Hjälp, fluval404 tvärnitade!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

    Hjälp, fluval404 tvärnitade!

    Hej allihop,

    Har en fluval404 som hängde med ett kar jag köpte för cirka 3 år sedan. Pumpen har kört bra sen dess förutom att impellerbyte för några månader sedan.

    För 15 minuter sen så började den helt plötsligt att harkla sig med knackande ljud (precis som när man nyss rengjort och ska starta den, ni som har en fluval404 känner säkert igen detta), och så dog den! Helt tyst blev den. Trodde att det kunde vara stopp någonstans men hittar inget särskilt. Sätter öret intill pumpen för att höra om den åtminstone brummar, men den är heldöd! Har t.o.m. tagit av locket, där impellern sitter, och startat den utan filterbehållaren för att se om den reagerar. Heldöd!

    Någon som vet vad som kan ha hänt, varit med om liknande? Är rätt händig om det skulle behövas skruvas och lödas. Eller är det kört för pumpens del?

    Problemet är att den just ni driver ett 576liters CA-kar tillsammans med en eheim2252 och jag tror inte fiskarna mår så bra utan den!

    Tacksam för att hjälp jag kan få!
    /Kid
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Knäckt impelleraxel, kanske?

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

      #3
      Impelleraxeln bytes också ut för några månader sedan.

      Den är "tyvärr" inte knäckt. Hade den varit knäckt hade det väl inte varit helt tyst när jag sätter i sladden, eller? Har testat med att ta ut impellern och satt i sladden bara för att höra om det brummar lite, men tyvärr inget.

      Något annat förslag?

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #4
        Kan det vara något elfel?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

          #5
          Befarar att det är elfel. Har försökt att plugga in på andra ställen, men funkar inte så det är något fel på pumpen.

          Någon som haft något liknande problem med fluvalen?

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av Kid
            Impelleraxeln bytes också ut för några månader sedan.

            Den är "tyvärr" inte knäckt. Hade den varit knäckt hade det väl inte varit helt tyst när jag sätter i sladden, eller? Har testat med att ta ut impellern och satt i sladden bara för att höra om det brummar lite, men tyvärr inget.

            Något annat förslag?
            Om axeln går helt av, så fastnar impellern mot magneten på ena "sidan" av impellerschaktet, och det blir tyst. Det finns liksom inte så mycket som kan gå sönder i en pump - enda alternativet är egentligen att tråden i själva spolen brunnit av, och då är pumpen oåterkallerligen död.

            Det du bör göra nu är förstås att öppna pumpen och se hur impeller & axel ser ut.

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

              #7
              Både impeller och axeln är hela. Det ser mörkt ut.
              Hoppas fiskarna klarar sig några dagar utan ytterfiltret. Ska nog byta vatten imorgon.

              Kommentar

              • lenis
                Användare
                • February 2005
                • 42

                #8
                ehm.. byt mycket vatten tycker jag! när jag kom hem från semestern hade mitt ytterfilter slammat igen totalt och flödet var som bäst 1% av det normala.. inte kul att komma hem till. Att byta 50% varje dag borde väl funka?

                edit: nitriten var såklart skyhög...

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kid
                  Både impeller och axeln är hela. Det ser mörkt ut.
                  Hoppas fiskarna klarar sig några dagar utan ytterfiltret. Ska nog byta vatten imorgon.
                  Du har ju ett 2252 oxå och då kan det ju inte vara nån fara för fiskarna.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • March 2004
                    • 256

                    #10
                    Ska byta 50% i morgon. Ska se sen om jag kan skaffa ett annat ytterfilter.
                    Har matat ganska duktigt på sistone så fiskarna är vana vid det. Ska försöka minska på mängden mat också.
                    Synd på filtret bara. Har annars fungerat utmärkt.

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #11
                      Jag har haft alla fel man kan ha på en Fluval404:a =)

                      Normalt sett så misshandlar jag den ganska friskt genom att köra den som CO2-reaktor så den rasslar titt som tätt. Det fel du beskriver får jag ibland i samband med vattenbyte då jag stänger av den en stund. Ibland när jag åter sätter i kontakten så är den heldöd.

                      Specifik så har det börjat hänt sedan den pålimmade lilla plastbiten på undersidan av impellern lossnat. Eftersom jag köpt 4-5 impellrar på ungefär lika många år så sket jag i det och stoppade bara ner skiten igen och låter den gå så länge den orkar tänkte jag.

                      Dessutom är det ganska stort spel mellan impellerlagrena och axeln som gör att det är ett jävla glapp så att hela impellern kan sitta lite snett om den vill det. När den vill det så tippar jag att den inte hoppar igång pga magnefälten inte tar riktigt tag i magneten. Det är likadant med nya impellrar så jag skiter i vilket *shrug*. Skit ska skit ha eller hur säger man? =)

                      Den brukar hoppa igång när jag dragit ur och i kontakten några gånger och runkat lite i primerpumpen.

                      Fluval x0x-serien, det är inte annat än man kan bli lite lyrisk över hur dålig kvalitet det är =D
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12


                        Skön beskrivning av en fluval 404
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #13
                          Säger bara: Eheim Classic serien!, inget oljud, inga konstigheter, slang in o slang ut i en tunna som man själv avväger hur mycket filtermassa man behöver, dra igång och vittja om ett par år.

                          Akvaristik skall vara enkelt, blir det med Eheim classic.


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • March 2004
                            • 256

                            #14
                            Tack för infot Defdac! Har iofsig haft lite problem med 404 och funderat på en eheim 2228 rätt ofta, men då den fortfarande levererar så har det aldrig blivit av. Nu är jag tvungen. Undrar bara om jag kan få karet att gå runt med bara innerfilter? Vore skönt då de inte låter så mycket (jämfört med 404:an).

                            Hur vet jag om pumpen är heldöd, typ magnetspolen bränt sönder?
                            Jag tror att den är död för att när jag slår på den UTAN impellern så hör jag noll.
                            Vanligtvis när den fungerar så tycker jag att man hör ett lågt brummande när pumpen är igång även utan impellern. Är detta korrekt?

                            Kommentar

                            • Kid
                              Användare
                              • March 2004
                              • 256

                              #15
                              Efter defdac's inspirerande inlägg försökte jag starta den igen och SE, den bara startade snällt utan något tjafs! (jag slapp t.o.m. primerpump "behandlingen"!)

                              Det värsta nu är att jag rensat filtermaterialet och nu, som varje gång efter man tvättat filtret, så är den väldigt högljudd! Jag har nämligen gäster idag som sover i samma rum som filtret! >=(

                              Well, tack allihop för all hjälp och stöd. Gav upp där ett litet tag! (Fan, nu tar det emot igen att köpa ett nytt filter! Å andra sidan så sparar jag några tusenlappar.)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...