Såg idag när jag var i färg affären att dom sålde något som heter Natriumhydrogencarbonat i 20kg säckar,någon som vet om man kan använda det istället för Bicarbonat eller är det kanske samma?
Natriumhydrocarbonat
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av RobbeSåg idag när jag var i färg affären att dom sålde något som heter Natriumhydrocarbonat i 20kg säckar,någon som vet om man kan använda det istället för Bicarbonat eller är det kanske samma?
Det skall vara samma sak, dvs NaHCO3.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981) -
Den kemiska beteckningen ska vara densamma, men det kanske kan skilja på ämnenas renhet. Kolla på 20-kilos säcken om det står någor procenttal, t ex 95% NaHCO3. I så fall innehåller säcken 5 procent "något annat" än bikarbonat. Förmodligen inte farligt för firrarna, men i allafall - med en del alkaliska saker ska man vara mycket försiktig. Har för mig att många av de som kör med säckar med bikarbonat köper in dem från livsmedelsledet i stället, bland annat bagerier använder ju mycket bikarbonat. Torde knappast vara något annat än just bikarbonat i bageriernas säckar (möjligtvis med undantaget andra livsmedelskemikalier, men då är dessa kemikalier verkligen tillsatta och står definitivt på säcken).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
-
Näe, HCO3- kallas vätekarbonatjon.Kommentar
-
Kommentar
-
Tack för denna kemi lektionen,behöver väl inte tillägga att kemi inte var mitt bästa ämne i skolanKommentar
Kommentar