Skygga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    Skygga fiskar

    Har ett kar med mbunas som är jätteskygga. Vet inte om det beror på sanden som är vit.
    Det går 12 fiskar i det av 3 olika arter och så fort man går förbi akvariet så gömmer sig varenda en i grottor och liknande.

    Är det pga sanden som det bli skygga eller?
    Sitter man och tittar på dem ett tag så kommer de fram men håller sig ändå runt botten förutom när det är mat då de kan simma i mellanskiktet.

    Någon annan som har vit sand och skygga fiskar?
    Kan man ha för mycket grottor och gömställen i ett akvarium? Finns det en gräns när det blir en negativ effekt på fiskarna?

    Undrar hur jag ska få dem mindre rädda...
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

    #2
    Hej Cissi
    Hur stort akvarium har du, det kan vara så enkelt som att du har för få fiskar i ett stort akvarium, fiskarna kan bli skygga då de går i en för liten grupp.

    Sen känner sig väl de flesta fiskar mer trygga i dunkelt ljus, vit sand gör väl att akvariet lyser upp mera? Men det är ju många som kör mbunas i väldigt ljusa kar utan problem,
    vor dock intressant att se en jämförelse på fiskarna betende i ett ljusstarkt mbunakar kontra ett ljussvagare.
    ||||

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

      #3
      Det är 222 liters akvarium. Om man räknar 10liter per fisk så kan jag ju ha 10 fiskar till. Flyttade över 3 st Socolofi från ett annat akvarium med engelsk sjösten och även dem blev skygga. Kan ju varit för att de andra tre fiskarna som gick i detta akvariet vid tillfället var skygga också.

      Men man kanske ska satsa på att skaffa fler fiskar eftersom det ändå "finns plats" om man säger så...
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Ted
        Användare
        • November 2003
        • 157

        #4
        Har upplevt att mina fiskar blir skyggare när solen ligger på mot akvariet.. (motljus) Då blir man en stor svart läskig figur... lite som när man fotar någon som står framför solen
        /Ted
        750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

        Kommentar

        • Cissi
          Användare
          • June 2006
          • 357

          #5
          Ursprungligen postat av Ted
          Har upplevt att mina fiskar blir skyggare när solen ligger på mot akvariet.. (motljus) Då blir man en stor svart läskig figur... lite som när man fotar någon som står framför solen
          Solen ligger aldrig på i rummet, har morgonsol och just nu står den så högt att den aldrig lyser in i rummet, dessutom så är det på ena sidan av akvariet solens strålar skulle träffa.
          Jag får ta och skaffa fler fiskar och se om det hjälper, annars får jag väl blanda ut sanden med något mörkare.

          Har hört att det är sin egen skugga fiskarna kan bli rädda för. Någon annan som hört det också?
          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Ursprungligen postat av Cissi
            ....Har ett kar med mbunas som är jätteskygga.
            Är det pga sanden som det bli skygga eller?

            Någon annan som har vit sand och skygga fiskar?
            Kan man ha för mycket grottor och gömställen i ett akvarium? Finns det en gräns när det blir en negativ effekt på fiskarna?

            Undrar hur jag ska få dem mindre rädda...
            Hej Cissi!
            Jag har varit med om detta beteende hos fiskar vid några tillfällen. Valet av bottenmtrl. har inte varit avgörande, dvs fenomenet har uppträtt både i burkar med mörk resp. ljus botten. Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna ha för många grottor - iallafall från fiskens sätt att se det...
            Vid de tillfällena jag "drabbats" av detta har jag antingen gjort om inredningen ganska rejält samtidigt som jag gjort ett stort vattenbyte, allt för att försöka bryta beteendemönstret hos fiskarna.
            Vid några andra tillfällen har jag introducerat en grupp av mina favoriter -
            Ps. saulosi! Denna art har alltid fungerat som en injektion i mina burkar och har med sitt pigga sätt "dragit upp" de fiskar som tjurat...
            /Thomas

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Behöver inte vara solen som ligger på för att man ska uppfattas som en läskig figur. Firrarna ser ju helt klart ut ur akvariet, och har man då t ex mörka kläder och övriga rummet är vitt så syns man tydligt. Hur stor och läskig som helst...

              I min lokal blir det motljus från belysningen in i nästan varje akvarium. I de flesta kar är firrarna hyfsat skygga, men det är lite kopplat till art också. Ska skärma av belysningen framöver har jag tänkt. En iakttagelse jag gjorde med Peru-altum var att när jag hade dem i just ett sådant kar där det var mycket motljus så var de extremt skygga. När de sedan flyttades till ett kar utan motljus (och med färre gömställen), tog det inte lång tid innan de började komma fram och spana in vad det var för en filur på andra sidan glaset.

              Kolla alltså om firrarna på något sätt kan uppfatta dig som stor och skrämmande. Lite fler firrar är inte dumt det heller. Firrarna blir ofta också skygga om man har hållt på och rotat i akvariet mycket. Hjälper med lite tid.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                #8
                Mina Troffar är hur tama som helst mot mig, men dyker det upp andra typer i lokalen så skyggar de. Ifall jag sitter och spelar gitarr, som jag oftast gör, så är det ok, det är de vana vid. Men ifall jag tar fram något de inte är vana vid, t.ex en tumstock i utfällt läge så blir det oro. Jag har även hört att fiskar inte har akvariet som "mental begränsning" utan endast som en fysisk sådan. Det skulle innebära att hela rummet där akvariet är utplacerat är deras värld.
                För att få fiskar mindre skygga så är mitt förslag: ta bort lite av inredningen eller fyll på med lite mindre skygga fiskar, acei t.ex, de äter ur handen. Vilket gör att de skygga fiskarna hakar på efter ett tag.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Cissi
                  Användare
                  • June 2006
                  • 357

                  #9
                  Ursprungligen postat av Perikles
                  Mina Troffar är hur tama som helst mot mig, men dyker det upp andra typer i lokalen så skyggar de. Ifall jag sitter och spelar gitarr, som jag oftast gör, så är det ok, det är de vana vid. Men ifall jag tar fram något de inte är vana vid, t.ex en tumstock i utfällt läge så blir det oro. Jag har även hört att fiskar inte har akvariet som "mental begränsning" utan endast som en fysisk sådan. Det skulle innebära att hela rummet där akvariet är utplacerat är deras värld.
                  För att få fiskar mindre skygga så är mitt förslag: ta bort lite av inredningen eller fyll på med lite mindre skygga fiskar, acei t.ex, de äter ur handen. Vilket gör att de skygga fiskarna hakar på efter ett tag.

                  Jag har ju faktiskt 6st acei i ett annat akvarium... Men ska nog satsa på saulosi som jag ska hämta i helgen. Funkar inte det så får jag väl byta och flytta över mina acei.
                  Ska bli kul att testa.
                  Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cissi
                    Jag har ju faktiskt 6st acei i ett annat akvarium... Men ska nog satsa på saulosi som jag ska hämta i helgen. Funkar inte det så får jag väl byta och flytta över mina acei.
                    Ska bli kul att testa.
                    Cissi, berätta senare om ni har märkt någon förändring.
                    Jag har precis samma problem med ett gäng Socolofi. Har provat och haft de med Interruptus och Demasoni (totalt 40 st.), men Socolofin drar med de andra till att även bli skygga. Inte förrän jag tog bort Socolofin blev de andra tryggare.
                    Nu har jag 11 st. socolofi i ett annat akvarium som jag skall försöka få "tamare", är det någon som har någon ide? Vilken art skall jag komplettera med, akvariumet är på 540l.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • June 2006
                      • 357

                      #11
                      Jag har iaf börjat med att plocka bort två av grottorna och märkte stor skillnad med en gång. Nu simmar de omkring mer, men allihopa samlas i en och samma grotta nu om man går förbi. Märker jag ingen mer skillnad så plockar jag bort en grotta till.
                      Funderar även på att släcka ner ett lysrör.
                      Jag får se vart detta leder till.
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • gryni
                        Användare
                        • February 2004
                        • 63

                        #12
                        Ett knep som går att ta till om man har skygga fiskar är att skaffa ett par fiskar av någon art/arter som alltid håller sig framme. Skaffa några sebrafiskar, guppy, black molly som alltid är aktiva och framme så kan det hjälpa till för att motverka andra arters skygghet. De mer skygga fiskarna kan då bli mer övertygade om att det inte är någon större fara eftersom några andra fiskar simmar ostört uppe vid ytan.

                        Har inte själv provat med malawi men om man inte är så känslig att blanda in arter från andra världsdelar så borde ju någon tandkarp typ Black molly passa utmärkt i det hårda malawivattnet.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av gryni

                          Har inte själv provat med malawi men om man inte är så känslig att blanda in arter från andra världsdelar så borde ju någon tandkarp typ Black molly passa utmärkt i det hårda malawivattnet.
                          Hur länge överlever en Black Molly i ett Malawiakvarium? Tippar på 3 sekunder, men troligtvis går det snabbare.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Perikles
                            Hur länge överlever en Black Molly i ett Malawiakvarium? Tippar på 3 sekunder, men troligtvis går det snabbare.
                            Just Black Molly kanske inte är så snällt att köra i ett Malawikar, men principen med stimfirrar som lockar fram de andra är bra. Kanske bättre att testa med någon större barb eller tetra - och sådana finns det rätt gott om även i Malawisjön (fast det är nog svårt att hitta arter just från Malawi). Barberna och tetrorna håller dock inte till i klippbiotoperna.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • gryni
                              Användare
                              • February 2004
                              • 63

                              #15
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Hur länge överlever en Black Molly i ett Malawiakvarium? Tippar på 3 sekunder, men troligtvis går det snabbare.
                              hahaha det är så illa...

                              Har själv några black mollys som går bra tillsammans med mindre men rätt tuffa CA-ciklider. Men tandkarpar typ mollys kanske är för långsamma/små för att ha i ett malawikar då. Precis som Patrik föreslog borde ju annars någon större och robustare tetra fungera. Kanske även någon regnbågsfisk kunde passa. De gillar ju lite hårdare vatten och är dessutom rätt snabba simmare. Men som sagt, jag har inte provat med malawi, men skaffar man några billiga fiskar och misslyckas får man väl se det som fint levandefoder istället...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...