If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tezz å ni andra, ni verkar ha lite koll på detta. Vad anser ni att KH och GH skall vara i ett Tanganyika-akvarium?
Cheers
Jonne
enligt back to nature ligger ph på 9,2 i tanganyika sjön så så nära det man kan komma bör ju fiskarna må bäst av
kh och gh värdena följer ph värdet naturligt så jag nöjer mig med att hålla koll på ph värdet
men tycker man sig ha ett bra ph men lågt kh så bör man använda kalk o inte bikarbonat då detta bara fungerar en kortare tid
Det här med vilka pH-värden som finns i sjöarna är en liten luring faktiskt. Har sett flera mätvärden och pH ligger oftast lite lägre än man tror - strax över 8 funkar finfint. Sedan är pH inte samma överallt i sjöarna heller, inne vid stranden där man hittar t ex Hästnosciklider så ligger pH högre än i djupvattnet. Handlar om att CO2 luftas ut när vågorna slår mot stranden. Ett fåtal av de ciklider vi håller kommer dessutom från de träskområden som finns i sjöarna, och där torde pH vara lägre än 8.
Kalk buffrar ph vid värden strax över 7. Om man har bra ph men lågt kh (vanligt svenskt standardiserat kranvatten) kommer ph att sjunka med tiden. Kalkhaltig inredning garanterar att ph aldrig sjunker lägre än 7. Bikarbonattillsats buffrar pH runt 8 och garanterar då att ph aldrig sjunker under det.
DVS, kalk är en snygg inredningsdetalj, men det kan aldrig ge dig rätt ph för riftciklider.
MVH
Magnus
Kalk buffrar ph vid värden strax över 7. Om man har bra ph men lågt kh (vanligt svenskt standardiserat kranvatten) kommer ph att sjunka med tiden. Kalkhaltig inredning garanterar att ph aldrig sjunker lägre än 7. Bikarbonattillsats buffrar pH runt 8 och garanterar då att ph aldrig sjunker under det.
DVS, kalk är en snygg inredningsdetalj, men det kan aldrig ge dig rätt ph för riftciklider.
MVH
Magnus
jag använder natriumkarbonat och behövde ej tillsätta något vid vattenbytet
bikarbonat är däremot enbart temporär lösning
jag använder natriumkarbonat och behövde ej tillsätta något vid vattenbytet
bikarbonat är däremot enbart temporär lösning
Vad händer med natriumkarbonat när du tillsätter det i karet? Vad menar du med att du inte tillsätter något i karet? Natriumkarbonat då? Vad menar du med att bikarbonat är en temporär lösning? Jag blir lite förvirrad här.
MVH
Magnus
Jag tar mig friheten att svara på mitt eget inlägg för att undvika missförstånd på forumet.
När man tillsätter natriumkarbonat till ett akvarium så kommer det att skjuta jämvikten i buffertsystemet mer mot karbonat. Det är dock fortfarande så att bikarbonat dominerar vid de ph vi har i våra kar. Vid pH 9,2 och 20 grader är den kemiska jämviktsfördelningen av karbonatjonerna 90% som bikarbonat och 10% som karbonat. Detta gäller oavsett hur du har uppnått värdet. DVS natriumkarbonattillsats ökar mängden bikarbonat i karet avsevärt mer än vad den ökar karbonatmängden.
Problemet med natriumkarbonattillsats är att det kan ge en extremt stor temporär ph topp som stressar fiskarna. Detta för att reaktionen i buffertsystemet tar ett tag, ju mindre co2 i karet deto längre tid. Det är just därför jag säger att det är viktigt att veta vad man gör innan man tillsätter starka baser i sitt kar. Om man skall använda enbart natriumkarbonat bör man tillsätta det droppvis under natten, då co2 inehållet i vattnet är som högst. Men pga riskerna med natriumkarbonat vill jag avråda att tillsätta det som den enda källan till buffert i ett riftkar. Revakvarister och en del avancerade riftakvarister gör en egen buffertblandning med balanserad mängd karbonat/bikarbonat. Då slipper man den fördröjda förskjutningen och hamnar rätt direkt. En hyffsad riktlinje är att tillsätta bikarbonat/karbonat i förhållandet 35/5 uträknat på absolut rena kemikalier och absolut rent vatten. Man bör dock justera siffrorna så att de passar sitt eget kranvatten. Vill man ha en enklare lösning kan man använda trippelbuffert för saltvattensakvarium, det inehåller förutom natriumkarbonat och natriumbikarbonat borat. Du får ph något under de 9,2 som förekommer i tanganyika, men högre än vad man kan åstadkomma med enbart bikarbonat.
KH är ett mått på den samlade mängden bikarbonat och karbonat i ett vatten, där en grad motsvarar ca 17,86 mg/l. KH har i Sverige kallats för temporär hårdhet eftersom det fälls ut vid kokning. Det innebär altså inte att det är en temporär lösning för att buffra akvarievatten. Om du inte har för avsikt att koka dina fiskar är bikarbonat/karbonat så permanent som det kan vara. Den enda förbrukningskällan i ett normalt riftkar är nitrifikationen som förskjuter buffertsystemet mot co2 och därmed miskar inehållet av BÅDE karbonat och bikarbonat.
Om man skall titta på det lite mer filosofiskt så kan man säga att natriumbikarbonat är mer permanent än natriumkarbonat eftersom natriumbikarbonat förblir bikarbonat i vattnet medans större delen av den natriumkarbonat som tillsatts så snabbt möjlighet finns omvandlas till bikarbonat i vattnet.
Den andra något filosofiska frågan om hurvidare natriumkarbonattillsats räknas som tillsats eller inte låter jag var och en avgöra själv.
Jag förespråkar fortfarande främst enbart bikarbonattillsats i riftkar, det är förhållandevis riskfritt och enkelt. För de som ändå vill trycka upp ph den knappa extra graden som skiljer bikarbonatbuffert och tanganyikasjön gör bäst i att läsa på ordentligt om buffertsystemet och dosera natriumkarbonat som ett komplement till bikarbonat inte som en ersättning.
MVH
Magnus
Tezz Du gör naturligt vis som du vill, men jag måste stämma in i kören. Kör med bikarbonat. Lätt att hantera, svårt att överdosera, allt levande i ditt akvarium (om dina firrar vill ha högt ph) trivs. Det enda du behöver göra är att se till att skyffla i någorlunda rätt mängd vid vattenbytena.
Billigt att köpa på bagerier, simhallar(om man känner någon där) samt en hel del akvarieaffärer säljer kilovis.
Sysslar själv med simhallsteknik och måste säga att de ph-bufferts som används är/har aldrig varit avsedda för akvariebruk. Ph rycker väldigt kraftigt (måhända att ph är stabilt under tiden rätt mängd buffert är i vattnet) och inga firrar mår bra av detta.
Dessutom är det som Patik säger inte alls nödvändigt att ligga på ph över 9 eftersom det sällan förekommer i sjöarna.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Jag tar mig friheten att svara på mitt eget inlägg för att undvika missförstånd på forumet.
När man tillsätter natriumkarbonat till ett akvarium så kommer det att skjuta jämvikten i buffertsystemet mer mot karbonat. Det är dock fortfarande så att bikarbonat dominerar vid de ph vi har i våra kar. Vid pH 9,2 och 20 grader är den kemiska jämviktsfördelningen av karbonatjonerna 90% som bikarbonat och 10% som karbonat. Detta gäller oavsett hur du har uppnått värdet. DVS natriumkarbonattillsats ökar mängden bikarbonat i karet avsevärt mer än vad den ökar karbonatmängden.
Problemet med natriumkarbonattillsats är att det kan ge en extremt stor temporär ph topp som stressar fiskarna. Detta för att reaktionen i buffertsystemet tar ett tag, ju mindre co2 i karet deto längre tid. Det är just därför jag säger att det är viktigt att veta vad man gör innan man tillsätter starka baser i sitt kar. Om man skall använda enbart natriumkarbonat bör man tillsätta det droppvis under natten, då co2 inehållet i vattnet är som högst. Men pga riskerna med natriumkarbonat vill jag avråda att tillsätta det som den enda källan till buffert i ett riftkar. Revakvarister och en del avancerade riftakvarister gör en egen buffertblandning med balanserad mängd karbonat/bikarbonat. Då slipper man den fördröjda förskjutningen och hamnar rätt direkt. En hyffsad riktlinje är att tillsätta bikarbonat/karbonat i förhållandet 35/5 uträknat på absolut rena kemikalier och absolut rent vatten. Man bör dock justera siffrorna så att de passar sitt eget kranvatten. Vill man ha en enklare lösning kan man använda trippelbuffert för saltvattensakvarium, det inehåller förutom natriumkarbonat och natriumbikarbonat borat. Du får ph något under de 9,2 som förekommer i tanganyika, men högre än vad man kan åstadkomma med enbart bikarbonat.
KH är ett mått på den samlade mängden bikarbonat och karbonat i ett vatten, där en grad motsvarar ca 17,86 mg/l. KH har i Sverige kallats för temporär hårdhet eftersom det fälls ut vid kokning. Det innebär altså inte att det är en temporär lösning för att buffra akvarievatten. Om du inte har för avsikt att koka dina fiskar är bikarbonat/karbonat så permanent som det kan vara. Den enda förbrukningskällan i ett normalt riftkar är nitrifikationen som förskjuter buffertsystemet mot co2 och därmed miskar inehållet av BÅDE karbonat och bikarbonat.
Om man skall titta på det lite mer filosofiskt så kan man säga att natriumbikarbonat är mer permanent än natriumkarbonat eftersom natriumbikarbonat förblir bikarbonat i vattnet medans större delen av den natriumkarbonat som tillsatts så snabbt möjlighet finns omvandlas till bikarbonat i vattnet.
Den andra något filosofiska frågan om hurvidare natriumkarbonattillsats räknas som tillsats eller inte låter jag var och en avgöra själv.
Jag förespråkar fortfarande främst enbart bikarbonattillsats i riftkar, det är förhållandevis riskfritt och enkelt. För de som ändå vill trycka upp ph den knappa extra graden som skiljer bikarbonatbuffert och tanganyikasjön gör bäst i att läsa på ordentligt om buffertsystemet och dosera natriumkarbonat som ett komplement till bikarbonat inte som en ersättning.
MVH
Magnus
jag håller ett ph på 8,5 nu bytte cirka 30% vatten i går behövde då ej tillsätta något karbonat trotts kran vattnet ligger runt 7,5
kan ej heller förstå vad ni menar med chock höja ph jag ligger på 8,5 och ser till att det gör det även efter vattenbyte
jag pratade med en akvarieaffärs inehavare som slutat använda bikarbonat för att hans fisk likjsom min får klåda ut av det är det ingen annan som har det problemet?
pratade även med en odlare med mång årig erfarenhet han tyckte man bara skulle använda naturliga ämnen som kalk och god genomluftning
är tacksam för alla svar och ideer i ämnet
jag pratade med en akvarieaffärs inehavare som slutat använda bikarbonat för att hans fisk likjsom min får klåda ut av det är det ingen annan som har det problemet?
pratade även med en odlare med mång årig erfarenhet han tyckte man bara skulle använda naturliga ämnen som kalk och god genomluftning
är tacksam för alla svar och ideer i ämnet
Jag har upplevt att fiskarna kliar sig mer än vanligt när jag tillsätter bikarbonat, speciellt då vid vattenbytbena. Bikarbonat kan tydligen ha en frätande effekt i starkare koncentrationer som kanske kan uppstå om man inte blandar ut det tillräckligt innan tillförsel i akvariet, har man otur simmar fisken in i den starkare blandningen innan det blandar sig med vattnet... det är iof bara en teori jag har men den enda vettiga i fallet =)
tror ej det har med konsentrationen att göra jag blandar i en hink först
med natriumkarbonatet använder jag en gammal sera ph+ flaska på 100ml tar ca 3 tskedar o fyller med vatten häller lite åt gången vid utblåset på pumpen
fskarna skrubbar sig knappas alls nu
tack för ditt svar
jag håller ett ph på 8,5 nu bytte cirka 30% vatten i går behövde då ej tillsätta något karbonat trotts kran vattnet ligger runt 7,5
kan ej heller förstå vad ni menar med chock höja ph jag ligger på 8,5 och ser till att det gör det även efter vattenbyte
jag pratade med en akvarieaffärs inehavare som slutat använda bikarbonat för att hans fisk likjsom min får klåda ut av det är det ingen annan som har det problemet?
pratade även med en odlare med mång årig erfarenhet han tyckte man bara skulle använda naturliga ämnen som kalk och god genomluftning
är tacksam för alla svar och ideer i ämnet
Bikarbonat buffrar vid strax över ph 8. Karbonat kan höja ph hur högt som helst. Därmed går bikarbonat inte att överdosera, men karbonat går. Därmed finns det också en risk att ph shockhöjs vid karbonattillsats, men inte vid bikarbonattillsats. Förutom att karbonat har en överdoseringsrisk så riskerar man att ph höjs temporärt vid tillsats pga att buffertsystemet tar ett tag att ställa rätt sig. Se mitt förra inlägg för närmare förklaring.
Jag tror inte att bikarbonattillsats ger klåda, men det skulle eventuellt kunna vara en delfaktor. Oavsett vilket så lär inte natriumkarbonat göra skillnad eftersom det är exakt samma buffert när det kommer i vattnet, i allafall 90% vid det ph vi eftersträvar. Se mitt förra inlägg för närmare förklaring.
Kalk är sällan tillräckligt för att höja ph till de nivåer vi eftersträvar i riftburkar, ett undantag är om man har möjlighet att dumpa i co2 för att lösa kalken lika effektivt som i sjön. Saltvattensakvaristerna använder kalkreaktor för detta ändamålet, det är en dyr och lite besvärlig lösning, men jag kan tänka mig att det är en bra lösning även i riftburkar.
MVH
Magnus
Hallå alla vattenkemister, det är bra att ni har koll på detta, kan inte påstå att jag har det. Det jag vet är att vi har ett hårt, alkaliskt vatten här på Öland. Hela ön är ju en kalkstensplatå. Enligt JBL:s Easy Test, inget finkänsligt instrument att mäta med, är våra värden som följer: Ph 8.5-9.0, Gh 5-10 Kh 17-40. Jag tillsätter endast lite jodfritt salt vid vattenbyten, och har inga problem med att fisken kliar sig. Kan det inte vara så att de kliar sig p.g.a kloret eller de fina luftbubblorna som uppstår vid vattenbyten.
Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)
Jag vet inte om det behövs en vattenkemist för att utala sig om sambandet mellan bikarbonat och kliande fiskar. Mer troligt är att en biolog eller en toxikolog kan svara.
Jag är ju ingetdera, men ger det ett försök.
Jag brukar alltid säga att när det gäller egna erfarenheter så smäller de högre än all forskning som finns. Om någon ser ett samband mellan bikarbonattillsats och kliande fiskar så måste det ju vara så. Sambandet gäller dock endast helt säkert under de förhållanden som råder i just den personens kar. Vad vi kan se i denna tråden är att det finns folk som anser att deras fiskar kliar sig mer när de slutar med bikarbonat och de som anser att deras fiskar kliar sig mindre när de slutar. Av det kan vi dra slutsatsen att det inte är bikarbonaten i sig som gör att fiskarna kliar sig, för då hade ju alla haft exakt samma erfarenheter. Det måste helt enkelt vara något annat. Dessutom så är kh 17-19 i sjön, och det verkar fiskartna inte lida av.
Natriumbikarbonat inehåller förutom bikarbonat natrium. Natrium kan påverka celler internt, huruvidare det kan ge klåda på hjälarna eller inte vet jag inte. Men för diskussionens skull antar jag det. Då skulle en teoretisk förklaring till kliandet lyda att de som upplever kliande har för lite klorider i sitt kranvatten. Natrium reagerar nämligen med klorid och blir natriumklorid (nacl-koksalt) som är ofarligt och inte lär ge klåda. De som inte upplever klåda i samband med bikarbonattillsats har därmed högt kloridinehåll som bildar detta ofarliga koksalt.
Jag vet inte om det finns samband mellan natrium och hjälkliande, inte heller vet jag något om om kloridhalterna hos de som upplever kliproblem. Vad jag vet är att kh i tanganyikasjön är högt och att fiskarna inte skadas av det. Ni som har problem med fiskar som kliar sig vid bikarbonattillsats kan ju alltid köpa lite calsiumklorid och tillsätta i karet. Då oskadliggör ni inte bara natriumet, utan också som bieffekt får ett calsiumvärde som ligger närmare det som finns i de stora sjöarna.
En sak kan jag säga med bestämdhet: Om det finns ett samband mellan kliproblem och natriumbikarbonattillsats så kommer en övergång till natriumkarbonat inte att lösa problemet. Natriumkarbonat höjer som jag sade innan bikarbonatinehållet i vattnet nästan lika mycket och inehåller natrium.
Självfallet kan klor och luftbubblor skapa klåda hos fiskarna, men det förklarar inte varför kliandet slutar när man upphör med bikarbonattillsats.
MVH
Magnus
Oj. Det här måste ju testas. I Stockholm så har dricksvattnet (enligt Stockholm vatten) en totalhårdhet på 4,6 och KH på cirka 3. Kalcium 25 ppm, klorid 14 ppm, natrium 11 ppm.
Jag misstänker att det är ganska låga värden. Mina fiskar brukar klia sig litegranna efter vb, men det är svårt att veta om det beror på klor eller nåt annat (tex. bikarbonat). Vid senaste vattenbytet tillsatte jag förutom bikarbonat även CaCl2, men jag tänkte inte på om dom kliade sig eller inte. Måste absolut kolla det noggrant vid nästa vb!
Kommentar