blanda sandciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ted
    Användare
    • November 2003
    • 157

blanda sandciklider?

Hade tänk att köra tanganyika i mitt 350l hörn..

Arter som ska införskaffas:
    1par C.brichardi
    1par J.regani "kipili"
    1par A.compressiceps

(ev. 4st av de två första arterna till att börja med tills de parat ut)

samt någon sandciklid, och här kommer då frågan.
    Har aldrig haft sandciklider och vet inte riktigt vilka som är för tuffa respektive för veka för att gå i ett 350l med firrarna ovan.

Kan man blanda arter ur Xenotilapia. tex spilopterus med arter ur Challochromis tex pleurospilius?? finns det korsningsrisk?
    och skulle det gå att ha tex 7st av X.spiopterus med 5 C.Pleurospilus med ovanstående.

Hade tänkt bygga ett rev mot bakhörnet av akvariet samt något litet röse sten längs sidorna med en öppen sandyta i mtten och fram emot rutan.
    /Ted
    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Callochromisarna räknas som de tuffare sandcikliderna. Har själv kört dem med Sumbu, regani och snäcklekare. Se bara till att det verkligen är tydligt var de olika firrarna kan ha sitt revir, eller sin "plats". Inreder du karet bra kommer firrarna att funka bättre tillsammans, då de inte stör varandra lika mycket.

Stoppade ner en mobbad Julle en gång, till just Callochromisar (karet var helt inrett för sandciklider). En liten fd mobbad Julle höll enkelt 6 st fullvuxna Callochromisar i schack. Ett bra exempel på fel inrett kar för den fiskkombinationen.

Xenotilapiorna räknas generellt som vekare än Callochromisarna, och jag hade dragit mig för att blanda de arterna (dels pga att Xenotilapiorna kan bli undantryckta och dels för att jag tycker ditt kar är lite litet att blanda två arter sandciklider i). Det finns i vilket fall ingen korsningsrisk.

Sedan är det min personliga åsikt att sandciklider kommer absolut bäst till sin rätt om de har ett kar för sig själva, möjligen i kombination med Cyps eller firrar som går högre upp. Ger man sandciklider stora bottenytor, avbrutna med en och annan sten som revirgräns - då har man ett skådespel som heter duga.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ted
      Användare
      • November 2003
      • 157

Då får jag kanske tänka om lite, kanske kan nöja mig med 1par compressiceps samt en grupp sandciklider eller?
      /Ted

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Inreder du rätt kan du nog ha Jullar också. Dela bara av karet tydligt, t ex med stenar/klippor på en kortsida samt en större sand-arena på andra sidan. Jullarna kommer att hålla till där det finns grottor. compressiceps har en trist egenskap och det är att de är duktiga på att äta yngel - du lär knappast få se några yngel i ett kar med sådana. Greppar dock att du vill ha dem, det är granna firrar.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Jullar och Xenotilapior är inte den bästa kombinationen. Definitivt inte tillsammans med J. regani. Jag fick det inte till att fungera i ett 660 liters kar och tror att det kommer bli väldigt svårt i ett 350 liters hörn. Jullarna är alldeles för tuffa och kommer att hugga på Xenosarna när de har bildat par och ska leka i stenrösena. De kommer att stressas till döds sakta men säkert. Callochromis och Jullar har fungerar därimot bra. Ha också i åtanke att Xenos över lag är väldigt stressbenägna och behöver lugn och ro framför karet så det bör stå placerad på en lugn plats i huset/lägenheten.
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Ted
            Användare
            • November 2003
            • 157

Att A.compressiceps käkar yngel vet jag och det gör inget.. Hade ett fullvuxet par calvus för 7-8år sedan o de var med när frontosorna lekte o tog vart annat romkorn.

Ska snart på semester så då får jag lite tid att tänka igenom vilka arter jag ska ha, men det får väl bli Callochromis då de enligt Cutekid är tåligare än Xenotilapior. Kombinerar nog dem med C.brichardi i stället för jullar även om jag alltid har tyckt att jullarna är ganska snälla jämfört med andra tanganyikor.

Tänkte som sagt bygga ett smalt men högt rev längst "in" i akvariet och sedan nån grotta bestående av nån platt sten liggandes på några små så substratruvarna får gräva sig under. Sedan dela av områdena med valleseneria..
            /Ted

Kommentar

Arbetssätt...