Favoritbarb?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Cool!

Det är synd att det bara är en. Den är kanske extremt agressiv mot artfränder så att det är därför den är själv?

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Ursprungligen postat av olof
      Cool!

Det är synd att det bara är en. Den är kanske extremt agressiv mot artfränder så att det är därför den är själv?

Mvh

olof
      Jo den följde som sagt med när min lokala handlare tog hem andra Barber, han/hon gick med KavliBarber till han blev typ 3 ggr större än dom o började jaga dom, då la jag honom/henne i ett annat kar. Skulle ju som sagt vilja ha reda på vad det är för Barb så man kanske kan få tag i flera.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Oki. Khavlibarb är väl Puntius sahyadriensis, om jag inte missminner mig. Om de din handlare beställde var VF så kan det i så fall vara en indisk barb. Sökte lite kvickt i Fishbase, samt googlade lite - hittade inget. Får bruka lite allvar så kanske det går att vaska fram något.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

Jag har gjort detsamma, och inte heller hittat något. Det jobbiga är ju att det inte BEHÖVER vara en indisk art. De kan tex ha kommit till en grossist som haft andra barber i akvariet och trott att det var tömt, medan en stod kvar och tryckte. Eller någon ville bli av med en slatt andra barber och tyckte att de var så lika att det kanske var "samma". Eller så kan det vara en bifångst såklart....

Måste erkänna att det retar mig en del att inte veta vad det är...
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

Ursprungligen postat av Gabbi
            Jag har gjort detsamma, och inte heller hittat något. Det jobbiga är ju att det inte BEHÖVER vara en indisk art. De kan tex ha kommit till en grossist som haft andra barber i akvariet och trott att det var tömt, medan en stod kvar och tryckte. Eller någon ville bli av med en slatt andra barber och tyckte att de var så lika att det kanske var "samma". Eller så kan det vara en bifångst såklart....

Hehe retar mig med då jag vill ha flera!!
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Gäst

Hej,

Kan det inte vara en Barilius art?

/Bengt

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

Jag tror ju inte det. Aldrig sett en så hög barilius. De är slanka fiskar...

Kommentar

• Gäst

Ingen regel utan undantag.
                  Mejla bilden till Naturhistoriska, så reder de nog ut problematiken.

/Bengt

Kommentar

• Gabbi
                    Användare
                    • April 2002
                    • 897

Vilken Bariliusart tänker du på som är undantaget?

Kommentar

• Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

Deltar inte "naturhistoriska" redan i tråden?

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Ursprungligen postat av Gabbi

Mm, det är sant - det behöver inte vara en indisk barb. När jag spanade in Fishbase igår så var det iaf en hel del indiska barber som det inte fanns någon bild till. En del verkade bli alldeles för stora för akvarier, så de kanske går att utesluta, men flera av dem låg just kring 15-20 cm.

Det stör mig också att inte veta vad det är för fisk, men samtidigt är det skoj - tycker det är rätt sällsynt med totala nyheter. Se det som en utmaning!!

Hilsen,

P

Kommentar

• HåkanM
                          NCS Medlem

• November 2005
                          • 1296

Jag skulle väldigt gärna få tag på vildfångade praktbarber. I många år odlade jag
                          praktbarber och tyvärr fanns det anlag för slöjform i många barber jag köpte.
                          Det är möjligt att minnet sviker men om jag minns rätt så var prakbarberna för
                          20 år sen mer röda än idag. Ja suget efter vildfångade praktbarber är så stort så
                          jag skulle nog kunna ta flygtur till en affär som kan anskaffa sådana.

Jag har alltid trott att odessabarben är en odlingsform men i Åleds lista finns den med
                          både som odlad och vildfångad??.

Nu när vi var inne på indiska barber så slog det mig att 2 av hobbyns mest klassiska
                          fiskar, Sebrafisken och praktbarben kommer från området. Finns det fler i samma klass??

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Håkan,
                            jag trodde också rätt länge att Odessabarben var en odlingsvariant, men de har tydligen hittat fångstplats för den numera. Minns dock inte var. För övrigt finns flera fräcka firrar från Indien, inklusive bland barberna.

Ett tips för att få fram "naturliga" och i vart fall rödare Praktbarber är att hålla dem just naturligt. En polare till mig från Trelleborg har kört Praktbarber i sin damm under många år. Har aldrig sett Praktbarber av sådan färg, lyster och size någonstans. De är inte vinterhärdiga, så när tempen börjar krypa ner strax under 15 grader får man fånga upp ett gäng och låta dem övervintra inomhus. Även där hade han dock dem relativt kyligt, skulle tippa på en 17-18 grader. Har rätt nyligen sett en variant på Praktbarben, Champagnebarb. Verkar spontant vara identisk med Praktbarben i form och fason, men den är som namnet antyder gulaktig (men med samma metallglans på fjällen).

Hilsen,

P

Kommentar

• HåkanM
                              NCS Medlem

• November 2005
                              • 1296

Ja det var ju ett intressant tips, Jag har själv noterat att en gång då tempen i akvariet
                              konstant låg lite högt 27-28 grader ( jag hade ändrat på doppvärmarens termostat och temometern var borta) så dog det praktbarber för mig lite då och då.
                              Jag tolkade det iallafall då som orsakad av för hög temp.
                              Tyvärr är det ju svårt att hålla ner tempen men stora färgranna praktbarber ( gärna
                              vildfångade) kommer jag alltid vara på jakt efter.

Kommentar

• Midas_Tom
                                Användare
                                • March 2005
                                • 809

hmm. favorit barb .. menar ni vad mina centraler tycker är godast eller min favorit barb ?

skämt . .min favorit barb är nog en helt vanlig kopparbarb eller tigerbarb iaf i utseendet!
                                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

Arbetssätt...