När jag matade mina ancistrus med squash, så köpte jag den minsta squashen jag kunde hitta. Och det räckte väl till några måltider... Matade ca 3 ggr i veckan.. så den räckte väl två veckor.. Sen om en stump blir för gammal kan man kasta den, kilopriset kostar inte allt för mkt.
odla ancistrus...
Kollaps
X
-
-
-
Man borde ju kunna skala den för att slippa plocka upp skalet sen när innanmätet är uppätet eller?Mvh
RobinKommentar
-
Japp. Jag brukar skala den och ta ut innanmätet. Därefter kokar jag den i småbitar ett par minuter för att den ska sjunka. Försök sedan gärna att styckfrysa bitarna då de annars blir en enda stor klump.Kommentar
-
Jag odlar en hel del squash i komposten ute i trägårn´. Detta matar jag sedan med till flera olika firrar, rovmalawisar, mbunas, sydamerikaner mfl. De som hugger begärligast efter dem är faktiskt rovisarna.
Jag skivar dem och fryser in dem styckevis. Efter att de varit nedfrysta så blir de ganska sladdriga så om man kramar ur de litet så brukar de sjunka.
Till cikliderna är det snarast en fördel om de flyter omkring en smula.Kommentar
-
För att mata upp ynglen rekommenderar jag sjunkande räkmix 50/50 räkor/ärtor.
Du får då en snabb tillväxt!
Trots ganska låg frekvens på vattenbytena har jag bra tillväxt och mycket låg dödlighet på ynglen!// Magnus ArvidssonKommentar
-
Jag skar bort skalet så det var 100% ätbart. Sen stack jag en rostfri sked rakt igenom aquashen.. sen så släppte jag ned skeden i karet.. men glöm ej att fästa en liten lina på skeden så att man kan dra upp skeden när maten är slut.. så slipper man bli blötMvh Mikael SchöllinKommentar
-
Själv spetsar jag en skiva, utan kärnhuset på en rot i akvariet. Skalet låter jag vara på. 3 dygn max, sedan börjar den att lösas upp, och grisar ner i akvariet!Kommentar
-
mkt många bra tips!
men om jag fattade det rätt, så menade du kalle-maja att man ska koka det så att de sjunker, men tappar inte squashen näringsvärde då? det kanske är självklart att det inte tappar näringsvärde, vem vet, jag kanske inte tänker klart idag....
mvh christofferChristoffer LundholmKommentar
-
Hur stort akvarium bör man ha om man vill odla ancistrus? Tänker på om man vill att de ska gå ensamma.Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
-
Du kan även testa med brysselkål. Fördelen med den är att du kan köpa fryst och plocka fram när du behöver.Fiskar är vänner-inte mat!Kommentar
-
Ursprungligen postat av choffeett 40-60 liters räcker nog.
Malar som har blivit utsatta för höga nivåer av nitrat stannar i växt och ska enl uppgifter vara svåra att få igång igen.
//CalleKommentar
-
Mina Ancistrusar la sin första kull i mitt stora kar där jag göder med PMDD och ganska mycket med, dvs att det fanns gott om nitrat, men de lade denna kull efter ett stor vattenbyte och med ganska kallt vatten runt 20-22grader
Senare flyttade jag dem till eget kar 150liter där de la 5 kullar totalt, mina mala dog nu för en månad sedan tyvärr(dock inte av naturliga eller fel på vatten eller liknande), men jag kan säga att vatten byten stora sådana med vattentemp ner till 20 grader fick verkligen fart på dem.
Nu har jag i mitt 150 ett par L144 gold som aldrig lekt hannen är från helsingborg och honan från hallabro ;o) dessa fick uppleva sitt stora vattenbyte och 20gradigt vatten i söndags och idag ligger hannen på ägg =O)
På jobbet har jag ett kar där det inte sker vattenbyten ofta men stora vattenbyten där i har jag Drottning Rasbora(som fått 2kullar) och jag har ett par L144 där hannen är från Hallabro och honan från Markaryd =O) i vilket fall som helst så har de lagt 3 kullar.Kommentar
-
Ursprungligen postat av HaackeMina Ancistrusar la sin första kull i mitt stora kar där jag göder med PMDD och ganska mycket med, dvs att det fanns gott om nitrat, men de lade denna kull efter ett stor vattenbyte och med ganska kallt vatten runt 20-22grader
Senare flyttade jag dem till eget kar 150liter där de la 5 kullar totalt, mina mala dog nu för en månad sedan tyvärr(dock inte av naturliga eller fel på vatten eller liknande), men jag kan säga att vatten byten stora sådana med vattentemp ner till 20 grader fick verkligen fart på dem.
Nu har jag i mitt 150 ett par L144 gold som aldrig lekt hannen är från helsingborg och honan från hallabro ;o) dessa fick uppleva sitt stora vattenbyte och 20gradigt vatten i söndags och idag ligger hannen på ägg =O)
På jobbet har jag ett kar där det inte sker vattenbyten ofta men stora vattenbyten där i har jag Drottning Rasbora(som fått 2kullar) och jag har ett par L144 där hannen är från Hallabro och honan från Markaryd =O) i vilket fall som helst så har de lagt 3 kullar.
Annars är det känt att just höga halter Nitrat gör att fiskar växer dåligt
//CalleKommentar
Kommentar