1500liters akvarie eller En dåres bekännelser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot Jones

    1500liters akvarie eller En dåres bekännelser

    Efter att ha haft mitt 1125 liters akvarie i 7år så känns det lockande att göra något nytt.
    Mindre lr lika stort akvarie känns fjuttigt alltså får det bli större.
    Tidigare var jag inne på ett som var 2.70 långt men det verkar bli mycket svårt att få in i min lägenhet.
    För tillfället lutar det åt ett som är 2.30 långt, 1.0 brett och 0.65 högt.
    Det skulle bli 1495 liter.
    Sockeln få bli en utbyggnad av lecablocken som jag har nu.
    Det är kanske inte det vackraste med leca men det är ngt som jag litar på.
    Filtreringen får bli en stor filtermatta med kraftiga pumpar bakom.
    Frågan är hur stor filtermatta som jag behöver? Den jag har nu är på 20*50 cm och den är egentligen för liten till 1125liters.
    Eheim 1263 med 3400l/h verkar intressant.
    Jag har tidigare bara goda erfarenheter av Eheim 1250 och 1060.
    Det borde vara bättre med några få starka pumpar än många svaga.
    Nu har jag droppfilter men funderar att slopa det eftersom jag har haft en del problem med att få det tätt och sen har jag alltid en oro för att vattenslangar utanför akvariet ska gå sönder.
    Till belysning tänker jag att fortsätta ha min 250W metallhalogen.
    Synpunkter på bygget mottages tacksamt




  • HoRuS

    #2
    Tjenare!!

    Varför int bygga akvariet inne i lägenhten då kan du kanske ha ett 3 meters akvarium istället!!=)
    tänk dig ett akvarium på 300*80*65 , det skulle ju vara det ultimata!!
    Sänn ett ytterfilter på varje sida + ett droppfilter!
    Frågan är bara om man skulle våga ha det inne i lägenheten=)
    hur mycket pallar ett betonggolv med? (ett antal ton iaf?)

    // M3

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Avdela ena ändan av akvariet med filtermatta och sätt pumparna bakom den, eller sätt in en skiljevägg och dela antingen ena ändan eller bakkanten och gör ett droppfilter i utrymmet bakom den.

      Kommentar

      • Marcus
        Användare
        • April 2002
        • 78

        #4
        Jag håller på att planera mitt kar jag med, dock inte på 1495 liter utan på 1240.
        Mina mått är 265x50x80.

        Igår fick jag leverans från Tyskland med mina filter.
        Jag har tre st eheim 1250(skönt att höra att du är nöjd med dem)50 liter biobollar samt en rejäl luft pump.

        Jag sätter filtermatta på varje korta ända, dvs ca 40x80 cm, denna filtermatta har jag täckt med glas så att vattnet får ta den långa vägen genom hela filtermattan.

        Dessutom har jag tagit ett rejält avloppsrör, sånt man använder till mindre brunnar, och byggt ett dropp filter. I detta filter pressar jag ner luft med luftpumpen.
        Ok avloppröret är inte vackert, men jag skall fixa detta med antingen en korkekstam(finns att köpa på reptilaffärer) eller frigolit format som en trädstam.

        Kan detta vara något för dig?
        Anledningen till att jag valt att göra på detta sätt är att jag slipper ha en massa filter utanför akvariet, då sover man bättre samt att jag känner att man kan rengöra ett filter i månaden utan att rubba vattenvärdena nämnvärt.





        "Övning ger träning"
        "Övning ger träning"

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • April 2002
          • 277

          #5
          Jag kan verkligen rekommendera Aqua Medic - Ocean Runner pumphuvuden. De är lika gedigna som Eheim, pumpar mer och är tystare. De är mycket billigare också. Jag gissar på att man får betala för namnet Eheim nu för tiden. De finns från 2500 l/h till 5x00 l/h. Själv har jag en 3500 l/h som jag är mycket nöjd med.

          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Buckshot Jones

            #6
            Horus; Jag bygger i lägenheten, problemet är att trapphuset är bara 240cm breda.
            Kollade möjligheten att lyfta in glaset med lyftkran men det verkar riskabelt och dyrt.
            Det kommer inte att bli mer tyngd på golvet än nu.
            Nu har jag haft två mindre akvarier på kortsidorna av det stora som påbyggnad och dom har rymt ca 200 och 250l.
            När jag har byggt det nya ska det vara det enda akvariet i lägenheten.
            Droppfiltret jag har nu är byggt i glas och står som ett 120cm högt torn vid ena hörnet på akvariet.
            Jag kanske skulle fortsätta med droppfilter.
            Det lär ju vara bra på biologisk rening.
            Filtermatta som täcker hela kortsidan?
            Det skulle bli en matta på ca 60cm*97cm, hmm.
            Det måste väl iaf räcka med en kortsida?
            Sen är det det här med mellanlägg när man limmar.
            Tändstickor är det vanliga men det är svårt att inte krossa dom med så här stort glas.
            Lägger många fler tändstickor hjälper det ju, men det är jobbigt att limma.
            Tillverka små plåtbitar var det ngn som föreslog men tänk om det är kvar ngn skärolja på dom lr när man drar ut dom blir det en reva i glaset? :-/

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Använda remsor av plexiglas som distanser, skulle inte det kunna vara något?
              När du någon gång flyttar, kommer du att skära ner karet då?

              Kommentar

              • Sofia H

                #8
                Hej på er!

                Ni verkar veta vad ni gör, så jag tänkte be er om några råd om hur jag ska bygga mitt filter... Skillnaden är att mitt akvarium är ett 375-liters (150x50x50 cm), där jag tänker ha Malawi. Skulle det fungera att sätta in en bit filtermatta (50x35 cm) i ena kortsidan och täcka med glas/plexiglas och ha en Aquaclear 4000 där (med en ställbar effekt av ca 900-1600 l/tim)? Kan man fästa dubbla remsor av plexiglas i botten och på långsidan och på så sätt få en löstagbar glasskiva?

                Har också funderat på att ev komplettera med ett droppfilter någon gång, skulle det göra nytta eller blev det för mycket i ett så litet akvarium?

                Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!/Sofia H.

                Kommentar

                • Jimmi
                  Användare
                  • November 2002
                  • 37

                  #9
                  Frågan är vad du fäster plexiglaset med för limm vad jag har hört så funkar inte siliconlim nå vidare.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Vanligt glas är helt klart att rekomendera.

                    Jag har en ställning med 8 st. 80 liters kar som alla har den lösningen förutom att mina inte är löstagbara. Fungerar mycket bra.

                    mvh,

                    Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Sofia H

                      #11
                      OK, då undviker jag plexiglas. Det lär ta tid innan jag löst allt och kan starta akvariet, för det följde med en ljusramp som var 110 cm lång... Min sambo har lovat att bygga en större. Men om det tar tid, så minskar risken för impulsköp (tänk positivt)!/Sofia H.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...