Finns det några nackdelar med UVC?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Finns det några nackdelar med UVC?

Hej jo så här ligger det till. Jag har problem med mina C.trewavasae till o från. Så jag tänkte prova med UVC i framtiden. Det jag hört är ju fördelarna men finns det några nackdelar?

Jag har hört från ett håll att det skulle vara problem att sätta i fisk i så "rent" vatten som det blir av UVC. O andra har sagt tvärtom. Vore kul om någon saltvattensexpert som sysslat med UVC kan komma med för å nackdelar.

Sen tänkte jag byta till ett större ytterfilter. Då jag redan har 2st aquaclear 110 som pumpar 3700/l h så har någon sagt till mig att det är alldeles för mkt för ett 720l. Så det är där mitt problem ligger. O vissa säger tvärtom här oxå. Du kan inte ha för mkt filtrering lr cirkulation på vattnet. Cirkulation kan jag köpa att det kan bli för mkt. Men är det något jag bör oroa mig för? Nu har jag 11ggr karets volym i cirkulation. 2st aqaclear 110 o ett ytterfilter eiheim pro II 2028. Det som slått mig är att jag kanske har för lite biologisk rening i karet därför tanken att införskaffa ett större. Plus att testa UVC för att få bort ev. parasiter.

Fördelarna ska tydligen vara med UVC, att nyttiga bakterier stryker sällan med då dessa alltid sitter på fasta ytor o inte cirkulerar i vattnet. Stämmer detta?

Förstår ni mitt dilemma här? Kanske lite rörig förklaring. Kan man ha för mkt cirkulation?
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Ted
    Användare
    • November 2003
    • 157

Ursprungligen postat av eraserx
    Då jag redan har 2st aquaclear 110 som pumpar 3700/l h så har någon sagt till mig att det är alldeles för mkt för ett 720l.
    Isf är jag nog en av dem som tycker tvärt om.. Har du malawi så tycker jag att 5ggr volymen på akvariet är lagom i cirkulation (i ditt fall 3600l/h) . Hellre för mycket cirkulation än för lite, det märks ju om fiskarna blåser bort. Dock brukar jag alltid dela upp cirkulationen på flera pumpar som i ditt fall 2 st. Perfekt..
    /Ted
    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

Kommentar

• m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

Låter betryggande!
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Det fanns en tråd med frågor om UVC för ett tag sedan. Jag har inte hört något om att det skulle finnas några nackdelar med UVC, i vilket fall. Har svårt att förstå resonemang om att vattnet kan bli för rent för firrarna. Gäller dock att skilja på UVC och biologisk filtrering. Jag räknar UVC mer eller mindre till kemisk filtrering, inte biologisk.

För stark cirkulation kan man definitivt ha, men för stor filtervolym är svårare att ha. Kanske vore värt att testa sandfilter? Enkelt att bygga själv och kopplas lätt på en cirkulationspump. Angående cirkulationen så går det fint att kolla på fisken vad de klarar av. Oftast ligger "gränsen" betydligt högre än man tror, i naturen är det många gånger verkligt bra fart på vattnet. Gäller bara att vara uppmärksam på att det ska finnas "läställen" för fisken att vila/sova på.

Edit: om UVC:

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 July 2006, 06:32.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Du får tänka på att du nog ändå inte har hela 11 ggr akvariets volym i cirkulation.
          Aquaclearpumparna levererar inte alls lika mycket så fort man har filter eller efter att den gått ett tag. Ytterfilter brukar sällan leverera det som står i specifikationen när man har filtermaterial i. Så du kan nog inte bara plusa ihop eller siffror som står på paketen och ta det som cirkulationen. Har du tur är det 70% av summan du har!

Den kombinationen du har tycker jag är perfekt för en 720l, inte alls för mycket. Tror inte ens du behöver byta ytterfilter. Bara låt den gå ett tag utan att rensa den så den blir ordentlig inkörd. Så länge den inte tappar kraft kan du låta den vara.

Om du ändå vill skaffa dig mer filtrering och är orolig för cirkulationen kan du ju sätta strilrör på några av utblåsen. På det sättet blir det inte så kraftig cirkulation.

/Kid

Kommentar

Arbetssätt...