få bättre fart med avrundade hörn baktill, då har man ett perfekt ställe att sätta filter och ev värmare också.
                            MVH
                            Magnus
                            Avrinningen kom jag på sen.. tänkte inte längre än näsan först.

Det oväsen Ola menar tror jag är porlandet från vattnet från strömkaret ner i sumpen och från pumpen till strömkaret.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Porlandet upphör om man låter vattnet ledas av en zickzack formad perforerad plåt.

Det borde dessutom inte bli några bakåtströmmar om bortre delen(av Patriks förslag) har en fördjupning (pool) och att man suger från nederdelen av poolen så länge man inte får några tryckfall på sugsidan av pumpen. Vilket i sin tur innebär att man inte låter allt vatten som pumpas passera ett filter (förstrypning). Vilket i sin tur betyder att men måste ha minst två pumpar var av den "stora" pumpen är filterlös.

Denna lösning finns och funkar väl i äventyrsbad så att det borde även funka i miniatyrformat.
                              Senast redigerad av LN; 13 July 2006, 23:09.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Klurade lite mer på lösningen med PVC-rör. Borde väl gå att göra på samma sätt som med att ha en mellanvägg egentligen - stor diameter på rören, samt koppla på en extra pump som skyfflar tillbaks MER vatten i rören än vad de "ordinarie" pumparna drar runt. Självklart får man ha något extra utlopp där de ordinarie pumparna sitter, och det lär bildas en virvel där. Kanske kan man lösa det med en blå filtermatta på tvären bakom de ordinarie pumparna.

För övrigt ska det nog väldans mycket till för att en rördiameter på säg 5 cm inte ska svälja vattnet - den pumpen jag kör i lokalen drar runt 17 000 liter i timmen, och rördiametern på den är enbart 40 mm. Tömmer en 100-liters sump på inte alltför många sekunder. Ska jag ha riktigt skoj är tryckhöjden på den 7 meter, så jag kan blöta ner två våningar UPP från källaren...

Fasen, det här var skoj, folk´s!! Roligt att fundera på sådant här!!

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...