Favoritbarb?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Favoritbarb?

Jag undrar vad ni har för favoritbarber?. Skriv gärna motivering. Själv har jag 2 riktiga favoriter. Praktbarben är nummer 1 eftersom den är vacker;fredlig,livlig och lättodlad.
    Guldbarben är god tvåa, den är lite långsam som äldre och blir lätt lite för fet men
    i mångt och mycket en perfekt akvariefisk. Har planer på att testa odessabarb vid tillfälle.
    Har lite aningar om att den kan ta över favoritplatsen men det får jag först veta efter
    införskaffande.
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Jag har inte så stor erfarenhet av barber men agolabarben fungerar bra som sällskap till västafrikanska ciklider så den får min röst.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Red line torpedo barb är nog min favorit (Puntius denisoni), den är otroligt snygg.
      Andraplatsen delas mellan Sawbwa resplendens och Eirmotus octozona - två snälla och snygga fiskar.

Purpurhuvudsbarb är en annan sanslöst vacker fisk - om man sett den i lekdräkt glömmer man det inte!

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Barbus sahyadriensis
        (är inte 100% på artnamnet men då låter sådär, typ. Gabbi vet.)

Den som vill se den får titta i karet över det stora bräckvattenkaret på Akvarielagret. Finns inga bilder på nätet.
        Senast redigerad av Robin; 03 July 2006, 16:30.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

Jag säger Sawbwa resplendens och Barbus vittatus.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Oreichtys sp. "Highfin" delar förstaplatsen med Red Lipstickbarb just nu. denisonin är också attans grann, men blir för stor för min smak. Fjärilsbarb, nätbarb och kopparbarb gillar jag också. Liksom Odessa, trots att de är rätt bråkiga. Purpurhuvud samt Tigerbarber (sådana med väldans fina streck på) är snygga de också. Vi har ju fembandsbarben också, en gammal favvis. B. sayhadriensis är diskret vacker, med fin fart i.

Jag brukade ha svårt att bestämma mig, men nu är jag inte så säker längre...

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Guy_P
              Användare
              • April 2002
              • 301

Den som vill se den får titta i karet över det stora bräckvattenkaret på Akvarielagret. Finns inga bilder på nätet.
              Kan vara för att du söker på Barbus sahyadriensis. Dett rätta namnet är Puntius sahyadriensis.
              Guy

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Någon som vet vad detta är för Barb?
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Ursprungligen postat av Guy_P
                  Kan vara för att du söker på Barbus sahyadriensis. Dett rätta namnet är Puntius sahyadriensis.
                  http://www.fishbase.org/Summary/Spec...y.php?id=24174
                  Ja det är den. Mycket märkligt att den heter puntius när fler och fler går över till barbus.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Robin
                    Ja det är den. Mycket märkligt att den heter puntius när fler och fler går över till barbus.
                    Grundregeln är att stora barber och afrikanska barber heter Barbus, medan alla andra heter Puntius. Det håller inte i detalj, och kommer att ändra sig, men för närvarande är det grundregeln.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av Beast
                      Faktiskt en firre jag aldrig sett förr. Tufft!! Hur stor är den? På bilden ser den ut att kunna vara runt 10 cm? Spontant i kroppsformen kopplar jag den till Afrika, men man vet aldrig. Finns en hel del barber i Asien också med så hög kroppsform.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ursprungligen postat av Beast
                        Har aldrig sett den förr. Du är spikad på att det inte är en tetra? Ingen liten fettfena på den?

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Patrik: Ja den är 10-11 cm, fick med den när jag köpte kavlibarb. Handlarn såg inte skilnad på dom först men denna drog snart iväg i storlek o han hade inte en aning om vad det var så jag fick med den på köpet. Jag gillar den skarpt o skulle vilja ha tag på flera för den funkar utmärkt med CA.

Mike: Näe jag är inte säker på att det är en Barb men jag tycker den liknar en Barb i form o beteende. Har frågat runt lite o dom flesta verkar vara överens om att det är en Barb men ingen har sett den förut.

(Tyvärr så har jag inga bättre bilder på den.)
                          Senast redigerad av JockeB; 04 July 2006, 09:04.
                          Mvh Jocke

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Du kanske kan kolla om den har en liten fena på ryggen, mellan den stora ryggfenan och stjärtfenan? Det finns visserligen tetror som saknar nån sån fena, men det finns inga barber som har en...
                            Vad det än är så är det helt klart en väldigt ovanlig, och väldigt snygg, fisk.

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Du kanske kan kolla om den har en liten fena på ryggen, mellan den stora ryggfenan och stjärtfenan? Det finns visserligen tetror som saknar nån sån fena, men det finns inga barber som har en...
                              Vad det än är så är det helt klart en väldigt ovanlig, och väldigt snygg, fisk.
                              Nej den har ingen sådan fena. Den är en jäkel på o käka växter också (titta på anubian på bilden) trots att den får annat grönt att äta. ( Ärtor, Spenat mm)
                              Mvh Jocke

Kommentar

Arbetssätt...