Alla har nog samma problem. Bilderna läses in med full upplösning och skalas ner i storlek. Sen är det nog något annat problem också för bilderna i artregistret tar väldigt lång tid att läsa in trots att dom är relativt lågupplösta.
Vinnare i fototävlingen juni
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av MickeAlla har nog samma problem. Bilderna läses in med full upplösning och skalas ner i storlek. Sen är det nog något annat problem också för bilderna i artregistret tar väldigt lång tid att läsa in trots att dom är relativt lågupplösta.Senast redigerad av pny; 07 July 2006, 15:49.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonNabils foton är ofta riktigt bra. Det här fotot var nog mer ett händelsefoto...jag gillar det men vet inte om jag hade satt det som främst själv.
Sedan till Calle och Laesk. Alla är inte lika skickliga PS-fixare som er och kanske inte ens bryr sig om att justera till dom. Jag ser det som ett sundhetstecken att en amatörtävling kan få foton som inte ser professionella ut att vinna. Hur är det med ödmjukheten hos "proffsen" egentligen?
Grattis Nabil! Härligt "snap"-foto...Kommentar
-
Jag tycker helt klart synd om dig Calle att bara komma trea med en sånn kanon bild...
Men tydligen så är jag tämligen ensam om det men om det är till nånn tröst så är du ettan i mina ögon i alla fall.........och faktiskt så tycker jag att det är den snyggaste av alla som varit än så länge tillsammans med N´konden som är denna månadKommentar
-
Visst tillochmed en fotonovis som jag ser att Carls bild är fototekniskt överlägsen de andra bilderna. Men efter att ha tittat på den en stund så tycker jag att den blir lite tråkig, tja livlös.
Som porträttbild är den mycket bra, men det måste ju gå att ta bra bilder utan svart bakgrund också. Nabils bild är både innovativ och kul och är en värdig vinnare av juni månads tävling fram för fler sådana bilder.
Min personliga favorit var dock H.lifalil där jag gillade färgkompositionen skarpt, svart upptill sand nertill och de illröda fiskarna som bryter av på mitten.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ove PlanstedtNabils bild är både innovativ och kul och är en värdig vinnare av juni månads tävling fram för fler sådana bilder.
Min personliga favorit var dock H.lifalil där jag gillade färgkompositionen skarpt, svart upptill sand nertill och de illröda fiskarna som bryter av på mitten.
Dessa bägge foton låg en bit före alla de övrigaKommentar
-
Ursprungligen postat av CutekidNågon duktig ps fixare är jag definitivt inte. Bilden är direkt i från kameran och är bara croppad och putsad från lite småskräp. Detta är personligen den bästa bild jag har tagit.
Du är nog inte sååå dålig på PS heller Calle ...men jag menar inget illa med det...bara att NCS fototävling är amatörinriktad och därför röstar också många amatörer...som kanske mer bryr sig om vad bilden säger än hur fototekniskt snygg den är.Kommentar
-
Visst kan man få bakgrunden att se svart ut direkt ur kameran, det krävs dock en del snits innan man får till inställningarna på kameran och ljusvinklar osv. Men det går.
Jag själv tycker såna bilder är underbara, allt fokus i bilden hamnar på fisken. Men det är ju minst lika fint med bilder som kan förmedla något mer, en känsla eller en situation.
Ser jag till mig själv har jag rätt lätt att göra rena artbilder men svårare att få till bilder som förmedlar mera än en snyggt uppställd fisk.
Trevligt att möjligheten att rösta på sig själv är borta, nu kanske man ska ta och skicka upp nån bild igen, var ett tag sen nu.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan Larsson...bara att NCS fototävling är amatörinriktad och därför röstar också många amatörer...som kanske mer bryr sig om vad bilden säger än hur fototekniskt snygg den är.
Att ta ett foto på en uppställd fisk som är relativt stor är tämligen enkelt om man har teknisk utrustning för det. Det klarar man med ett minimum av kunnande - att däremot ta ett foto som både säger nåt och är fototekniskt bra kan bara en mycket duktig fotograf.
Att fota ett 20-25 mm långt yngel som Nabil gjort i den speciella situationen som det fotot tagits och ha så bra skärpa är väldigt bra gjort.
"Plocka ut" 20-25 mm från någon annan fisk av de som deltog i tävlingen så får vi se om skärpan där är lika hög som på Nabils foto.Kommentar
-
Jag syftar på tävlingen som sådan, inte på deltagarna. Tävlingen är en del av NCS utbud för medlemmar och som vi alla vet så är NCS en akvarieförening...redan där säger det mig att detta inte är en professionell tävling för fotografer utan för hobbyakvarister med ett intresse för att fotografera sina akvarier och dess invånare. Om det sedan finns personer som tävlar och är professionella fotografer med ett intresse för akvariefiskar..så är det väl roligt...men tävlingen är, såvitt jag förstått, inriktad mot den första kategorin fotografer..dvs glada amatörer.
De röstande är i mycket hög andel de som själva fotograferar och/eller är med i tävlingen. Kanske har det breddats nu en aning...
Jag menar inte att alla är amatörer...hitta inte på sådant som inte finns i det jag skriver Kjell...
Visst kan man få bakgrunden att se svart ut direkt ur kameran, det krävs dock en del snits innan man får till inställningarna på kameran och ljusvinklar osv. Men det går.Senast redigerad av StefanL; 07 July 2006, 20:56.Kommentar
-
Det kan jag lära ut till dig Stefan även om du inte gillar sådanna foto .Har du en mörk bakrund och använder dig av en slavblixt tex snett ovan ifrån så får du med lite skicklighet sådanna foto.Sen behöver man kanske putsa till dom lite för att få bort eventuella korniheter som tex smutspartiklar i vattnet.När man läser vad du skriver får man lätt intrycket att det är lättare att ta ett foto som Calles än som dom andra som är grymt korniga.Och om det nu är så lätt att ändra fotona i PS så kan du,eller någon annan,ju försöka fixa till fotona som kom före Calle
Och Kjell jag tycker inte att det är sååå himla svårt att få bättre skärpa på ett yngel som är 2-2,5cm än som det är på vinnarfotot.
Jag tycker oxå att vinnarfotot är enormt coolt men jag tycker att det är aldelles för dålig kvalitet på det för att vinna i denna tävling som jag tycker håller mycket hög klass.Senast redigerad av Robbe; 07 July 2006, 21:11.Kommentar
-
Jag menar inte att alla är amatörer...hitta inte på sådant som inte finns i det jag skriver Kjell...
OK - tydligen inte alla då utan bara vissa
Jag tycker att detta hur man ser på bilder i en fototävling som denna har minimalt att göra med om man är amatör eller inte. Om man skall hårddra något så tror jag snarare att "proffs" ser mer på fotots innehåll än på tekniken - men oavsett vilket så är det upp till var och en att göra sin egen bedömning. Rätt eller fel finns inte - utan det som i så fall är rätt är vad de flesta tycker (förutsatt att tävlingen gått ärligt till och det får vi väl anta att den gjort).
Och Kjell jag tycker inte att det är sååå himla svårt att få bättre skärpa på ett yngel som är 2-2,5cm än som det är på vinnarfotot.
Jag tycker oxå att vinnarfotot är enormt coolt men jag tycker att det är aldelles för dålig kvalitet på det för att vinna i denna tävling som jag tycker håller mycket hög klass.
Nåväl då ser vi fram emot dina vinnarfoton då på småfiskKommentar
-
Ursprungligen postat av RobbeNär man läser vad du skriver får man lätt intrycket att det är lättare att ta ett foto som Calles än som dom andra som är grymt korniga.Och om det nu är så lätt att ändra fotona i PS så kan du,eller någon annan,ju försöka fixa till fotona som kom före Calle
Calles foto är riktigt fint och rent fototekniskt så ligger det ju före vinnarfotot,men nu är det inte enbart fototekniskt som fotografierna bedöms på utan även andra faktorer och därför vann Nabils "händelsfoto" mer beundrare.
När skrev jag att det är lätt att fixa till foton i PS? Jag är riktigt dålig på PS...kan lite...men inte i närheten av vad en del fotografer här gör med sina foton. Jag skulle vilja ha förmågan att fixa till både det ena och det andra på mina foton...samt lära mig bli bättre rent fototekniskt...men tid och intresse medger inte det...än iallafall.Kommentar
-
Tack så mycket
Jag trodde aldrig att min bild skulle vinna ,skickade den för jag tyckte den var rolig (även om zoopetfolket tyckte att den var äcklig ).Kommentar
-
Ursprungligen postat av plecoTack så mycket
Jag trodde aldrig att min bild skulle vinna ,skickade den för jag tyckte den var rolig (även om zoopetfolket tyckte att den var äcklig ).
Apropå Zoopettävlingen så fick du faktiskt högre betyg där även om placeringen blev sämreKommentar
Kommentar