Hjälp, fluval404 tvärnitade!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #16
    Bra att den hoppade igång. Jag har aldrig hört att den brummar utan impeller, men jag har aldrig satt örat tätt intill den och lyssnat utan impellern i.

    Det du hade kunnat göra för att ytterligare felsöka vore att sätta i impellern men inte sätta över impellerlocket, satt i kontakten och petat till impellern lite och kollat om den hoppade igång då. Isåfall är det bara att den hamnar i ett olyckligt dödläge som jag snackade om ovan. Drar man i primern några gånger och skakar lite i hela rasket när allt är ihopmonterat och samtidigt petar i kontakten så brukar det vara tillräckligt för att rubba impellerläget lite så den på så sätt hoppar igång.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #17
      Jo, Fluval är ju bra

      http://www.aquaristic.net/shop/shop....isubtrat-pro./ , 1655:- + frakt (180:-), 1835:- inkl. frakt och då är det komplett.
      Nu löste det sig ju som väl var, men om det skulle skita sig igen kan det ju vara bra att veta vilka summor det rör sig om, om man skulle bli tvungen att lätta på lädret.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

        #18
        Skönt att det är över defdac (för denna gången)!

        Tack för tipset Karon, ska tänka på det (blir väl snart!) =)

        Kommentar

        • panna
          Användare
          • December 2004
          • 233

          #19
          Lite sent svar men, kunde ha mätit resistansen med en multimeter på spolen om den hade brunnit. mvh. Jouni

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

            #20
            Panna, men då måste jag få fram spolen först eller? Går det att på något sätt mäta att man blottlägger spolen? Har inte gjort det, men tror inte att det är så lätt eller bra att skruva fram spolen. Det ska ju vara vattentätt igen när man skruvar tillbaks skitet!

            Kommentar

            • panna
              Användare
              • December 2004
              • 233

              #21
              Mät genom strömkabeln,dra först ut den ur väggutaget. mvh. Jouni

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • March 2004
                • 256

                #22
                Ahhh, om spolen brunnit så har man ingen "sluten krets" längre (typ oändlig resistans)!?
                Det var smart! Ska jag tänka på nästa gång.
                Tack ska du ha!

                Så om ett filter slutar fungera så är felsökning ungefär följande (testa i ordning tills ett av stegen fungerar):
                1. Luta filtret eller skaka den lite lätt.
                2. Dra ut och sätt i stickkontakten några ggr. Kanske i kombination med punkt 1.
                Fungerar ibland att låta filtret "vila" mellan gångerna.
                3. "runka lite i primerpumen". Kanske i kombination med 2.
                4. Kolla så insuget och slangarna inte är igensatt. Tvätta eventuellt förfilter på insuget
                om man har ett sådant. Kontrollera även att det INTE finns luft i slangen in till filtret.
                (5. Om man har en multimeter, dra ur kontakten och mät resistansen genom kontakterna.)
                6. Koppla loss filtret och kolla om impellern eller axeln är trasig.
                7. Kolla om filtret/filtermaterialet är igensatt på något sätt. Rengör eventuellt.

                Om det fortfarande inte fungerar så skulle jag testa på steg 2 igen. Allt är ju helt och ska fungera om man kollat 5 och 6.

                Ordningen är mest för filter där det är bökigt att koppla loss filtret och rengöra, därför att detta sista punkten. Kan vara annorlunda för andra filter.
                Har säkert missat nåt, så lägg gärna in fler punkter!

                Kommentar

                Arbetssätt...