Dimidiochromis compressiceps

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

Dimidiochromis compressiceps

Hej!
    Har länge funderat över att inköpa denna otroligt vackra fisk, och nu har nog tillfället öppnat sig. Jag ska inom en vecka göra om i mitt 720, byta sand, "rensa" bort en del fisk.
    Det som kommer att vara kvar i fisk väg är Moorii, kandango, afra red top, zebra Maisoni reef, och troligen ett par Hongi. sammanlagt 15-20 fisk i storlek 5-15 cm. Blir det för mycket att släppa ner ett par 1+1 utav Dimidiochromis compressiceps eller kanske bara en hane, vad rekomenerar ni 1+1 eller 1 hane, (är inte ute efter yngel)
    Finns det några fördelar eller nackdelar med denna samansättning.

Då detta blit mitt första försök med denna vackra fisk, så är alla komentarer/erfarenheter utav intresse.

// Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

Ursprungligen postat av robjo
    Hej!
    Har länge funderat över att inköpa denna otroligt vackra fisk, och nu har nog tillfället öppnat sig. Jag ska inom en vecka göra om i mitt 720, byta sand, "rensa" bort en del fisk.
    Det som kommer att vara kvar i fisk väg är Moorii, kandango, afra red top, zebra Maisoni reef, och troligen ett par Hongi. sammanlagt 15-20 fisk i storlek 5-15 cm. Blir det för mycket att släppa ner ett par 1+1 utav Dimidiochromis compressiceps eller kanske bara en hane, vad rekomenerar ni 1+1 eller 1 hane, (är inte ute efter yngel)
    Finns det några fördelar eller nackdelar med denna samansättning.

Då detta blit mitt första försök med denna vackra fisk, så är alla komentarer/erfarenheter utav intresse.

// Robban

ja. D.compressicpes är en rätt snäll fisk , den är ganska harmonisk, däremot är den som alla rovisar väldigt arg under lek, men det e mest inom den egna arten som den kan vara jobbig. jag skulle rekomendera 1+1 alternatvit 1+2 så att hanen inte spöar dina andra fiskar när han e sugen på o få till d.aldrig ensama hanar när det gäller rovfisk. tycker jag av egen erfarenhet.
    Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag kontrar väl då med att säga att D. compressiceps inte är i närheten av harmonisk. Det är bara en tidsfråga tills det smäller, men så länge han får vara ohotad kung i karet brukar det fungera bra. Fler än en hane slutar förr eller senare med slakt av den eller de svagare hanarna av samma art.

Men, eftersom du har ganska "mesiga" fiskar som inte bråkar om samma typ av ledarskap som compressiceps kan du säkert få det att fungera bra med ett par av dem. Min erfarenhet av compressiceps säger att hanen inte är speciellt stygg mot sina honor, och eftersom du har maisoni i karet har du redan den jävligaste av hustrumisshandlarna
      Tony Englund

Kommentar

• Tingeling
        Användare
        • July 2006
        • 176

Vi hade en compressiceps hane i vårat 720l kar och vi satt och var förbluffad över att an va såå snygg och hade så roligt beteende ,han var inte utfärgad men snygg ändå. Vi fick dock lämna tillbax honom då han gick rätt hårt åt våra pollit och elegantus chevere honor , Honorna är ca 6 ca och det tyckte han va föda. Honorna blev väldigt sargade och vid ett tillfälle så hade han elegantus honan i sitt gap men hon slank undan som tur var när han skulle byta grepp.
        Så var försiktig om du har fiskar som är vid 6 cm hållet ,det kan betraktas som föda även om du matar rejält. Annars så är det en toppen fisk och snygg som attan ,det var ett tungt beslut vi tog när vi beslöt oss för att lämna tillbaka honom.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Tja, eller så vänder man på det. Gör er av med fisk som får plats i munnen eller som får stryk av riktiga firrar
          Tony Englund

Kommentar

• Thomas R.

Håller med Tony!
            Compressicepsen kan "bossa runt" ganska ordentligt.
            Robert, du kommer väl ihåg hur det slutade för compressicepsen Mikael tog hem....
            Men - det handlar om individer... Jag har haft hanar som bara varit supersnygga och snälla som "fromma lamm", samtidigt som andra har varit rena maffiabossarna...

Robert, jag har ju några att välja mellan - det är bara att prova sig fram!!

/Thomas

Kommentar

• Crulle
              Användare
              • January 2005
              • 98

jag har 6 st dimidiochromis compressiceps som jag beställde hem här i uppsala på akvariehobby men han tog hem 10st så 4st finns kvar där så du vet.. dock har ingen av dom färgat en så det blir svårt och se om någon är en hane
              Shoohoo

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Ett vettigt tips vid inköp av haplisar där man är osäker på könen är att köpa endast dem man är säker på är honor. Det resulterar nästan alltid i 50/50 honor och hanar
                Tony Englund

Kommentar

• nusse
                  Användare
                  • April 2006
                  • 69

*asg*
                  Zoon

Kommentar

• Rovfisken
                    Användare
                    • April 2005
                    • 178

Min compressicpes är väldigt harmonsikt men den går å andra sidan med N.fusco...hehe
                    Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Zzzit
                      Användare
                      • January 2006
                      • 253

Ursprungligen postat av Rovfisken
                      Min compressicpes är väldigt harmonsikt men den går å andra sidan med N.fusco...hehe
                      ALLA fiskar blir väl harmoniska = livrädda, när de går med fusco!?
                      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

Arbetssätt...